|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har länge varit sugen på en E23a. Efter att kollat ett antal objekt som antingen varit för dyra eller för rostiga var jag så i söndags och kollade på en 733-82. Bilen var inte alltför rostig, lite kex i trösklarna och några små genomrostningar här o där. Motorn var lite sämre, enligt säljaren var en vipparm av. Killen hade tagit isär o kolla vad som vart fel men inte åtgärdat... Provkörde i alla fall eländet och den gick inte så illa, lite ojämn gång och lite slöare. Lät dock ganska illa i ventilerna... Priset var satt till 8500:- i annonsen men efter att ha diskuterat ett stund fick jag den för 3000:- , vilket var ganska rimligt med tanke på skicket. Hör och häpna så var den faktiskt besiktigad!!! Började hemfärden glad i hågen 4 mil hem på småvägar. Hade som tur med ën kompis i trollhättemoped som följebil. Stannade och tankade efter 5 km, instumenteringen levde sitt eget liv och man ville inte få soppatorsk. Kompisen hade inga problem med att följa efter, han hade en stabil oljedimma att gå efter. När jag så en mil senare skulle ut i en korsning ville den inte mer. Lyfte på huven, total brist på olja och vatten!! Uppsökte en mack och fick hällt på olja. En närbelägen kyrkogård fick släppa till en kanna vatten men ve och fasa när jag började fylla på rann det ut minst lika mycke smutsigt vatten under bilen. Något uppretad slängde vi på startkablarna och fick igång den till slut. Nu gick den precis helkass, över 1500 rpm var inget att tänka på. Lite styvt 2 mil hem nu fick det bära och brista. Efter en stund börja den på något mysko sätt lyssna till mina förbannelser och gå lite bättre, men istället började oljetryckslampan lysa vilket jag kraftfullt ignorerade med tanke på att jag nyss häll på 4 liter, fast ngt tjall var det för med bara 10 km kvar så hade ventilrasslet tilltagit och hördes in i kupen. När det bara var tre km kvar fick jag motorstopp, och nu var den svårflörtad. Kopplade på bogserlinan och gjorde storstilad entre hemma. Det ska bli mycket spännande att ta av ventilkåpoan och kolla där... Vad gör man inte för en gammal BMW`s skull. Nu väntar lite reparationer och restauration för att man sedan ska kunna glida fram i ett riktigt autobahnlok! En stolt nybliven E23 ägare LTK, kung i Alingsås | |
|
Härligt jobbat!! Låter som du har lite småpyssel... Har varit på äventyr vid ett flertal tillfällen. Skulle hämta en 1600/2, det visade sig sedemera att bromsslangarna var slut. Den släppte igenom tryck men ej tillbaka. Detta resulterade i låsta frambromsar, eller näst intill......Det kom tjock fin vit rök från de främre hjulhusen. Förbipasserande lyfte på ögonbrynet antagligen i tron att jag gjorde burnout i 70 km/h...med framhjulen:-). Bilen fixades och fick en fin vit/grön lack med "POLZEIL" På dörrarna. Bilen slutade sin karriär när den 18-åriga killen jag sålde bilen till landade den i en lycktstolpe. Cedex |
|
| Ja, den där grönvita bilen känner man ju igen... been there, seen that, driven that... ;-) | |
|
Hmmm.... har en polare som har en fullsmetad 735(minns inte årsmod83-86) till salu ,men dom har snodd turbon och alla relän så det är nog rätt kurs på den //pilotto |
|
BMW-Yoda |
Hej. Har en sådan 3,3 motronic från 81 komplett i bra skick drar minimalt med olja. Har tänkt sno kammen från den, men jag tycker det är synd att riva den. Har begärt 3000 vilket är billigt med tanke på skicket. Om du skulle va intresserad kan du ju maila. BMW-Yoda |
|
Bravo! Det behövs fler E23 hjältar, du är välkommen till skaran! Om du är sugen på ny motor kan jag rekommendera Yoda's, har köpt en hel del grejjer av honom själv och allt har varit precis som han sagt, bra skic, bra pris och han är dessutom en överlag klart stabil snubbe! :D Berätta hur det går framgent, alltid roligt att veta, hålelr på och grottar med en 745 84:a själv just nu, så något tips kanske man kan komam med, även om du verkar ha det meta klart för dig. Lycka till! :) <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
Började plocka isär maskinen igår, det var ingen vacker syn. Båda vipparmarna på cylinder 2 var smulor och kammen var nersliten ca 2 mm på nockarna till 2an. Vidare var det torrt på olja på toppen. Ska ta av toppen idag ock kolla hur det ser ut.... LTK, kung i Alingsås |
|
BMW-Yoda |
quixotic! Såg din highline i galleriet, fick fan i mig tårar i ögonen. Var fick du tag i den? Längtar tillbaks lite. Djävulskt läcker. BMW-Yoda |
|
