AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.739

Lysande ABS-lampa! Jesperado...

...är han kvar här på forumet?? Eller kan kanske någon annan ge ett lika bombsäkert svar?

Törs man besikta bilen med en lysande ABS-varningslampa eller måste denna vara släckt (dvs ABS fungera?)? ABS-verkan testas ju inte och bromsarna fungerar bra utan. Har inte riktigt tid att byta abs-givaren nu mellan tentorna men självklart skall detta göras inom kort ändå.

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Den måste vara nedsläkt.
Om man har ABS så måste de fungera, så du kommer att få ombesiktning om inte det är åtgärdat.
Min morsas 318 hade en trasig givare, den gjorde att lampan gick på och av hela tiden.
Olyckligtvis gick den i läge på när den besiktigades... så det var ombesikning pga. denna.

/Hammar
Ajfan, föga förvånande iofs... Tack!
zupra1
Om airbag-lampan lyser ( igen ) då? Blir det åxå ombesiktning?
Airbagen bryr de sig inte om däremot ABS lampan
Vantage
El-tejp och mycke snack med besiktnings-gubben kan fixa problemet...hehehehe
Lyckades ifjol med detta.
Hade inte 1000:- tillgängligt för att byta givaren.
Nu finns det ny typ av givare som gör att bara den trasiga givaren behöver bytas !!
Bra att veta för vissa bil-meckar säger att du MÅSTE byta alla 4:a givarna.
Så var det förr men inte nu mer.

Vantage
Paap Reeder
... och vad har du för bil?
Är det en E28/32/34 är det sällan givaren utan kuggkransen som rostat.

MVH /// Paap R
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
vill man fula lite kan man ju faktiskt koppla om lite kablar bakom instrumenthuset så den lyser som den ska...men bäst är ju föstås att fixa felet!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Indikeringslampan för ABS-systemet ska fungera och får inte varna för fel i systemet.
Varningslampa för airbagsystemet kontrolleras inte.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado:

Ja det med airbagen har vi diskuterat förut nångång, när jag hade problem med den här i Fin:) Här måste även den vara släckt...
Tack Jesperado! Som sagt, inte särskilt förvånande... ;)

Bilen det gäller är inte en BMW utan frågan var av rent generell karaktär.
Hej!
tänkte bara berätta att jag besiktade min vinterbil idag med urplockad ABS varningslampa i instrumentkonsollen, besiktningen fortlöpde utan komplikationer!!, kan även tilllägga att abs fungerade vid en första bromsningen efter man slagit på nyckel men vid en andra inbromsning osv. fungerade de inte, jag var nästan säker på att de skulle upptäcka detta vid testet för bromsverkan eller vid kontroll av varningslampor.

Mvh.
Jag har "hört" att det i Göteborg går atrt ringa ett nummer och få sin bil besiktigad via telefon, allt utom regbes fungerar. Kostar 2000kr.

Dett är knappast lagligt för någon av de inblandade parterna men likväl finns det. Är faktiskt frestad att sätta dit den j.vl men han fyller en funktion för de som har bra, säkra och riktiga bilar som inte är helt ok enligt tillverkarens specar. Trim tex. JAg vet inte , moraliskt dilemma, hur skall jag göra ?

Jesperado :

Kollas ABS-lampan på alla bilar oavsett årsmodell eller är det från och med ett visst år?
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Sitter det ABS på bilen så måste den funka oavsett årsmodell, detta är vad jag har hört i alla fall.

Min svarta: Länk
Min blå: Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
GE: Det gäller samtliga bilar med ABS-bromsar.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado :

Tusen tack för svaret! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.