|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag köppte stötdämpare till min S**B på biltema. Efter 500mil så skulle jag byta bromsslangar fram och upptäckte då att bägge dämparna läckte.. hmm skapligt dålig kvalité på dessa. |
|
|
Måste bara kort berätta om mina erfarenheter av Biltema. Jag tillhörde länge dem som aldrig satt sin fot på Biltema. Alltid handlat originaldelar (BMW- originaldelar till 330 och Volvo- originaldelar till C70). Satsat på det säkra helt enkelt. För ett tag sedan var jag ute med min fru för att handla växter till hemmet. Efter dryga timmen vandrade jag vidare och hamnade på Biltema då det inte fanns andra affärer i närheten. Väl inne uppmärksammade jag deras låga pris på helsyntetiskt olja som till min förvåning hade hög klassning. Kunde inte motstå priset så jag köpte två 4 liters dunkar till frun bruksbil. Hemma i garaget tog jag av ren nyfikenhet bort lappen på baksidan. Döm min förvåning när jag under den bortrivna etiketten kunde tyda "Castrol" på ännu en etikett som var överklistrad. Pillade bor lappen på den andra dunken och även där såg jag Castrol märket. Min första tanke var att de förmodligen fått en fel leverans av något slag. Två dagar senare åkte jag tillbaka och köpte ytterligare en dunk. Även denna var märket Castrol. Köpte totalt 10 dunkar och samtliga hade Castrol etikett under Biltema lappen. Måste tilläggas att jag senast igår köpte en dunk som jag pillade bort lappen på men där var inget annat än själva dunken. Om de uppmärksammat misstaget eller så kan man bara spekulera i. Härom veckan åkte jag till Biltema igen. Denna gång för att köpa startmotor till fruns bil. Bilia ville ha 2450:- kr för en utbytes motor och krävde att få min gamla i inbyte. På Biltema kostade motsvarande ny startmotor 699 kr. Krävde av säljaren att få veta tillverkaren dock utan resultat. Han hänvisade till deras hemlighetspolicy etc. Åkte själv till Biltema, letade fram starmotorn, öppnade förpackning och blev helt chockad när jag såg namnet på tillverkaren. BOSCH startmotor för 699:-. Öppnade flera kartonger för att försäkra mig om tillverkaren. Till min stora förvåning var samtliga startmotorer tillverkade av BOSCH. Så min erfarenhet av Biltema är hittills över förväntan. Dock har jag bara inhandlat tre produkter, olja, startmotor och en kylväska som fick bäst i test. Kommer fortsätta handla oljan på Biltema då det faktiskt känns tryggt numera. Mvh Daniel |
|
|
Där ser man! Har själv inte handlat något där, inget väsentligt till bilen direkt, nån kabelsko, en 36mm blocknyckel och lite sånt krafs. Men biltema funkar som så att dem köper in stora partier av saker som blvit över eller, tror det är så. Ibland kommer dem över Castrol i andra fall inte. Samma sak som hände dig hände en annan medlem här på forumet, då gällde det bromsskivor. Han handlade BREMBO skivor till sin bil för rena vrakpriset. OM man fick veta tillverkaren, som t.ex. Castrol på oljan eller Brembo på bromsarna så skulle jag DEFINITIVT handla där, det tror jag varenda en på forumet skulle, så länge man får märkesprodukter motsvarande "orginal". Något skrattretande är deras förpackningar "Biltema orginal", det dummaste jag har sett på länge.. |
|
|
Man får inte förledas tro att Biltema köper upp restpartier osv, de är en i högsta grad affärsdrivande origanisation som tjänar grova pengar. Tag gärna reda på lite fakta, läs börsrapporter osv, spekulera mindre. Om det sen är bra kvalité på allt de säljer är en helt annan femma, det får var och en bedömma. Oljor bedöms bäst på klassningen på förpackningen, inte på namnet, därvidlag ligger inte Biltema sämre till än andra, även om de inte alltid har den allra senaste/högsta klassningen. Givetvis ligger det en märkestillverkare bakom produkten, men just överklistrade Castroletiketter var en nyhet. Låter rätt otroligt eftersom Biltema har egendesignade plastförpackningar med annan form osv. FP |
|
|
Ack ja! Dessa BILTEMA-trådar som alltid blir långa och i viss utsträckning oseriösa! Vem skulle tex fundera på att köpa BILTEMA-dämpare som alternativ till KONI och Bilstein!? Garanterat ingen! Och vem förväntar sig att en omgång BILTEMA-dämpare skall hålla 26000 mil!? Garanterat ingen! Och ändå används dessa och liknande argument alltid i dessa BILTEMA-trådar! Konstigt! Och vem skriver att man fått bromsskivor som är rena skiten när man handlat på BMW eller andra biltillbehörsfirmor! Det har nämligen jag! Fast jag vill ju inte sträcka mig så långt att jag efter ett köp av bromsskivor på BMW vill utklassa alla deras bromsskivor! Per L PS! En av mina BMW-bilar har nu rullat över 70.000 mil med samma motor och har mesta tiden gått på olja från BILTEMA! DS! |
