|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag kände mig rätt blåst när jag köpte en "original" produkt via nätet och sedan hittade samma kartong inne på biltema mycket billigare... :( ___ Bilbloggen: Länk |
|
fyllecaj |
leszek no offence taken eller vad det heter åsikter o plånböcker är personliga alla har rätt att styra över sin egen inte sant |
Vantage |
fyllecaj Mina original dämpare till diesel-suggan rullade 26 000 mil innan dom gav upp !!! Kom tillbaka när dina Biltema produkter klarat av denna sträcka utan att repa underredet på din bil. Vantage |
|
Måste det stå mellan originaldelar o biltemas sk. resdel? Har själv haft dåliga erfarenheter av biltema och helt slutat handla där. Däremot kan jag rekomendera mekonomen som har bra grejor till hyfsade priser. peter |
|
fyllecaj |
vantage "dom 80% tycker det är skräp för dom tror att det ska vara lika bra som orginal" så skrev jag innan missade du det ? du läser illa kan det vara dina "originalglasögon" som missar hela inlägg givetvis är det inte lika bra somorginal det har jag heller aldrig skrivit hade det varit det så hade det stått biltema på dina "orginaldämpare" också undrar vad orginaldämparna tillverkas inte är det bmw som gör dom i alla fall |
Vantage |
fyllecaj: Huu vicket humör du har...!! Flera på forumet verkar be om ursäkt för att ha förolämpat dej, så icke jag för jag vet inte om jag är skyldig till något sånt ( än ). Om du menar att Biltema är billigare att innhandla så fattar jag inte poängen riktigt ( kanske det beror på mina glasögon vad vet jag ). Är det billigare att inhandla grejor ( förutsatt att du har bilen i mer än 2 år ) flera ggr och byta på detta sätt ??? Gas är väl det genomgående bland dagen dämpare så prisskillnaden är väl 100% från biltema till org. 3 byten så är väl skillnaden marginell eller obefintlig om man bortser från arbetet vill säga. Det jag menade var väl att dessa 3 byten skett under 26 000 mil om du jämnför med Biltema !!! Så coola av lite och låt oss original diggare få en del av kakan med !! Vantage |
|
Mina stötdämpare börjar bli dåliga. Funderar på att testa gasdämparna från biltema för att se hur det fungerar. Har hittills bara bra erfarenheter av biltemas grejer till bmw. Det är ju en jävla prisskillnad dessutom! |
|
Ulke |
Jag gillar själv att meka och gör det mesta själv på mina bila (frånsett avancerade motorjobb där det krävs specialverktyg och analysutrustning). När det gäller just stötdämpare, så har jag av erfarenhet lärt mig att det kan kosta mer i slutändan att handla billigt..... En anledning til att jag skulle handla dämpare på ex. BILtema är om jag fått en anmärkning på testen på en bil och inför stundande försäljning skall fixa till det lite billigt....då kan biltema komma i fråga... På mina egna bilar som jag skall behålla så är det bara orginal alternativt Bilstein/Koni/KW/Öhlins som kommer på fråga, inte bara för att de håller bättre, utan för att de är livsviktiga i sin funktion rent väghållningsmässigt/säkerhetsmässigt..... Sedan äter ju kostnaden för hjulinställning och arbetstid upp nöjet>/förtjänsten med att handla billigt om man blir tvungen att byta dämpare titt som tätt...... Därmed inte sagt att jag inte förstår dem som handlar på biltema, för visst en dämpare på biltema kostar kanske 300 och en original 1500.... mvh Ulke |
fyllecaj |
vantage som jag skrev innan ifall du missade åsikter o plånböcker är personliga alla har rätt att styra över sin egen inte sant coolt va |
|
Efter att läst denna tråden och för det mesta köpt Biltema bestämde jag mig för att beställa BREMBO skivor fram + belägg. Märkes beläggen är en självklar sak, för på alla mina bilar har Biltemas belägg haft kort kort livslängd. Kanske beror det på min körstil vem vet! Jag har dock aldrig haft problem med Mekonomens belägg! Jag beställde Brembos ventilerad (standard) + slitsade skivor för att testa skillnaden! När jag väl fick hem grejerna upptäckte jag till min förtret att på ena skivan saknades en bit på slitytans övre kant!!! 1x1,5 cm dessutom!!!. Killen på mekonomen var lika överraskad som jag... Dessutom var inte kartongen ens skadad. Och för att en sådan skada skall kunna uppstå borde kartongen varit söndertrasad. Jag fick tillbaka mina 1500 kr och åkte och köpte Biltemas skivor för knappa 500 kr... Det riktigt sura var dessutom att jag väntat på skivorna i några veckor... Nu blir det till att slitsa och balansera skivorna på jobbet... |
