|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada! Tänkte bara höra vad ni har att säga i denna fråga. Gör oktantalet någon (större) skillnad....? | |
| Kör på det du brukar köra på. Att byta kan skapa problem... | |
|
Mest i plånboken skulle jag tro ;) Men som Jocke sa så ska man inte byta helst. Iaf inte neråt. |
|
|
Högt oktantal innebär att bensinen har liten tendens att självantända även så kallad spikning. Det är därför man använder högoktanig bensin i bilar för racing, för man vill ju inte att motorn ska börja spika när man kör. Om man tar och tankar den här högoktaniga racingbensinen i en vanlig bil t.ex. en liten ford fiesta så blir den bra mycket slöare än vad den skulle vara med lägre oktan. Använd det oktantal som BMW rekomenderar... who dares wins... |
|
BlackE32 |
Har jobbat på ett av världens största bensinbolag och enligt min mening ska du köra 98 om du tänker först och främst på hur bilen går. Tänker du däremot på pengar eller miljö ska du köra 95. Dock bör tilläggas att både vinsterna och förlusterna är försumbart små. Du får inte en snabbare bil bara för att du går upp tre oktan och du blir inte miljöbov heller. Kan som exempel nämna en V**kswagen i familjen "ska" ha 95, men går betydligt bättre med 98. Som Uhlmann skrev - spikningarna försvinner. |
Aldric |
Har du pysslat med lite mekaniskt trim (inte chip dvs) kan det väl hända att det ger en liten effekt, men inget du blir direkt rädd av att uppleva. |
|
uhlman... menar du inte att för LÅGT oktantal får motorn att spika... för att den inte klarar lika hög kompression som bensin med högre oktantal....??? /Jonas |
|
|
-> azkikr Jo, det var nog det han menade och även det som står i hans inlägg. Jag läste precis som du lite fort första gången men läste en gång till och tolkade det då som att han menade liten spiktendens vid högre oktan jämfört med hög spiktendens med lägre oktan vilket ju stämmer. |
|
|
Jo. Självklart så menar jag det. Ni får ursäkta om jag skrev lite fumligt. En annan sak som jag däremot ska rätta är att man får inte lägre effekt av att tanka högoktanigt bränsle. Det är som så att den högoktaniga tål en högre temperatur vid komprimering. Hoppas det inte blev lika fumligt denna gången... who dares wins... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.