|
|
|
|---|---|
|
Nu när våren börjar komma så hade jag tänk införskaffa antingen en M3E36 (3.2) eller en M5 E39 (-99,-00 typ). jag har sett på blocket osv att M5 börjar krypa ned i priserna dom också...de är väl över lag ca 50 K dyrare..därför undrar jag vad panelen tycker! Är M5an en bättre bil? hur står de säg mot varandra i försäkringsfråga? Har aldrig varken åkt eller kört nån av bilarna så det är lite svårt för mig.. Har två exempel på vad jag hade tänkt mig. M5: Länk M3: Länk Tack på förhand :) BMW325IM | |
|
Du kan nog räkna med att det är en rejäl underhållskostnads skillnad på M3 och M5. Om du itne har mkt backup i utgifter för underhåll ta en M3 3,2. M5 mer komfortablare, större mkt bättre långfrädsbil. M3 tightare, direktare styrning. Om de är friska går den närapå jämnt tilll 250, sen drar M5 ifrån. |
|
|
aha..du menar alltså att M5 är dyrare att äga? Båda bilarna går förmodligen nog fort för mig...kommer antagligen köra ihjäl mig hursomhelst..hehe. M5 är nya modell... det lilla negativa jag känner med E36 är att den karossen är ganska gammal nu...så det är svårt... det är bara pumpa på vad ni tycker...jag har verkligen riktigt svårt att bestämma mig. BMW325IM |
|
|
Personligen, trots många dyra erfarenheter med min M5'a så skulle jag ta M5'an, utan tvekan. E36 känns väldigt gammal som du själv sade. Sedan hjälper ju inte t.ex inredningens halv dåliga kvalitet inte heller direkt. Men vid M5 köp, ha lite pengar over för service/reparationer. Tänk att t.ex bromsbyte går på ca 15.000kr bara delarna. Bilen närmar sig 20K mil, inspektion 2 kommer snart, ca 7.000kr, bromsarna börjar vara på sista versen, som nämnt ca 15.000kr, sedan kan du hamna ut för LMM haveri ca 8.000kr, Bensinpump ca 5.000kr. Denna bil äter bensinpumpar och LMM till frukost, middag och kvällsbit. Så om du som jag råkar ut för dessa så har du lika som mig snart ett gäng reparations kvitton på ca 70.000kr. Dessa märkväl är sådant jag själv betalat, t.ex bytte jag förraveckan framrutan pga stenskott, det gick som tur var på försäkringen, men det skulle annars kostat 8.000kr. Nu målar jag upp värsta scenariot. Men jag hade själv dröm scenariot med många helt problemfria år av ljuvligt M5 E39 ägande i tankarna när jag köpte min, men så fan heller!:) Finns medlemmar här som haft flera år av problemfritt ägande, jag hör tyvärr inte till dem. |
|
| Åkt på att byta termostat, 4hjulsinställdning samt två ABS-givare på 3 månader, utöver en hel massa bensin. Men det är det värt :D | |
|
oj oj..ja man är ju inte mijonär direkt! men M3 är väl inte heller så billig att laga...ni menar att den håller bättre alltså? BMW325IM |
|
|
Hejsan!! Tror inte att M3:an håller bättre pga att den börjar ju också få några år på nacken. Men varken den eller M5:an känns gamla bara för att åldern säger det:) Hittar du en fin M3:a eller en M5:a så slå till på vilken du känner är skönast att köra osv. Vissa gillar stort och sportigt och andra gillar lite mindre och sportigt:):) För vi ställer ju olika krav på bilar så det är bara ut och testa:) Till sist så tror jag att M5:an kan vara lite dyrare i underhåll än M3:an men det kan vara precis tvärtom om man har otur tyvärr. Lycka till! MVH Alexander |
|
|
ja..ska självklart kolla på både M3 och M5 och få en egen uppfattning! jag gissar nu att det blir M3..har kollat hela dan på M5or och ska man ha en riktigt fin som inte gått så långt så kostar de ju över 200K...medan en fin M3 kan ligga runt 140-150K. Har bara blivit lite kär i M5an....faan så brutalt snygg bil alltså..är som lite less M3ans utseende eftersom jag har en 325 som ser ut som en M3 ungefär. men jaja..vi får se vad som händer :) BMW325IM |
|
| M5 alla dagar i veckan! Hade ja haft råd hade de blivit en sån, får nu nöja mig med E36 M3 (inte köpt än, är på jakt). | |
|
din 325 ser ut som m3 kanske men den upplevs nog inte som en M3! BMW its a ride not a car |
|
|
Twalle, Gå efter magkänslan!!! Det finns som alltid "problem" oavsett modell Du väljer, tror,,,, att M3:orna är hårdare körda???!!!! Leta efter ett "bra ex" så blir Du nöjd. Den här typen av bilar "måste" orka med investeringar = inget fusk! M5:an är grym! Brudarna sitter bekvämt i baksätet också!! Lycka till! L |
|
Buspelle |
Inget fel på M3 E36, men du får en oerhört mycket modernare och mer potent bil i en M5 E39. Sedan är nog ägandekostnaderna generellt något högre för en M5 samtidigt som dessa är mycket beroende av om du lyckas hitta ett bra ex och hur du sedan tar hand om bilen. |
|
Allt handlar bara om att hitta ett bra ex, jag tror du kommer bli nöjd oavsett om du köper en M3 eller M5 när det gäller körglädje. Min M3 Länk BMW CS Nord #6028 |
|
|
Har ägt både m3 och har nu Z3 M roadster! vart väldigt nöjd med dom bilarna! alldrig vart några fel förutom slitage delar! dessutom är det billiga reservdelar till e36an! Enda problemet är soppa förbrukningen men den är garanterat låg om man gämför mot m5an! M5an är en fantastisk bil men det kostar därefter! varför annars inte slå till på en M roadster annars?? prestandan är ju densamma! sen är det ju cab=) kan dock va lite drygt när man inte kan åka fler en 2 personer i bilen men det är en underbart rolig bil! M5 VS Z3M Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.