AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.686

Europlus fungerar faktiskt riktigt bra!

we
5
weekend68
525iA Touring -02
Hej.

har just haft ett trevligt samarbete med Europlus i Tyskland. De erkände att det inte alls bara är i Sverige som verkstäderna inte vill erkänna denna garanti, utan de räknade glatt upp Spanien, Frankrike, Italien som andra länder där garantin inte fungerar smärtfritt. Engelska var absolut inget problem. Kunde personen som svarade inte det blev jag omkopplad.

Hur som helst så faxade BMW Group i Solna en offert till Europlus (tyvärr på svenska utan försättsblad så det hände inget förrän jag skickade den själv) men så fort Europlus fått offerten tog det bara 40 minuter innan jag fått klartecken på att gasfjädrarna i bakluckan samt fjädrarna till glasluckan i bakluckan täcktes av garantin. De slog bara upp reservdelsnumrena i en lista. Var delarna godkända täcktes hela jobbet inkl arbete och moms, men med ett visst avdrag för att bilen gått 133000 km.

För verkstaden spelar godkännandet ingen som helst roll och för mig var det ju så att jag ville göra jobbet oavsett om jag fick ersättning eller ej. Så snabbheten är inte av så stor betydelse för mig, men det kändes väldigt proffsigt.

Europlus påtalade med största emfas att det var väldigt viktigt att tala med dem innan verkstaden började jobba. Och så fick jag en broschyr med allt som ska täckas av garantin. Kan posta den någonstans om någon vill ha den.

Nu ska jag bara skicka ned min kontantnota, behörighetskod (som intygar att de redan godkänt jobbet) samt bankkontonummer i IBAN-format så sätter de in pengarna (ca 4000 kr).

Det fungerar alltså ganska bra. Något som jag själv inte alls trodde för en vecka sedan :-)

Mvh,
Johan
Jag kan bara hålla med. Europlus är oerhört värdefullt och smidigt.

Mvh
Mikael
Klart intressant, detta! Ännu ett skäl att köpa av tysk auktoriserad BMW-handlare!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jo visst fungerar det smidigt. Är själv i samma sits att jag fått reperation godkänd att utföras. Väntar nu på att verkstaden ska få hem vissa delar.

MEN man ska vara medveten om att EuroPlus inte täcker allt som t ex en nybilsgaranti gör. Dom ersätter mekaniska och elektriska fel så då bara de delar som anses vara relevanta. I mitt fall så har jag problem med att det skjutbara innertaket till takluckan inte går att öppna mer än ca. 5 cm. Felsökning gjordes och man skulle behöva byta ram, annan del av ram och två gliddelar samt använda en reparationssats. Den enda delen dom ersätter är den en ramen, övrigt anses ej vara mekaniska delar. Jag tycker ju personligen att om jag har ett mekaniskt fel så ska detta åtgärdas på deras bekostnad oavsett om det ingår delar som inte klassas som mekaniska. Nu är det ju tur att den delen dom ersätter kostar 5000kr medan de jag får betala kostar ca. 1800kr. Sen står dom ju för hela arbetet på 4500kr.

Kontakten skötte jag på engelska via mail och fax.

___
//Ulf
Om jag inte minns fel så ersätts skador på motor, växellåda och elektronik plus arbetskostnad. Däremot ersätts inte sådant som betraktas som slitdelar. Vidare faller ersättningsnivån med körsträckan from. 10 000 mil. Jag råder den som ska köpa bil i Tyskland att tjata till sig en Europlus (och service och nyckelomkodning och automatisk påslagning av halvljuset samt hjälp med pappersarbetet, gummimattor, plastbalja för lastutrymmet + vilket jag har missat, vinterfälgar) istället för att försöka sänka priset. Det vore ju trist om man hade en sådan otur att växellådan eller motorn havererar i Sverige när säljaren finns i Tyskland.

Mvh
Mikael
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

mikaleodoris: som jag skrev ovan så ersätts mekaniska och elektriska fel. Upp till 10' mil så ersätts delarna till 100%. Upp till 12' mil med 90%, 14' mil 80%, 16' mil 70%, 18' mil 60%, över 18' 50%. Arbetet ersätts alltid med 100%.