|
| Jag är varken insatt i Biltemas affärsidé, företagspolicy eller vinstmarginaler. Men det jag inte begriper är varför deras säljare vägrar uttala sig om märkestillverkaren. Självfallet förstår jag att de inte går ut med tillverkaren när det står "Biltema original" på produkterna. Men när det som i fallet med startmotorerna tydligt framgår att BOSCH är tillverkaren, varför talar man inte om detta för kunden? Hade BOSCH-graveringen varit bortslipad, hade det varit en annan femma. | |
|
Graveringarna brukar vara bortslipade som regel. Har kikat runt av ren nyfikenhet efter fynd :) folke: Det där med uppköp av restpartier är inget jag vet utan bara hört, dvs enbart rykten men det låter ju inte otroligt? Men tänk er ifall det skulle stå vad för märke det är på deras olika saker. Ena dagen står det BOSCH på generatorn och Castrol på oljan, veckan därpå står det "jing jong" på generatorn och "kaflups" på oljan. Skulle man inte då invänta ett lass med BOSCH och Castrol grejer då? Således skulle dem tappa massa kunder och när dem kommer märkesgrejer skulle folk invardera stället som galna. |
|
|
Det är ju inget unikt i att man vill ha sitt eget varumärke på detaljer, i den mån det går. Biltema är bara en liten i mängden, tyska kedjor och företag driver det ännu hårdare. Kolla t.ex hos elektronikföretag som Ansmann, Conrad osv, och även en del företag för MC och bildelar. Företag som Bosch gör universal generatorer osv som säkert kan hamna hos t.ex Biltema, innebär inte att de direkt är jämförbara med originaldeln på bilen. Kolla gärna Biltema tändstift, på själva produkten står säkert nåt annat. Även Volvo har "egna" stift men Bosch-beteckningen står kvar, även med original typbeteckning, samma på deras oljefilter. BMW har också sin logga på stift, vrider man ett halvt varv på dom så står det NGK, osv. FP |
|
|
Mina BMW originalbromsar o skivor har svarvats o bytts varje år i 4 års tid... Hade någon sagt att det var Biltemas produkter så hade jag trott att det var därför dom ständigt blev skeva o förstörda. Nu var det bmw Originalprodukter som visade sig hålla Biltemakvalitet! Eller är det tvärtom, Biltemaprodukter som kanske håller BMW kvalitet....... Visst har Biltema mycket skräp, men man kan inte döma ut allt dom säljer bara för att någon tycker att stötdämparna var för mjuka..... |
|
|
BMW har aldrig tillverkat några bromsdelar. Original som begrepp är utsuddat idag, originalkvalité eller originalutförande räknas också som "originaldel" enligt nya regler och garantibestämmelser. VW är roliga i sin reklam för "original" bromsdetaljer. De har inte ens bemödat sig att ta bort "Lucas" på bilderna av bromsbeläggen...) FP |
|
|
Hade en volvo 740 en gång, den bytte jag dämpare runt om på. Satte dit biltema och till min besvikelse märkte jag ingen som helst skillnad, lika svampig före som efter. Biltema säljer mycket skit och även om dom säkert har några prisvärda produkter handlar jag inte där igen. Har svurit över "kvaliteten" på deras produkter en gång för mycket! "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Biltema folket har visat sig sakna moral och förnuft. Som ett exempel köpte jag en gängsats som jag provade gänga en ny m6, m8 mutter med. Tappen revbort frisk gänga och lämnade något som ej kan kallas metrisk gänga. Biltema vägrade se något problem med det men sa att jag alltid kan reklamera satsen, men att sluta sälja satsen icke icke. Då kan ni räkna ut vad ni kan få för övriga produkter perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
Det här med kvalité är ju grymt svårt. Kvalité = När varans pris motsvarar förväntningarna på varan. Alltså skulle det kunna vara så i den verkliga betydelsen att Biltemas prylar håller bättre kvalité än BMW original just pga priset och inte pga hållbarheten. Är alla med nu? Alltså betyder inte bra kvalité i dess rätta betydelse att det är bra grejer utan det är mer ett felaktigt sätt att använda ordet kvalité på. Jag fortsätter att köpa original Bmw-delar trots att det är lite dyrare men de håller enligt de få erfarenheter jag har längre. Har man inte råd att köpa mat till hästen så köp en kanin istället :) |
|
|
Biltema har väl inte gasdämpare standard längre. dom var bra. Jag köpte de till några olika bilmodeller jag har ägt, har fungerat väldigt bra De de har haft rallydämpare de var bra, för de dög till ekonomiska rallyåkare. Men de har utgått . Stugan5 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.