AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.959

330 mot 9-5 aero

Sida 1 av 2
Har hostat mig vaken och är sjuk, så då satte jag mig och läste lite på Ap.

Körde mot en 9-5 aero för några veckor sedan, det var en kombi.
Jag har en 330 steptronic för att förtydliga.
Vi låg HELT jämnt till ca 180 då jag körde om ganska övertygande, han fegade dock ur så "vinsten" kan inte tillräknas bilarnas egenskaper.
I rondellerna som vi körde igenom kunde jag leka med denna Saabman.

Är de här 2 bilarna verkligen så här jämna?
Borde inte Saaben spöa 330 när man kör rakt fram?
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Beror på många faktorer. Till att börja med spelar det ganska stor roll om det var en Aero före eller efter facelift. Innan låg den på ca 230hp och efter blev det runt 250hp om jag inte är helt fel ute. Sen spelar förarkvaliteten en stor roll. Om han är helkass på att växla vid rätt tillfället osv. medan du stämplar på i din automat så hamnar han snabbt efter. Även skillnaden i att ha drivningen på fram eller bakhjulen spelar stor roll för fäste osv.

Finns alltså tusen och åter tusen olika omständigheter som gör skillnad. Förklara annars hur jag lyckades hålla undan en SAAB 9-5 2,3T med min fd. bil E30 318is. Skit bakom spakarna i saaben samt jobbigt underlag med framhjulsdriften för honom.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
Saaben väger ca 200-250 kg mera så det e inte så konstigt att ni åkte jämnt ,du borde ha dragit ifrån den ..
Jag hade en 9-5 Aero-00 tidigare och den gick helt jämnt med en kompis 330iM från 50-200km/h. Bägge bilarna är manuella sedaner....helt jämnt alltså!

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Inte kan det väl skilja 200-250 kg. Visserligen väger säkert kombin lite mer än sedanen, men uppemot 250 kg skillnad mot en 330i automat låter mycket. En 330i automat har en tjänstevikt på 1540 kg enligt BMW. Detta gäller en naken bil, utan extrautrustning. Kan verkligen en 9-5 aero kombi väga 1750-1800 kg?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
9-5 aero 230 hk har väl momentant 250 hk pga overboost om jag inte missminner mig.

Generellt set är nog prestandan väldigt likvärdig. Presis som flåklypas test förtäljer.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Om det var 250-hästars Aeron (beroende på årsmodell), borde han kört ifrån dig.
Jag har själv en 330Ci -01 och jag saknar faktiskt turbovridet från min 9-3:a.

330i: 1505kg
9-5 Aero: 1640-1710 kg beroende på spec.

Tjänstevikt i båda fallen.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jag har för övrigt kört jämnt med en 9-5 Aero 250 hk 80-200 med min fd 330 Ci. Över 200 så var 330n markant starkare.

Länk
No
5.161
Nockenwelle
1505 kg är tjänstevikten för E46 manuell. 1540 kg för E46 330i med automat. Sedan tillkommer i praktiken vikten på extrautrustning, men det kan naturligtvis gälla Saaben också.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Wendtan - inte dåligt att köra jämt med en 250-Aero i just det intervallet. Från 80 och upp är de erkänt riktigt snabba.

Mike: Sant, jag had inte så mycket tung utr i min coupe heller, den vägde i princip de som uppgavs i tjänstevikt + 25 kg.
Detta har diskuterats innan, och slutsatsen är väl egentligen att antingen så var min 330 ett väldigt friskt exemplar, eller så var saab:en ett ex i nederkant på marginalerna som tillåts. De är en god vän som äger saaben för övrigt, som numera har steg1 trimmat den :)

Länk
Th
41
Thomas Elgström
E46 330 Ci Sport
När jag vid ett flertal tillfällen kört med min 330Ci emot en kommpis 9-5 Aero -03 Kombi brukar jag oftast komma ett par billängder framför saaben innan det är dax att bromsa. Det min kompis alltid brukar påpeka när vi kliver ut är att han inte fick ned fästet i backen.

