AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.121

Flera frågor om urladdat batteri

mo
154
morris77
325 coupé-07
Hej!

Jag vet att batteri är något som diskuterats flitigt i forumet tidigare. Har dock inte hittat svar på följande frågor:

Bakgrund: Min bil har stått avställd i 4.5 månader och trots uppstarter ca var 3:e vecka med 10 min tomgångskörning har batteriet laddat ut.

Frågor:

1) Jag har hört att vissa bilmodeller kan ha känsliga generatorer där generatorn kan ta stryk om man rullar igång bilen med urladdat batteri. Någon som vet om detta gäller BMW E34?
2) Är det tillräckligt att ladda upp batteriet igen med en rejäl körning (10-20 mil), eller är det nödvändigt att ladda upp batteriet hos t ex mack?
3) Hur mycket stryk tar batteriet av att stå oladdat (står i garage med ca 10 grader varmt).
4) Hur mycket stryk tar elektroniken av att batteriet är dåligt?

Som alltid tacksam för svar.

Mvh
Fredrik.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
vissa generatorer är mer känsliga än andra men att dom skulle ta stryk av det tror jag inte. ett urladdat batt skall alltid laddas ordentligt med en bra laddare, generatorn kan aldrig ladda upp batt fullt! ju kallare dessto sämre mår batteriet, speciellt om det är gammalt, man skall alltid underhållsladda ett batteri som inte används,tror inte elektroniken tar stryk, däremot så kan det hända många konstiga grejor på en modern bil om inte batteriet är tip top!!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Bakgrund: Min bil har stått avställd i 4.5 månader och trots uppstarter ca var 3:e vecka med 10 min tomgångskörning har batteriet laddat ut.
Resultat= du tar ut mer ström än du tillför , köp och häng på en automatiskt reglerad laddare t.ex CTEK och ha inkopplad hela tiden.
Batteriet tar lite stryk varje gång det laddas ur fullt så detta skall undvikas om du inte har t.ex Optima som är byggt för att klara det.
mo
154
morris77
325 coupé-07
Tack för bra svar!

En uppföljningsfråga angående uppladdning: Hur stor roll spelar det om man verkligen laddar upp batteriet "fullt på riktigt" med laddare eller om man laddar så gott man kan med en ordentlig sväng på motorvägen?

mvh
Fredrik.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
skillnaden mot att ladda batteriet under ett dygn eller 2 eller att åka en rejäl runda på motorvägen på kanske 2 timmar, är just tiden..

Batteri är nog det som är svårast att stressa.. Det måste få ha sin tid att laddas. Att använda en laddare som tex ctek (som ju diskuterats och lovordats mycket) är nog bland det bästa man kan göra.

Diesel-räsern
/Rickard
Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Japp använd en C-tek, kostar typ 600 spänn men värd pengarna... Batterier tar ofta stryk om dom står oladdade, cellerna brukar ge sig. För att ladda upp ett urladdar batteri genom att köra så måste du vara ute på vägen en bra stund, iaf 4h tror jag!
St
65
Stjärten
3.0 csa -75
Varför inte ta av batt-polen? å låta bilen stå orörd tills du ställer på den!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du måste köra typ 24 timmar för att ladda batteriet hyfsat fullt, dvs minst lika länge som det tar med en batteriladdare. Det är bara tiden som laddar batteriet.
Det tar ca 20-30 minuter att återföra urladdningen som du använde när du startade bilen.
Batteriet förstörs mycket snabbt om det får stå oladdat, läs mera om detta under mektips bland annat.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.