|
|
JAg har kontakt med en erfaren mekaniker, han har väl hållt på i sisådär 10-15år och mekat med de flesta bilarna, mycket tyskt har det blivit med den är ointressant i detta sammanhang. Den här mannens erfarenhet av Biltema är mkt bra, tex bromsskivor håller lika bra som vilken skiva som helst från tex originaltillverkare, mekonomen, meca, mfl (skivor för normal körning alltså, standardskivor). På hans egna bruksbilar har alltid bromsskivorna hållit lika länge som andra betydligt dyrare på marknaden. JAg tror på honom och konstaterar att han alltid fått tag på bra produkter, Biltemas kvalitet verierar och har helt klart en lägre genomsnittskvalitet än andra grejor, men långt ifrån alla får smaka på Biltemas dåliga produkter och exemplar. JAg är positiv själv, har dock ej köpt bildelar men verktyg mm har hållt bra och min låda har 5 år på nacken och sågott som allt har hållit. Ett litet spärrskaft har gått sönder men det beror på att jag slog på den så jag kan inte klaga. Ska lätt köpa min bromsskivor till 318 där, 199kr/styck = halva priset mot mekonomen, mecca tex. |
|
masseman |
alla delarna tillverkas ju numera i samma fabriker i stort sätt.....volvo skall börja biltillverkning i Kina så....Jag har bra erfarenheter av Biltema ...varför skall man betala tre gånger så mycket för en reservdel på BMW...jo för att försörja alla flotta försäljningshallar m.m. eller...... |
|
masseman..Så du menar att Biltemas delar är lika bra som original då? Deras bromsskivor är helt ok det kan jag hålla med om..Men tråden handlade ju om stötdämpare innan den spårade ut..Vilket många trådar tyvärr har en tendens att göra.Enligt mig är det bara den dumsnåle som köper stötdämpare av dom,vilket jag själv fick erfara när jag köpte det skräpet.Den som kommer och påstår att en 300kr stötdämpare är lika bra som en för 1200kr,är ute och seglar.. hjorten |
|
masseman |
nä det är nog så att man får vad man betalar för.....men ofta är det att delen är tillverkad i ett låglöneland...vilket inte i sig behöver betyda att den är sämmre. Sen går det tyvärr åt det hållet att det är svårare att hitta kvalitetsprodukter idag.... |
|
Biltemas affärsidé bygger på följande tes: Skräpdelar till skräpbil skitbilligt. ;) Och numera skräp till hela familjen, huset, båten, allt som kostar pengar... När får vi se den första rullatorn rulla ut från Feltema tro??? ;) Aliquando et insanire iucundum est. |
|
fyllecaj |
jaha nu säljer biltema till skräpbilar ser jag jga har köpt mycket till min e28 där nu finns det dessutom en hel del till e34 också har jag sett är det skräpbilar powermac jag tror fortfarande att folkbegriper att dom inte kan få orginalkvalitet till bottenpris men att dom får skit överlag är helt fel det kommer fler och fler som inte tycker att biltema är skrot att jämföra dämpare för 1200 med dämpare för 300 och räkna med att dom ska hålla lika länge tror jag ingen gör heller jag är övertygad att folk här inte är så korkade men den dyre dämparen är knappast 4 gånger bättre på en gammal bil än den billige har man en bil för 10-15000 som många har tex som andrabil så köper man inte 4 dämpare för 5000 spänn och lägger på när det finns för 12-1500 |
| Jag kan se rullatorn framför mig :) . Biltemablå med stora BILTEMA loggor på sidorna. Fatta att det skulle slå!!! De gamla skulle slänga sig som galningar över grejerna! Det är inte det lättaste att få en rullator utskriven idag inte... Naturligtvis för bara 599:- - dock med vita platshjul! | |
|
En annan aspekt på lågkvalitetsdelar: Man bör tänka på vilken tid det tar att byta stötdämpare. Det kan vara ganska besvärligt. Kanske ingen operation man vill göra vartannat år? Grejor som sitter enklare till (typ torkarblad, bromsklossar) är ju lättare att byta om/när de snabbt nöts ut. |
|
| Jag köpte stötdämpare till min bruksbil på Biltema 1997 (gasstötdämpare). De främre höll 15500 mil och de bakre ca 12000 mil (mycket släpvagn och tungt lastad). Så på den tiden var de bra. | |
|
Ju mer du lastar ner en bil ju mindra belastas dämpare. Folk tror fel!!! perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.