|
|
|
|---|---|
|
Detta har kanske varit uppe tididigare, men jag tar risken och skriver det ändå. En tysk lagändring medför att mätarmanipulation kan medföra upp till ett års fängelse. Utrustningen för sådant får inte heller längre säljas. Det blir bättre dag för dag... Länk Mvh Mikael | |
|
Naturligtvis var avsikten att det skulle stå "tidigare", ej tididigare. Mvh Mikael |
|
|
Har ju varit totalt idiotiskt att sånt fått förekomma innan... "Mätarjustering" hehe, kunde det inte lika bra stå "skruva din mätare och lura folk samt få mer pengar för bilen":) Mcket bra lag! |
|
|
Problemet är väl dock att väldigt många bilar skruvas först när de kommer till Sverige. Den som tror att "tysken" är boven och att all mätarskruvning sker i Tyskland är blåögd och vet inte vad han talar om... /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Andersson: Ja, det är klart att så går det till, inte tror jag heller att varje tysk äger sin egen mätarskruvutrustning. Men var skruvas dom? Knappast i Sverige eller Finland, utan högst antagligen i Tyskland innan nya svenska/finska ägaren åker ut ur landet med bilen. Om det är förbjudet med upp till 1års fängelse, är det nog inte så många som vill riskera detta mer för säg 50euro, som tidigare. Om riskerna blir högra blir priset högre för tjänsten, och då minskar antalet skruvade bilar tror jag. Tänk dig, du kan skruva din bil 10k mil bakåt för 50€, eller 1000€? |
|
| Varför är det högst antagligt att bilarna som importeras har skruvats i Tyskland, varför inte lika gärna i Finland eller Sverige? | |
|
Det har med all säkerhet förekommit på båda sidor gränsen beroende på var importören haft sina kontakter... Man kan ju hoppas att svensk lagstiftning följer efter men det lär ju ta sin tid...men beslutsfattarna har väl fullt upp med att förhandla pensionsavtal och liknande ;) ___ //Ulf |
|
| He, he. Pensionen är viktigast i grånande fyrtiotalist sverige. ;) Många på detta forum brukar gå i vild fradgatuggande spinn och jaga privatpersoner och liknande när mätarskruvning kommer på tal. Tänk om ni kunde lägga ner lika mycket tid på att försöka påverka politikerna istället... Självklar skall det vara förbjudet att manipulera mätarställningar, lika förbjudet som att trycka sedlar hemma. | |
|
Är det förbjudet? ___ //Ulf |
|
| Länk ;) | |
|
Då får man väl lägga det projekte på is;) ___ //Ulf |
|
|
Tro det eller ej, men Finland är ett så helv*tes helylle land. Kan lungt påstå att Finnarna (nyktra) är bland de hederligaste människorna:) Nåja nåja, men utrustning för mästarskruvning är sällsynt här. Eftersom mätarskruvning (justering) är strängt förbjudet i Finland, med stora böter eller fängelse som straff så förekommer nog (justeringen) på andra sidan, där den varit laglig. Dessutom har man endast några dagar på sig att besikta bilen på sig när man kommer iland med den. (Detta försvårar väl även) Hehe, hursomhelst går ju utvecklingen i rätt riktning. Alla lite häftigare importbilar som varit intagna av bilhandlare jag sett på, har kunnat bedömmats som skruvade av mig fast jag är lekman:) |
|
| Ja, har mätarskruvning varit strängt förbjudet i Finland så kan jag förstå om det är ovanligt där. Tyvärr är inte lagstiftingen lika hård i Sverige på den punkten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.