|
|
|
|---|---|
|
Vad säger besiktningen och försäkringsbolagen om man chippar sin bil? | |
|
Fråga dem.....? /// Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
|
mitt försäkringsbolag säger nej till chipning, jag har dina försäkringar dvs sockenbolagen. -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Okej. Men om det händer nått? Låter kanske lite långsökt men kollar dom igenom bilen för att kolla om jag har något om jag har krockat eller liknande? |
|
|
Vid en kontrollbesiktning finns det inte så mycket att säga. För att över huvud taget kunna föranleda en anmärkning måste det säkert kunna konstateras att chipet är bytt, och det är i princip omöjligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
På äldre bilar där mar ordagrant byter chip brukar trimföretagens logga finnas väl synlig på chippet. Besiktningen lär aldrig upptäcka något, det är i så fall om försäkringsbolaget skulle få för sig att kolla i elektronikboxen vid exempelvis en olycka. Men hur stor chans är det att de gör det... Men om de mot all förmodan skulle göra det lär ingen ersättning för vagnskada betalas ut. På nyare bilar där man tankar i en modifierad programvara måste bilen in på märkesvärkstad för att kunna kontrollera om programvaran har ändrats. Chansen är extremt minimal att "torska" på det. |
|
|
Jo inte tror jag besiktninken märker nåt precis, och inte heller skulle de bry sig om det om dom mot alla odds skulle få reda på det. Sen är det nog inte så stor riskt att fb går igenom bilen vid en krock och kollar efter ett chip. Kan inte annat än hålla med 2 ovanstående inlägg -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Tack så mycket alla. Det ser ut som att det inte är någon större fara på att sätta en chip. Tror det blir en chip till min bil direkt när jag får pengar. Hittade en "ECO" chip som kostar 1500kr till min bil. Vad finns det för chip man kan välja på? |
|
|
valkonen: Vad är det för bil du har och vilken motor? //Stenback |
|
|
Det är en Bmw 316i E36 -92. Vill ha nån chip som gärna tar ner på bensinförbrukningen också, har hört att det ska finnas några såna. Pendlar mycket med denna bil. |
|
|
Ja det finns ett ganska stort urval av chip på marknaden, endel billiga men inte så bra och endel dyra och bättre. Gäller att hitta ett som är bra, jag har ett Superchip från Motornord som ger 14 hk men bränsleförbrukningen vet jag inte hur det är med. Har för mig att det finns trådar här på forumet med olika chiptester.. testa sök lite =) -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
har hört att försäkringsbolagen ganska omgående kollar eventuellt chip om de kan. Man kan ju dock misstänka att sannolikheten är större att de kollar om man kör en trubobil ty volvo eller saab för där är väl säkert hälften chippade.. |
|
| Dom plockar fram stora pekpinnen och ger dig tio snabba rapp. Ärligt talat, det är inte CSI vi pratar om. Ingen lär kolla om din bil är chipsad. | |
| vad är eco chip? vad ggör de och var köper man de? | |
|
Av försäkringsmässiga skäl spelar en trimmning bara in på maskinskademomentet och det saknar ju du iaf då bilen är en 92:a. Om bilen är krockad så är det ju inte chippets fel då är det troligen farten som gjort sitt till och fort det kan man åka utan chip. Chippa på du! |
|
Johan004 |
Försäkringsbolagen tillåter i regel max 10% över bilmodellens effekt, kan bli problem vid ev. skadereglering om det visar sig att bilen är chippad. Dock är det kanske inte så stor risk att de uppmärksammar det. |
Johan004 |
Försäkringsbolagen tillåter i regel max 10% över bilmodellens effekt, kan bli problem vid ev. skadereglering om det visar sig att bilen är chippad. Dock är det kanske inte så stor risk att de uppmärksammar det. |
|
valkonen: Vad ligger du på för förbrukning i dagsläget? En 316i är väl inte direkt känd för att vara speciellt törstig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.