AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
47.021

Cab. impregnering

Sida 2 av 2
Ha
11
Hans.M
Bmw Z4 3,0
Jag har impregnerat ett antal gånger, först med BMWs grejer, men numera köper jag Impregmex i vanliga affären, kostar en spottstyver i jämförelse...same same but different ;)

Ehh, vanliga affären??

///Micke
Min cabrio Länk
Ha
11
Hans.M
Bmw Z4 3,0
Ja Ica, Konsum....bara att fråga efter impregnering.

Hej Hans.M Blir det bra då?Hur blandar du?
Ha
11
Hans.M
Bmw Z4 3,0
Katzi, det blir jättebra, precis som Bmws grejer. Hur man blandar står på förpackningen.

Z3
22
Z32,8
BMW Z3 Roadster 2,8 97:a
Har sökt i trådar men ej funnit vad man skall tvätta sufletten med?
Vad jag menar är, går det att använda vaxschampo eller skall man ta yes el.dyl.?
//thomas
Finns att köpa speciellt rengöringmedel hos närmaste BMW handlare.
/Calle

"M Needs No Gimmicks"
Länk
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Funkar utmärkt med grumme tvättsåpa EJ VAXSchampo, det innehåller ju... VAX.

/PG

Den impregnering som man köper hos ICA och som man använder till tältduk är väl baserad på lacknafta. Skadar inte lacknaftan den gummering som finns i sufflettyget?
wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Jag kan meddela att Turtles kit för ca 360 kr på Micro är RIKTIGT DÅLIGT. Efter 2 behandlingar ser jag bara en marginell förbättring av vattentåligheten på mitt tak. Som vanligt är det så att snålheten bedrar visheten, jag skulle köpt Renovos produkter. Lite tur i oturen är att de numera även har grön infärgning :-), dock inte via Pingens utan direkt från Renovo.

kj
4
kjellinge
BMW Z3, årsmodell 1997
Fråga. Skall cabben vara våt när jag påför BMW:s impregneringsmedel efter jag tvättat med deras rengöringsmedel?
Kommer inte ihåg men det bör ju stå på förpackningen.

///Micke
Min cabrio Länk
kj
4
kjellinge
BMW Z3, årsmodell 1997
På flaskan med impregneringsmedel står att man först skall rengöra med deras egna rengöringsmedel och sedan, citat; "Spola därefter rikligt med rent vatten". "Späd ut flaskan innehåll och mätta ytan med lösningen, och ta bort överflödiga vätskan".
Men hur skall impregneringsvätskan kunna tränga in i en redan våt cabb??!
Känslan jag har är att cabben borde vara torr innan man påför impregneringsvätskan.
Står ju att den ska vara blöt så låt den vara det.
Antar att vätskan har lättare att tränga in i det redan blöta tyget.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Tja!
Delar mig med lite erfarenheter av impregnering.
Jag köpte Renovos hela kitt på pingens.se alltså rengöring, färgning och impregnering. Genomförde proceduren i våras och sufletten ser nästan ny ut fortfarande, och den har suttit på bilen sen den var ny.
Vatten som kommer på pärlar sig verkligen och rinner av så fort man kör iväg.
Det skvätte en del impregnering på lacken men det var inga problem att torka bort om man var snabb.
Nackdelen med renovos kitt är väl att det är rätt dyrt.. Tror jag betalade typ 900 för allt men då har jag bara använt ungefär en tredjedel.

Mvh Wiktor

Freude am Fahren wünscht Ihnen Ihre Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Jag funderade också på om tygtaket måste vara torrt innan man impregnerar det. Då det inte uttryckligen stod på förpackningen att det ska torka innan man applicerar impregneringsmedlet gjorde jag detta med fuktig sufflett. Jag använde mig av tre kapsyler impregneringsmedel (knappt halva flaskan) och fick således drygt en liter färdig impregneringslösning. Av detta gick endast ett par deciliter åt när jag sedan försiktigt arbetade in medlet i tyget.

Nu har det precis börjat regna för första gången och jag måste besviket konstatera att det inte pärlar det minsta...

Har jag gjort något fel? Vad? Kan det bero på att jag gjorde behandlingen på kvällen, och att kvällsfukten inte gjorde att impregneringsmedlet torkade in som det skulle?
kj
4
kjellinge
BMW Z3, årsmodell 1997
Jag har en röd Z3 och jag tog också bara 1/3-del och det räckte för två varv och ändå blev det över. Jag hade en en hink med vanlig vatten och en trasa och torkade direkt bort stänk, det var inga problem.
kj
4
kjellinge
BMW Z3, årsmodell 1997
Håller med om att det är dåligt att det inte står om det skall vara en torr eller fuktig cab. Men jag gjorde det på en torr cab tidigt på dagen så att det hann torka in. Och som sagt jag gjorde det två gånger, andra gången när den fortfarande var lite fuktig. Rikligt med impregneringsvätska båda gångerna. Och det pärlade sig vid första regnet.

Kjellinge
E
1.156
E
320 ci cab -04
Jag har använt Renovos produkter och följt anvisningen på WWW.pinges.se. Resultetet efter en inpregneringsrunda är positiva.

//E
E
1.156
E
320 ci cab -04
Länk!

Länk

//E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.