LTK: Täker du på allvar ge dig på att försöka rädda motorn i din bil? Det låter som om det kommer bli en operation av en grövre kalibern, strapatserna vid hämtningen bleknar nästan i jämföresle... hehe, nej, men den verkar inte ha haft ett roligt liv. Inte de senaste åren i alla fall... Yoda: Tjena! :) Kul att du gillar den, bilderna är inte de bästa... takna i mitt lilla sunkiga garage med konstiga lampreflexer överallt.. men, den är jäkligt grym! Jag köpte den av en jäkligt trevlig kille i Helsingborg som hade hittat en Spansk Highline han skulle ner och köpa och ta hem när tillfälle gavs. Han hade i sin tur inte haft bilen särskilt länge, utan hade köpt den av en stockholmare som konstigt nog inte hade något begrepp om vad det var för typ av bil han körde, men som gillade att putsa och fixa. Jag tycker bilen var ett fynd! Men jag FATTAR fortfarande itne hur folk hittar bilarna, jag menar, man håller ju fan korpgluggarna öppna dag och natt efter fina bilar, sedan, när man efter mycket om och men lyckas hitta något, får man höra att bilen varit ute på annons 6 ggr det senaste året... då frågar man sig VART? Jaja, skitsamma, hur går det med din M535:a? Den såg jäkligt fin ut där den stod, men har det kommit ner någon snurra i den ännu? Jag håller på md en 84:a i ganska Ok skick nu, den tror jag att Turbocenter ska få mixtra lite med när jag fått ordning på resten av bilen... men jag oroar mig för lådan.. många säger att den inte pallar vridet för fem öre. Nåja, tänker du åka på några träffar i sommar? <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
BMW-Yoda |
Nej det blir ingen snurra i år. Fick lägga ner stålar på så mycket annat med bilen. Så jag tänkte avnjuta den original en sommar först. Träffar blir det väl, bara det inte är ohyggligt långt bort. Tänkte även bli hangaround i BMW klubben. Lådan håller väl tills den rasar i alla fall. Skämt åsido lite ska den väl kunna ta. Turbocenter kan jag verkligen rekommendera, dom inte bara snackar. BMW-Yoda |
|
Yoda, var finns denna 3,3 maskin? Är kanske intresserad... Det skulle ju spara en del arbete-: LTK, kung i Alingsås |
|
BMW-Yoda |
Maskinen finns några mil söder om Stockholm. Det är en 3,3 med motronic, komplett med kabelhärva o box. Noggrant servad medans i min ägo, utan missljud. Det enda som fattas är fläktkopplingen. Jag körde med elfläkt. Har den kvar också. BMW-Yoda |
|
Plockade du bort fläktkopplingen helt och körde elfläkten på konstantfart då eller hade du någon varvtalsreglering på den? Angående BMWCS, tänkte haka på där också, finns väl en del fördelar, lite rabatter och sånt. <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
BMW-Yoda |
Körde fläkten med en original termokontakt. Tillverkade ett t rör som jag gängade kontakten i, och satte på kylarslangen efter motorn. Kopplade sedan elen via relä + en egen styrknapp i kupen så jag även kunde tvångsköra den. Hängslen och rem. Hade en 745 original AC fläkt. Den räckte mer än väl. Numer har jag sett att Dalhems säljer en sats med termokontakt med ställbar tempreglering, komplett med elsats med relä o allt. Dock kan jag säga att det är inte många fläktar som får plats bakom kylaren. 745 original sitter ju framför och blåser. Den är dessutom tvåstegs. När den går på andra är det som en miniorkan i motorrummet. BMW-Yoda |
|
Hmmm... intressant! Men en fråga, det låter ju som en lite halvbökig installation... varför? Hade det inte varit enklare att bara byta fläktkopplingen på en gång? Visst kan det vara en fördel med extra kylning i ex kötrafik eller vid hårdkörning på bana... men annars? Jaja, ska kolla på Dalhems prylar... dom är lite skumma annars tycker jag, säljer mycket lustiga grejjer och inga "riktiga" reservdelar, en massa universal uniballs och Cyclone luftvirvlare???? Jaja, de får väl sälja vafan de vill.. man behöver ju itne tjacka. Gillar dock deras Pipercross luftfilter... Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :P :P :P Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
Yoda, Har du någon aning om vad frakten av motorn skulle kosta?? Är lite långt att åka... LTK, kung i Alingsås |
|
|
Flytt av jobbiga e23 är lite tungt. Hämtade själv ett gamalt lik från helsingborg på söndagen och ställde den på min hyrparkering. Mossa och allt på plats. Jag vart inte alls populär med den på plats:( Sen visade det sig att det skiljer sig ganksa mycket mellan en -85 och en -82 årsmodell. Skit i det, glad i hågen så har jag rivit ur klädseln på bilen och ska skapa en liten journal på min hemsida lite senare. de som är intresserade kan spana in vartefter på min site som också är under renovering. Länk Det kommer att bli mer där |
|
BMW-Yoda |
LTK. Jag vet inte. Var ligger Alingsås? Hur långt är det? Kan höra med bussgods eller nåt lokalt åkeri. BMW-Yoda |
BMW-Yoda |
LTK. Fick du mitt mail? Ingen tvångstanke, bara undrar. BMW-Yoda |
|
Nej, har inte fått nåt av dig Yoda LTK, kung i Alingsås |
|
| Lägg upp lite bilder så vi får se! = ) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.