Och det är precis de reaktionerna jag skälv fick när jag körde hans bil. "Grymt bra klipp i motorn, men samspelet mellan motor, växellåda och drivning är svårt att bemästra" Till skilnad från i 330:in där det faktiskt nästan bara är att gasa, resten sköter bilen skälv.

Det jag vill ha sagt är att jag inte tror att vikten är avgörande, utan samspelet motor/drivlina (fästet).
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Det handlar absolut om transmissionen, inte bara från motor till drivhjul, utan även hjul-/-underlag. Självklart är det en nackdel med framhjulsdrift när en motorstark bil ska iväg, men när man är uppe i hastigheten 80 km/h och därifrån, spelar det inte samma roll längre.

I de intervallen är det snarare vikt och luftmotstånd som begränsar prestanda.

Håller med om att det är rejält klipp i 250-motorn, och med ett Steg III lämnar de det mesta bakom sig.

Th
41
Thomas Elgström
E46 330 Ci Sport
Upplever inta alls samma spårkännsligher och servoverkan i min fars S60 T5 som i Saaben. Motorerna har ungefär samma prestanda, men jag tycker Saaben inte alls klara effekten lika bra. te.x går antisladden in och bromsar Sabben på hela tre:ans växel och snor massor av effekt genom att fästet inte räcker till. Detta gör inte Volvon.
Där av tror jag att vikten och luftmotståndet inte har någon större betydelse i en gämförelse mellan 9-5:an och 330:in utan att skillnaden ligger i effekten man fär mer i backen.

Jag gämför dessa för de har ungefär samma förutsättningar. (vikt, framfjulsdrift mm)

Skulle vara riktigt spännande ott få köra en steg III trimmad 9-5:a och se hur den klarar effekten.
Tror säkert att det är ettjävla drag men en skräckuplevelse att köra.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Antisladd/antispinn kopplar du ur manuellt efter eget tycke och smak, så det kan du väl knappast räkna in som en begränsande faktor när det gäller att få ner effekten i marken rullande?

Javisst är Saaben spårkänslig. En sänkning är nödvändig för att få bra vägkänsla, det påpekade t.o.m. säljaren på SAAB för mig.

Ci
531
CiM
325ciM-04
det verkar som antalet HK är det enda som räknas. konstigt.
vad har utväxlingen för betydelse? det finns gamla bilar som har runt 200HK. innebär det att de kan köra jämsides med min 325-a? jag anser att växellådan betyder ganska mycket i ett sånt sammanhang.
eller är jag ute och cycklar?
No
5.161
Nockenwelle
Utväxlingen har betydelse, men vilken betydelse den har beror på vilket hastighetsintervall man kör i och rent allmänt kan man säga att dess betydelse minskar ju längre hastighetsintervall man mäter över.
När det gäller Saaben borde dess kraftiga mellanregister göra den mindre känslig för olämplig utväxling.
Th
41
Thomas Elgström
E46 330 Ci Sport
330-mike.

Menade inte att klanka ned på Saaben. Menade bara att om antisladden går in tyder det på att däcken spinner... Vilket betyder enn effektförlust i högre farter.

Sedan tycker jag kanske att det är konstigt att en ny bil, som dessutom lanseras som sportig, behöver en sänkning för att få bra vägkännsla. Vilket verken BMW:n eller Volvon behöver i original.
No
5.161
Nockenwelle
Sportig verkar vara ett honnörsord på många marknadsföringsavdelningar, men jag kan hålla med om att diskrepansen mellan marknadsförarnas prat och bilarnas köregenskaper är extra stor när det gäller Saab. På något sätt känns det som om det vore bättre att framhålla bilarnas starka sidor, t ex krocksäkerhet, komfort och förarmiljö när det gäller Saab.
Å andra sidan, med tanke på att 95 % av alla bilköpare aldrig på allvar testar sportigheten hos bilens köregenskaper är väl riskerna med den sportiga marknadsföringen små. För de flesta räcker det kanske att bilen har en aura av sportighet.
Diva
Nja det räcker inte med sänkning.
Det är så att den har dåligt grepp så bredare däck krävs helt klart o bättre dämpare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.