|
|
|
|---|---|
| Hur gör man detta lättast ? Har problem med missljud när jag svänger, och det försvann när jag fyllde på lite ny olja. Nu vill jag byta all olja. | |
| glömde skriva att bilen är en 325ic-93 | |
|
Slangen som går från styrväxeln till burken lossar du (vid burken) och stoppar ner i en flaska, typ 2 liters. Be en polare sitta i bilen och starta o svänga fram o tillbaka sammtidigt som du själv häller ny olja i burken, det går fort, så polaren måste vara beredd att stänga av, så fort du inte hinner med att hälla, eller oljan är slut i flaskan med ny olja. Kör igenom 2 liter så har du fräsch olja i systemet. |
|
| Då får jag testa detta. Tack så mycket | |
|
Glöm inte rejäla handskar av gummi och skydsglasögon. Servoolja är inga nyttiga saker. Undvik hudkontakt. /R |
|
Halvdan |
Det är nog bromsvätska du tänker på.. Styrservoolja är väl ingen fara? |
|
Styrservoolja är ingen lek, går rakt igenom huden in till blodomloppet. Sedan om det är nyttigt det är nästa fråga vilket du får ta ställning till själv. (Detta pga otroligt små molekyler i denna typ av olja.) /R |
|
| shit. jag som hällde över hela händerna när jag fyllde på (det började svämma över). vad kommer hända med mej nu? | |
| mathias_viva: blodkärlen täpper igen så kommer dina händer att trilla av.... :P fint å få lite olja blodet smröjer upp kärlen lite å inte minst pumpen :D | |
|
Ett annat sätt att byta servoolja utan att behöva lossna några slangar: Man använder en sån här: Länk Pumpa ut så mycket servoolja du får och fyll med ny olja. Starta bilen och vrid ratten till max.lägen några gånger. Stanna motorn och pumpu ut så mycket servoolja du får och fyll med ny olja igen. Starta motorn osv. Repetera några gånger tills oljan ser klar och ren ut. |
|
|
Ngn som har provat denna metod som Liraren hänvisar till på en E46? Tycker att det borde bli dags att byta nu efter 9000 mil..... BMW M-POWER |
|
|
Angående oljan så boxade jag till sprängkåpan på en Mercedes då avtappningspuggen till växellådan släppte. Blod från den uppsnittade knogen blandades med röd ATF-olja så jag visste inte vad som var olja eller blod. Lagade knogen med maskeringstejp och gjorde klart jobbet. Det är nog närmare 10 år sedan nu och jag lever än :) Har inte provat med CHF ... |
|
|
styrservon har ingen intervall vad gäller oljebyte vad jag vet. har inte stött på det på nått annat märke iaf. så länge ingen packbox har gått eller annat mekaniskt fel finns så ska det inte behöva bytas. BorgaN79: hur låg var nivån när du fyllde på? har stött på missljud i pumpar om det är för lite olja i systemet. om nivån var väldigt låg så kan det vara på sin plats att kolla efter läckage. |
|
|
Hjälpte till o bytte servoolja på polarens 325 02:a pga sprucken behållare enligt Lirarens tips. Gamla oljan var helt svart o grumligt bör tilläggas. Hade slut på 2 st 1 liters dunk men fortfarande såg oljan grumligt ut. Undrar hur många liter man måste göra slut på innan det blir helt rent. Ngn med erfarenhet av servoolje byte? BMW M-POWER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.