|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Har studerat impregneringstips i forumet och fått ganska klart för mig hur man skall göra. Det framskymtar dock att det föreligger ett problem genom att man lätt spiller impregneringsmedel på lacken. Är det svårt att få bort detta och på vilket sätt är det negativt för lacken. Finns det något knep att undvika spill? Jag har köpt BMWs egen impregnering. Är den ett bra val? Ytterligare synpunkter på impregneringsfrågan är välkomna. | |
|
Jag vet inte om det är så farligt, jag fick impregeringsmedel på lacken på flera ställen och bara man torkar upp innan det torkar fast sä borde det väl inte vara någon fara. Jag kör BMW's egna medel också. Jag blandade ut endast en tredjedel av flaskan då det är VÄLDIGT drygt. Mvh PG |
|
|
Jag impregnerade i höstas och fick fläckar som bara gick att polera bort. Körde oxå BMWs egna men blandade hela flaskan enligt instruktionen. Ett tips är att försöka hålla lacken ordentligt blöt innan man börjar med sufletten för att minimera intorkning av medel på lacken. Jag kommer nog klä bilen med blöta handdukar och gamla lakan nästa gång. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Dom gånger jag impregnerat har jag haft en trädgårdsslang till hands och med lågt tryck sköljt av lacken direkt efter det har runnit impregneringsvätska någon annan stans än där det ska. Har ej fått några fläckar och har aldrig känt att det är negativt så länge som man inte låter det torka in. Mats |
|
|
Det optimala är nog om man är två personer, en impregnerar och en sköljer med vattenslang på lacken. ///Micke Min cabrio Länk |
|
| och gör det inte i solen... | |
|
Nu till ett inlägg som rör imregnering. Jag lämnade in min bil till Ditech i Lund för tvätt och impregnering av caben. GÖR INTE det, det var det sämsta grundarbete jag sett. Dom tvättade inte ens caben före så nu är den helt flammig, värre än innan. Jag klagade självklart och skulle få en ny impregnering inom 1 månad. Hoppas dom gör ett bättre jobb nästa gång. |
|
|
impregneringen i suffletten utarbetas den av ålder så behovet finns att regelbundet impregnera? då min sufflett aldrig är uppfälld så utsätter jag den inte för så mycket exponering av solljus annat än om jag vid något enstaka tillfälle fått den våt av en regnskur och den ser mycket vattenavvisande ut behövs det ändå för regelbunden vård? mvh Uffe/bildock |
|
|
Jag gjorde infärgning och impregnering av suffletten igår på Z4:an. Allt med Renovos produkter/system. Rengjorde suffletten ordentligt först, sen färgade jag in den(för säkerhets skull), och sen impregnerade jag den i 2 steg. Tog ca 8 timmar allt som allt, med torktid. Resultatet såg grymt bra ut, dock så hann det ej torka till 100 innan jag lämnade bilen igår kväll. Ska se hur det ser ut idag. Ett tips om ni gör det själva: Maskera innan ni börjar färga in/Impregnera. Det stänker ganska friskt, speciellt med impregneringsvätskan, som är som vatten nästan. Men att torka bort småfläckar t o m när dom torkat lite är inga som helst problem. Torka med fuktig trasa/sämsskinn. Bilen: Om du aldrig har suffletten uppfälld, är du inte orolig för att få himla fula veck i den, där den viks ihop vid nerfällningen??? Kimmen. |
|
|
Mr Dobermann vad jag menade i mitt inlägg var att under bilens anv.tid under sommaren fälls inte suffletten upp annat än vid en ev. regnskur annars inte men från hösten vid garageringen under vintern till våren då fäller jag upp den och väljer en lämplig dag med sol så bakrutan får värmas upp riktigt ordentligt innan jag fäller eller tar upp så inte bakrutan spricker, men f.ö. ser jag inte inte några tendenser till att få fula veck , den blir slät och fin då jag låser suffletten mvh Uffe/bildock |
|
| Mr_dobberman Vad kostade renovos grejer? | |
|
Produkterna kostade ca 800:- + frakt.Sblev jäkligt bra med dem... Beställde ifrån Pngens bilvård... =) |
|
| Jag har fått för mig att man ska impregnera oftare än så, om man följer anvisningarna vill säga.. | |
|
Är det någon som testat Turtles kit? Länk |
|
| lämna in den till Ditec, det blir bäst, kostar men blir bra | |
|
Inte Ditec i Lund i alla fall enl. sign "Bilen" |
|
|
Renovo kitet från Pingens var kalasbra, rekomenderas verkligen!! (synd bara att Pingen & Co inte riktigt fattat hur man emballerar gods på lämpligt sätt för postbefodran och att folk blir förbannade om man tar ut 150:- för frakten när det sitter frimärken för 32:- på lådan....) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Hej hopp! Jag impregnerade min bil i går och på min nyinköpta BMW originalflaska skulle man ta tre korkar till 1liter vatten. Detta räckte till att blöta tyget ordentligt och spill på silvermetallic var inga problem. Jag spolade av bilen och när tyget torkat torkat så tvättade jag hela bilen och det finns inte ett spår av fläckar. |
|
|
Men hur ofta gör ni detta och varför? Jag har aldrig impregnerat taket på mina bilar då det inte har varit några problem med läckage och inte heller sett dassigt/slitet ut. Impregnerar ni era tak bara för att det "ska" göras eller för att det behövs? /Magnus Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Man impregnerar för att smuts inte ska fastna lika lätt och för att behålla färgen. får man tex, fågelskit på en oimpregnerad cab så blir det ganska fort missfärgningar i tyget. det är ett billigt skydd i förhållande till vad ett nytt tak kostar. |
|
|
Visst är impregnering bra, det skyddar ju cabben. Precis som man impregnerar övriga prylar, tält, skor mm. så tror jag att även cabben mår bra av detta. Undviker att köra min i regn och kör endast sommarhalvåret, men visst åker cabben upp vid en tillfällig skur. Använde BMW's original impregnering idag, men använde endast 1/3 av flaskan och blandade i en PET flaska, gjorde ett litet hål i korken och sprutade på och använde en liten svamp för att fördela det. (Tips från förra ägaren som fungerar mycket bra). BMW's produkter är mycket dryga! Min Z3. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.