AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.084

Biltemas stötdämpare

Sida 1 av 3
To
23
Tompa61
X1 -16 20d xdrive sport line
Någon som har testat dessa, är ju ganska mycket billigare än original......
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Ja jag har testat dom och jag tycker det är skräp.

hjorten
hjorten.
På vilket vis är dom skräp?
fyllecaj
att prata biltema här = meningslöst tyvärr
du får aldrig ärliga svar av alla

80% har testat biltema o tycker inte om dom
20% har testat och tycker det är bra grejor för vettig slant
vem har mest rätt
alla vet att man får vad man betalar för ändå gnälls det på biltema

dom 80% tycker det är skräp för dom tror att det ska vara lika bra som orginal
varför är dom annars missnöjda? dom vet att dom köper billigt då ska man inte gnälla på kvaliten tycker jag
tänker dom rätt eller fel

dom 20% vet att dom inte får samma kvalite som orginal men köper ändå
dom är nöjda för dom vet att dom får vad dom betalar för
tänker dom rätt eller fel

av dom 80% köper flertalet biltema igen utan att erkänna det här

annars skulle biltema plocka bort sina bmwvaror om ingen köpte det
dom kan väl inte lämna 2 års garanti på SKROT
faktum är att det finns alltid nya bmwvaror på biltema med jämna mellanrum
då måste det finnas folk som köper dom

men här på autopower köper man INTE.....näääädå

jag köper biltema och tycker det funkar hyfsat jag få vad jag betalar för
inte lönt att köpa orginal till en 10000 kronorsbil
då skulle man få köpa delar för 4-5000 kr om året till en bil värd kanske det dubbla
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
"dom kan väl inte lämna 2 års garanti på SKROT"

Jo det kan dom för dom själva köper in dyngan såå mycket billigare än det billiga priset vi betalar att det lönar sig ändå. och när det är så billigt så orkar ingen bry sig om att reklamera eftersom man räknar med att det är skräp man köper.

Jag handlar på Biltema ibland men aldrig bildelar, mest verktyg och liknande.
fyllecaj
vad har du köpt för skrot tozzy eftersom du vet så mycket om det
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
T.ex. så köpte jag skivor + belägg runt om till en Opel Omega, bromsarna blev ultra hårdtrampade(för hårda belägg?) och efter ett halvår så var det snudd på gravrost på skivorna skivorna samt att dom redan visade tydliga tecken på nedslitning.
Samma sak med en uppsättning extralysen, lilla modellen med linser, efter några månader på bilen så var dom gravt rostskadade.
Köpte ett par slang tänger till kylarslangar, den ena gick av direkt vid första försöket att klämma ihop slangen.

ska jag fortsätta fyllec?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Håller med fyllecaj.

Jag köper biltemaprylar till bilen ibland och jag förväntar mig då att det ska "duga till vardagsbruk". Jag förväntar mig inte att det skall vara lika bra som original, då har man inget på biltema att göra.

Köpte biltemas 5w50 helsyntet olja och slängde i här om dagen. Funkar kanonbra! Billigt var det oxå, 340 kr för 6 liter. Helt klart värt det om ni frågar mig. Petade oxå på biltema bromsskivor fram med utmärkt resultat. Biltemas grejer är i många fall underskattade!

Jag tror många svarar att biltema grejer är skit lite p automatik och ofta väldigt ogrundat.
Vantage
Håller med Tozzy dvs Biltema är en lägre kvalitets produkt.
Bromsskivor är ett typ exempel.
Rostar,skevar/vindar och skapar obalans.
Stötdämpare håller 1-2 år sen är det dags att byta igen.
Naturligtvis håller jag med om att bilar med lågt värde ( bruksbilar tex ) med fördel kan utrustas med billigare alternativ.
Men alltför ofta är delarna förbrukade på 1-2 år så ....

Vantage
Och ofta så låter det så här när det klagas på biltema. Min kompis kompis brors pappas brorson köpte en gång bromsbelägg och dom tog slut mycket fortare än orginal
Vantage
Läs: EGEN ERFARENHET !!
Har aldrig skrivit pappas broson etc.
Har du köpt glasögon på Biltema med ???

Vantage
Be
102
Bearclaw
530Dt -03 (E39)+Jeep nödbil
Tyvärr måste jag hålla med om att biltemas stötdämpare är skit.

Jag bytte till biltemadämpare fram i en volvo jag hade för några år sen. De var de sämsta stötdämpare jag någonsin monterat på en bil!

Redan efter ett halvår var de slut! Och det berodde inte på någon vårdslös körning eller vinterfrysning el dyl, (april-okt) när det började "glappa" i dem bytte jag ut tamejfan hela framvagnen innan jag tvingades inse att det verkligen var dämparna som var helt slut. Även den stora bulten som man drar åt med gick AV!!! på ena sidan när jag försökte efterdra, i tron att den kanske hade gängat upp sig.
Garanti....visst! men vem vill byta dämpare i en bil hela tiden?
Billiga....visst! halva priset...för bra dämpare i någon månad innan de är, först sämre-och sen skit!

Jag brukar vara försiktig med att döma ut produkter, men biltemas stötdämpare var i mitt fall exempellöst skräp!!!

MEN till sist vill jag säga: Det finns självklart mkt prisvärda produkter med bra kvalitet på biltema, men jag har definitivt slutat köpa viktigare bildelar/tillbehör där.