Håller helt med att man har en del att vinna på att få saker med bilen vid köp, själv fick jag nya däck runt om, EuroPlus, gummimattor och bagagerumsmatta samt exportskyltarna för ungefär samma pengar som bilen annonserades för. Hade funderingar på att också fixa nyckelkodning men var osäker på om svenska försäkringsbolag godkänner en sådan från en tysk ÅF. Nästa gång jag tar hem en bil så ska jag kolla för det börjar blir surt att betala en tusenlapp för nyckelkontroll + halvljusautomatik varje gång.

Om det är någon som undrar vad EuroPlus kostar så kan jag meddela att till min 320d så var det ca. 320€. Det var specificerat på kvittot. Verkar som garantins kostnad beror på bilens effekt för det stod i texten något om EuroPlus bis 150 PS. Kan ju vara bra att vet när ni förhandlar.

När det gäller vinterdäck så hade jag nog kunnat få ett bra pris men då jag ville lägga på dubbdäck så var det aldrig aktuellt.

___
//Ulf
Programmer: Påläst som alltid. :) Själv var jag för lat att ta fram handlingarna. Vi tycks dock föra liknande resonemang. BMW-handlarna är inte så sugna på att sänka priset men iom att de troligen har avsevärda marginaler på tjänster och utrustning så är det där man kan göra de stora vinsterna vid prisförhandlingarna, som naturligtvis hanteras innan man åker ned för att hämta drömbilen. Själv glömde jag att fråga om sommardäcken innan jag åkte ned och de var slitna. Å andra sidan var skivbromsarna nybytta och bilen var utrustad med M-fälgar, så jag kände mig inte lurad. Du har rätt vad gäller nyckelkodningen. Det bör kontrolleras hur FB ställer sig till en tysk omkodning. Enligt FB tycks det ju som om tyskarna har så gott om fritid att de söker sig upp till Sverige och stjäl tillbaka sina bilar. Ngt jag naturligtvis tror på.

Mvh
Mikael
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Länsförsäkringar godkänner inte nyckelkodning/kontroll från tysk ÅF, gissa hur jag vet ? ;-)

Mvh Jimmy
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

mikaelodoris: påläst beror väl mest på att jag är mitt inne i ett EuroPlus ärende ;).

Blev precis som du överraskad positivt när jag såg det senaste servicekvittot från Insp 1 (som gjordes i samband med att dom bytte in bilen) att bilen fått nya skivor fram. Sen sa killen på Bilprovningen att det såg ut som även skivorna bak såg nya ut.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jemej: som jag misstänkte...Och dom svenska märkesverkstäderna lobbar ju säkert för att det ska fortsätta fungera på det sättet. Snabba och enkla pengar...

Undrar hur många importerade bilar som egentligen "hämtas" tillbaka till Tyskland? Visst stjäls det en del bilar med nyckel men jag tycker det verkar drabba svensksålda i lika hög grad...

___
//Ulf
we
5
weekend68
525iA Touring -02
Jag hade en otrolig flax med mina fälgar vid köpet. Visste att det satt ganska fula 15"-fälgar på bilen men så lyfte jag lite i bakluckan och såg ett riktigt snyggt reservhjul på 16". Började fråga säljaren om vilka fälgar som egentligen stod på utrustningslistan. Det visade sig att det inte stämde och säljaren bad mig gå till McDonalds som låg bredvid. När jag kom tillbaka stod bilen på fyra snygga fälgar :-)) och jag åkte hem ännu gladare. I och med detta upptäckte jag också att jag hade nya skivor runt om.

Sensmoral: det lönar sig att kolla på fälgsidan Länk
Jemej: Det är knappt jag törs fråga, men vad hände? Blev bilen stulen och du stod utan ersättning?

Mvh
Mikael
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

mikaelodoris: tror nog det var så enkelt att han helt enkelt fick betala för samma sak en gång till i Sverige.

___
//Ulf
Programmer: jag hoppas och tror att det är som du säger. :) Indikerar ju att himlen inte ramlat ned (ännu).

Mvh
Mikael
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ja, vad jag vet så har ju Jimmy kvar sin fina 530.

___
//Ulf
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Det stämmer som Programmer säger.. Fick den omkodad och klar i Tyskland
men det räckte inte för LF..

Börjar faktiskt bli lite sugen på att hämta något nytt från Tyskland igen (vårkännslor ?) men är samtidigt grymt nöjd med bilen så jag vet faktiskt inte hur det blir.. Är lite småsugen på en X5´a faktiskt som jag tycker börjar komma ner i hyffsade pengar nu.

Mvh Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.