AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.731

Varför parkerar folk så nära?

Sida 1 av 2
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Är det bara jag som har otur eller vad är det frågan om? Händer ofta att när jag kommer ut till bilen så är det någon som parkerat så nära att man riskerar att slå upp dörren i sidan. Alltså så nära att dörren inte ens kan hamna i första läget (halvöppet).
Värst var för ett par veckor sedan när en VW hade parkerat så nära att jag fick dra bildörren bra hårt mot kroppen och pressa mig igenom den lilla springan som blev för att inte komma åt den andres bil.
Man har ibland god lust att strunta i att ta det försiktigt och bara slå upp dörren i sidan när folk inte bryr sig alls hur de parkerar.
Jag skrev faktiskt en lapp till VW-åkaren och påpekade hur dumt denne parkerat.
Är det bara jag eller har ni andra också märkt dessa parkeringsi**oter?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Visst, Jag håller med! Ett problem är ju att bilarna blir bredare och bredare samt att de flesta rutor är så smala som möjligt för att spara plats. Det borde införas en bättre standard tycker jag!

Risken med större rutor blir väl att dörrarna flyger upp ännu fortare och skapar djupare bucklor... Folk bryr sig tydligen inte om andras bilar.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Kan inte annat än hålla med i ert resonemang. Jävligt surt med dörruppslag.

Även på vintern parkerar folk nära trots att inga linjer syns. Endel människor fattar helt enkelt inte....
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ja det är illa, men det värsta är när man med avsikt parkerar långt bort från alla andra bilar och så ska nån stjärna komma och ställa sig bredvid! Det är irriterande... Ibland önskar man sig en rostig gammal volvo 740 så man inte behöver bry sig..
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Värre när man har coupe med med 2000 meter långa dörrar..

[Bilen] Länk
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
efter att ha fått krypit in genom passagerardörren ett antal gånger när man kört camaron så har jag lessnat och ställer mig nu alltid snett över två platser när man ska parkera den!:)
Ni har fel. Rutorna är för breda! Sverige leder liga över breda P-rutor, samt även ligan över dörruppslag. Ser ni sambandet... Alltså tant Gudrun och farbror Holger får upp fart innan hon planterar dörren i sidan på din bil. Vilket inte händer när Herr Helmut och Frau Helga skall ur vagnen för då har dom "bara tretio centimeter till godo på var sin sida och kan inte få upp farten på dörrskrället. Det blir på sin höjd märken som går att polera bort... ;)

När vi ädå håller på så kan vi även avhandla dom RYSLIGA svenska trotoarkanterna som är designade för Volvo 240 med balongdäck och plåtfälg. Dom formligen tuggar i sig fälgar med sina skarpa kanter. Tackar vet jag rundade mjuka trottoarkanten som man nyttjar i övriga europa. När såg ni senast en Tysk bil med massakrerade fälgar?

Aliquando et insanire iucundum est.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag tror att det beror på att de flesta bilägare inte är så nojiga för att få bucklor på bilen. Jag tillhör nog faktiskt en av dem. Det är ju bara en bil;-)
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Sigdarve:
Självklart är det så, folk som inte bryr sig om bucklor på sin egen bil bryr sig förmodligen lika lite i om de gör en buckla på bilen bredvid. Skillnaden är väl att bilen bredvid tillhör mig och jag tycker verkligen det är pest att ha dörrar som ser ut som en krigszon.
Hans eller Anna som parkerar bredvid mig kanske skiter i sin bil men vårdar sin trädgård som ett barn. Inte ger jag mig då in på hans/hennes tomt och gräver i trädgårslandet samt river upp gräsmattan med mina feta BMW med motiveringen,"det är bara en gräsmatta!
Brist på respekt för andras egendom är vad det handlar om, något som allt fler och fler verkar sakna.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Jag är rädd om bilen och Anna är rädd om trädgården... Krig blir i båda fallen om någon startar massaker.. :-)

Im
22
Impeller
Bmw 325 -87
För en vecka sen, fick jag se en riktigt saftig buckla på bakdörren! oj om man fick vara där och se händelsen och skälla ut människan!=( deppigt

Patrik

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Det är ingen som har tänkt klaga över att nutidens bilar oftast helt saknar skyddslister på dörrarna? Finns det några är dom ofta lackade dessutom.