Bearclaw
Vantage det var inte ditt inlägg som jag kritiserade. Jag tror dig. jag vet också att det finns mycket skit på biltema, men som fyllecaj skrev man får det man betalar för och man kan inte begära att det ska vara lika hållbart som orginal
Vantage
518 jimmy
Menade inget illa....skyller på den lilla jävel´n som finns innanför mitt pannben...hehehehe
Jag tror de flesta vill ha kvalitet till så bra pris som möjligt, men man blir så sa..ans besviken när man inser att allt var förgäves, jag menar hur kul är det att byta dämpare/fjädrar bak på en 5-serie typ.
1ggn går väl ann men varje år...nä fy f...n.

Vantage
le
234
leszek
BMW 535 -88
På detta Forum har jag alltid försökt att vara realistisk och rättvis. Ibland har man sågat, men i många fall försvarat Biltemas grejer.
Men det finns en enkel princip att gå efter om man handlar där.

Har man plats-tid-ork att meka och kan tänka sig att byta ut delen 1 gång per 2 år. Coolt då är Biltema din grej. (Min grej)

Har man ingen mekplats eller tummen mitt i hand eller helt enkelt inte vill hålla på jämt men ändå vill köpa grejerna själv och lämna in bilen till mek - vänd dig någon annanstans!

Det är iallafall min filosofi...

Sen så har Biltema kanske inte skitkvalitet på allt - utan varierande kvalitet. Med andra ord: Kan man köpa två dämpare där en kommer hålla 6 år och den andra kommer att börja läcka första åkturen. DET mina vänner kan vara frustrerande. MEN - ingen är ju tvingad att gå dit!
Så låt oss skita i denna tråd och koncentrera oss på att lösa våra FEL PÅ BILARNA!!!
fyllecaj
vantage jag är på mitt andra år med biltemaskivor fram utan obalans eller andra vibrationer eller problem ändå på en så känslig framvagn som bmw har

rostar en bromsskiva så är det väl för att den används för lite eller att oket eller kolven hängt sig
en kloss som ligger ann en skiva ordentligt och bromsar ordentligt håller en skiva ren från rost
så grovporigt är inte materialet i en bromsskiva
men det är alltid lätt att skylla på materialet

köper man på biltema fler gånger när man haft sån otur första gången så ska man inte klaga

biltemas snikdämpare alltså de allra billigaste är väl inte kanonbra men gasdämparna har jag inte hört talas om någon som haft problem med
ni som klagat på dämparna här är det olje eller gasdämpare ni köpt
ärligt nu

leszek detta är en tråd för oss som inte har råd med orginal eller har billiga bmwbilar det är frivilligt att både läsa o skriva i den
kan vi få plats här att diskutera våra FEL med VÅRA BILAR också

jag tycker du kan skita i denna tråden och låta oss som vill vara kvar
tack
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Som jag skrev innan så är Biltemas stötdämpare skräp..Den som tror att det är kvalité i deras stötdämpare önskar jag bara lycka till.Gjorde ett misstag och köpte till en 320 jag hade men efter 1 år var dom i princip helt slut..Varför är dom så billiga med dom,tex?? Jo det är skit tillverkat i Kina eller dyl..Nej aldrig mer jag köper något sånt skräp mer.Satsa heller på Koni eller Bilstein då vet man iaf vad man får för pengarna.

hjorten
To
41
Todi
525i Touring -92
Smaken är delad men jag bytte stöt dämpare runt om på en 525 90 och en audi 100 avant och dom har hållt över 2 år.
Men visst biltema har både bra och dåliga produkter

Alla föds till DJURGÅRDARE bara brist på uppfostran att inte alla dör som det.
Håller med "Fyllecaj" .Beror mycket på vad för bil man skall ha dem.Är det en bil som kostar ca 10-15000:- så är det helt meningslöst att slänga på dämpare som kostar 5-7000:-.
Visst biltema har väl kanske inte världens bästa grejer som många säger.Har själv varit nöjd med allt jag själv har köpt där.då har det varit till bilar i 10-15000:- klassen.
Har köpt dämpare där en gång och det var till en Golf II.Efter bytet hade jag bilen i ca 4år "Utan" att behöva byta igen av att dem skulle va Slut.Dem höll utan problem.
Min granne bytte på sin Audi 100 för nån sommar sen även han har dem fortfarande och utan problem.
Jag kan rekomendera att köpa från biltema,beroende på vad för dem skall vara till.Är det till en vardagsbil som inte kostar så mycke och inte är din "Ögonsten så rekomenderas det.
fyllecaj
med tanke på hur mycket dämpare dom säljer av b-kvalite så är det inte konstigt att det skulle vara ett något högre feltal än märkesdämparen
merparten av folket somhandlar dämpare m m är nog överlag nöjda
annars skulle inte biltema överleva

rent generellt får man säga att man får ta i beräkning att det KAN bli problem när man ska handla billigt
det duger inte att komma o gnälla i efterhand och skylla på dom som sålt grejorna
man har garantin på 2 år eller hur
det bevisar bara att man inte fattat konceptet med lågpris
att handla billigt KAN medföra vissa problem
det ligger så att säga inräknat i priset oavsett om det är biltema rusta jem&fix jysk micro öb eller vad dom heter

och...nej jag jobbar inte på biltema eller något annat lågprisföretag jag är bara kund hos dom som de flesta av er här utan att skämmas för det
le
234
leszek
BMW 535 -88
fyllecaj:

Det var absolut inte min mening att förolämpa dig. Om jag gjorde så - då ber jag om ursäkt. Tråden kanske var för "hårt" skriven. Sorry!

Dock var tråden tänkt att förklara att ingen kommer vinna striden mellen Original och Biltema. Alla har ju rätt till sin åsikt. Som jag skrev innan så är man som kund beredd på att det kan vara fel. Men man tar risken pga priset!

Än en gång ber jag om ursäkt! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.