AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.432

Kör utan fläkt

co
41
conio58
Z3 M -98
Av någon anledning så fanns de ingen fläkt på min e34 535 IA när ja köpte den, har ingen aning om varför och de stod på ett kvitto att fläkt hade införskaffats av förre ägaren mitten på 2005, men har tydligen inte monterats dit eller om han tog bort den av okänd anledning. iaf så kom den inte upp i temp ordentligt när de var kallt ute under 0:an ... men blev lite för varmt när solen började värma på dagen sedan ... men de räckte me att dra på full värme så kunde man köra utan att tempen rusade upp för mkt i stan .... men nu bytte jag termostat för ett par dagar sedan .. och de resulterade i att tempen stiger upp skitfort ... typ de tar ca7 min statskörning så e den över mittstrecket ...är detta normalt ? om jag nu får dit en fläkt på detta .. kommer de lira då ? lr kommer tempen fortfarande gå upp för högt ? tacksam för svar / Gustav
Jo
109
Joni_535
e39 525i touring -02 "Stockholm open edition"
Skynda dig säger jag bara!!! Sätt i en fläkt innan du kör med bilen, annars om du har lite otur så blåser du toppen... Det kommer att funka bra när du väl har fått dit den....

Mvh//Joni

Min pärla Länk
co
41
conio58
Z3 M -98
Ja ..får hoppas på de ... och att toppen är välbehållen ... de har varit precis innan det röda 2 ggr =/
Paap Reeder
... en iA har väl en extra elfläkt fram?
Alldeles säkert om du har AC.

Kolla så den är OK.

MVH /// Paap R
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Har du inte tangerat och fått det röda fältet att lysa kan du vara lugn. Rätta mig ngn om jag har fel.

*BAWORAK*
rsarits
Exrafläkten finns bara om man har AC
co
41
conio58
Z3 M -98
Jaså lyser det om man kommer upp för högt på mätaren lr ? Jag har ju AC ... men vart sitter den fläkten? är den ig¨mg utan att acn e på ? MVH / Gustav
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
"Elfläkten" sitter framför kylaren/kondensorn. Du ser den genom grillen och under stötfångaren. Den ska gå på direkt om du slår på AC´n. Den fungerar även som hjälpfläkt om det blir för varmt i kylaren, dvs på sommaren i tx en kö, även om inte AC´n är på.

Ja det ska lysa rött från den röda markeringen samt att bilens CC ska varna för för varmt kylvatten, i.e "Kühlwassertemp". har det inte hänt kan du nog vara lugn. Har själv vart o nosat där uppe vid extrem hetta i tex Italien och vart tvungen att sätta på full värme för at få ner tempen och min motor fungera utan problem än så länge:-)...

Men det lustiga tycker jag är att motorn inte kommer upp i temp när du kör o det är kallt. För det har inte fläkten ngn betydelse för. Den hjälper ju till att KYLA o inte att värma...Nåja, köp dig en ny viskofläkt o sätt dit. Kostar inte många kronor, iofs själva viskokopplingen kostar väl en del men det får du leva med. At köra utan viskofläten i sommar kommer definitivt att förstöra motorn din då du inte får ngn kylhjälp bortsätt från fartvinden.

Lycka till

*BAWORAK*
co
41
conio58
Z3 M -98
Jag inväntar nu den nya fläkten! den skulle typ komma idag sa dom ,.. men nix ... hoppas den kommer innan helgen iaf ! =/ måste ha en fungerande e34 snart ... dom e ju så goa !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.