På min fd. Ford Sierra var det lister som byggde 15-20 mm ut från dörren. Visserligen fick jag dörruppslag ändå, men det var från andra bilar och betydligt högre upp på dörren. Inte för att jag brydde mig om dörruppslag, var det någon som har parkerat utanför sin ruta så ställde jag mig extra tight så de fick inse vad det hade gjort.

Är det inte ofta så att de allra minsta bilarna är de som oftast står slarvigt parkerade? Har man en stor bil måste man lära sig parkera, har man en liten bil är rutorna så stora så man kan stå lite hur man vill... tror man.

//Stenback
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det konstiga är att om man parkerat långt, långt bort så man har en mindre svensk stad mellan sig och IKEA, så kan du ge fan på att när du kommer tillbaka så finns det en bil till i närheten och den har parkerat jämte dig. Vad är problemet? Behöver folk något att sikta på när de parkerar?
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
En bekant till mig kom ut från närbutiken och ser hur en mamma håller på hjälper ungen ut ur bilen,, men hon står trycker och slår på dörren med sin bak/rygg mot sin egen dör, och dörren slår i kompisens bil. Då hör han ungen (som är under 12år) säger till sin mamma att hon slår i bilen bredvid. Då svarar hon bara "Det ärju bara en bil" (eller liknande) till ungen. Då blir kompisen lite småtokig och går runt hennes bil och bjuder på en snygg spark som resulterar att hennes bakspegel flyger all värdens väg.
-Vad gör du?! frågar/skriker mamman.
-Vadå? Det är ju bara en bil?! fick hon som svar.
Bredvid på parkeringen stog en annan gubbe som sett allt, och han stog mest och garvade hysteriskt.
Len
GÖR som båtägare, som inte vill att deras relingar skall skrubba mot kaj eller grannbåt:
Skaffa fendertar och häng längs hela bilsidorna vid besök på dylika parkeringsplatser.
Det är med detta som ex.vis med blinkandet i rondeller - kommer alltid att förbli ett problem...........

L.
Med fri fart blir prästerskapet utbränt!
Jag ställer mig alltid så långt bort det bara går från ingångar till köpcentrum/affärer, även om det spöregnar. Ett par minuters extra gångtid till dörren är det värt. Det brukar alltid reta upp flickvän/kompisar ordentligt, och bara det är ju värt lite extra; att få reta någon ;)

Ibland händer det ju iofs som acey säger oxå att någon jävel med en rishög står nära ändå när man kommer tillbaks, men då har man i allafall försökt.

/Astroboy
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"GÖR som båtägare, som inte vill att deras relingar skall skrubba mot kaj eller grannbåt, Skaffa fendertar och häng längs hela bilsidorna vid besök på dylika parkeringsplatser."

Finns att köpa, de har magnetisk baksida för att kunna fästas på bilsidan vid parkering.

Dr
342
Dredd
525d -10
På tal om uppslagsbucklor så hade en bekant till mig en plats i ett garage där hon bodde. En morgon när hon kom ner så hade hennes garagegranne hängt fendrar på sin bil. ;)

Ganska hygglig pik...
Det tvångsmässiga parkerandet invid andra fordon trots att det finns gott om helt fria platser är en känd defekt hos människor. Det är förmodligen något psykologiskt, att gruppmentaliteten på något undermedvetet sätt väljer ut en parkering nära ett annat fordon.

Det enkla svaret är givetvis att använda två rutor. Ibland uppstår irritation och andra pinsamma situationer i samband med att man gör anspråk på två platser, men har man fått nog av att buckla ut bulor för 900 kr/st så är det ett billigt pris för att behålla bilen rak och fin.
märken från dragkrokar är ju ett litet trevligt fenomen också, jag har fått två fina hål i min nummerplåt dessutom snyggt satt på varsin sida så det harmonierar bra...
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
bunf: Det där har jag märkt också! De nya aluminiumplåtarna blir inte snygga efter en stund...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.