|
|
|
|---|---|
|
Tjena, jag har en litet stort sproblem, har lämnat bilen till en polare som är bil mekaniker för min kupe fläkt vill inte gå igång, kom hem en kväll ställde bilen, skulle ut nästa morgon och då funkade inte fläckten, helt död... har kollat säkringen men den är hel, han har kollat fläckten med direkt ström och den snurrar på bra, vad kan detta bero på? kan det vara motståndet? har läst att det finns 2 st smält säkringar också kan det vara dom? för det började ryka lite från luft kanalerna sista gången jag körde den, ingen lunkt men det rök lite grann, om det finns nån som kan ha en lösning på detta eller lite tips var motståndet eller smält säkringarna sitter på en E34 535i 91:a så e jag mer än tacksam, för jag vill helst undvika att lämna in den till en bmw värkstad som kostar massa lappar.. Tack på förhand | |
|
Osäker på när de bytte motstånd, men antingen har du ett sk "svärd" som sitter på höger sida i bilen, innanför klädesln på passagerarsidan, ovanför vänster fot, se länk om detta: Länk . Eller så har du ett litet blått stycke som sitter innanför klädseln ovanför högerfoten på förarsidan. När dessa motstånd havererar brukar det bli som så att fläkten ej går på hastigehetn 1-3 men fungerar på full fart så att säga. Men de kan kanske haverera totalt också kanske. Smältsäkringarna vet jag ej vilka det kan vara och har ej helöler hört talas om dem. Men kolla du vilket motstånd du har och hoppas felet ligger där. Du kan ju pröva att koppla förbi motståndet och då ser du ju om fläkten går på full hastighet iaf... Lycka till *BAWORAK* |
|
|
tack för så snabbt svar! då är det som han trodde då, att det sitter på höger sida, för det är där det kom upp lite rök dustar, kan ju hoppas att det är motståndet som har bränt's för den kostar ju inte så mkt, tack igen! MvH Henrik |
|
|
Hej igen.. det va inte motståndet som det var fel på som synd va, vad kan det vara mer för fel?? vi har ingen aning vad det kan bero på... fläkten funkar bra, motståndet är inget fel på, vad finns det mer som kan krångla? spotta gärna ut er vad som helst som det kan bero på :) |
|
Eternaltears |
Jag har en fläkt som funkar ibland. Den kan dö helt plötsligt. Fattar inte varför. Kan det vara nåt inuti vridknappen där man reglerar fläktens hastighet? Har inte tittat på min så där, men kolla om det finns nåt som kan vara sönder där. |
|
Jag hade problem med kupéfläkten på min E30 förr den gick ibland och när den väl gick så gick den långsamt. Vill minnas att den oxå snurrade när vi direktkopplade men ej i bilen. Den gick trögt att snurra för hand och orkade troligen inte dras runt. Köpte en bättre beg. för en hundring och sen funkade det klockers. Skulle ju kunna vara samma med din. Provsnurra den med handen, känns den trög kan det ju vara värt att köpa en ny. |
|
|
Eternaltears> Med största säkerhet fläktmotståndet. *BAWORAK* |
|
| Jo vi har testat att dra runt den för hand och den snurrar mycket lätt, den är i bra skick me, kan det vara nån kabel som har lagt av lr kanske nån annat som stör ut fläkten? elektronik är tyvär inte min specialitet. | |
|
Var längesedan det skrevs här men tänkte iaf ge ett förslag till fel som någon annan kanske har nytta av. I min 520 gick fläkten bara på läge 3 och 4, det som var felet i mitt fall var blecken i själva vredet som det börjat erga eller nåt, gick fint att slipa och på med lite kontaktspray, så vips var bilen utrustad med 4 läges fläkt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.