|
|
|
|---|---|
|
Hur känslig är M50'n för rätt åtdragningsmoment för tändstiften? Gjorde nyligen en oljeservice, bytte samtliga filter och tändstift (NGK). Nu rycker den till vid acceleration på låg växel upp till ca 3000 varv, samt vid marschande i 50km/h med hög växel i, ungefär som den inte tänder på alla cylindrar. Kan det bero på att stiften inte är rätt åtdragna? Har ingen momentnyckel (vågar inte lita på biltemas 59kr variant), men brukar dra tills det tar stopp utan att lägga extra muskelkraft bakom. Vad tror ni, kan det vara så enkelt eller är det lambda/lmm som lägligt nog råkat ge upp i samma veva? | |
|
Dra tills du känner att brickan börjar klämmas ihop. På alla nya tändstift sitter en dubbelvikt bricka som ska ta emot överflödiga kraften. __ Joakim, Karlstad Z3 2,8 Coupe -99 |
|
|
25Nm gäller för de stift som sitter i M10+M40 maskinen, så minst det momentet iallfall lär du behöva! Då dina stift lär vara grövre, skulle jag tippa på 30Nm, kan aldrig bli helt fel! |
|
| Bränslefiltret. Blir en ganska ryckig gång på låga varv om det är ingensatt. | |
| Tackar för tipsen, får testa dra åt lite till då. Bränslefiltret är helt nytt så det borde inte vara problemet. | |
|
Spark plugs M12x1.25 =23nm +/-3 M14x1.25 =30nm +/-3 Enligt BMW TIS. |
|
Hans Andersson |
Om du skruvar i dom tills det tar stopp "Lätt" och sedan rar en kvart enligt klockan alltså 90 grader bör räcka det är standard förfarandet brukar täcka alla stift med tätningsbricka dock inte dom utan !!! Annars får du titta i handboken vilket moment som gäller om det nu står där. Mvh Hasse... hea |
|
Enligt BMW: M12x1.25 =23nm +/-3 M14x1.25 =31nm +/-2 (Som en liten parantes: M54-motorn har M14x1,5 gängning men samma moment som M14x1,25) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| vilken hylsa e de till stiften? på min e36 ser det ut att bara vara typ 17 | |
| Att din bil går dåligt beror inte på att stiften inte är dragna såvida du inte endast dragit dom med fingertopparna. | |
| Felbeskrivningen låter bekant, jag skulle om jag var som du titta på tändspolarna och deras jordning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.