|
|
|
|---|---|
|
Kollade lite på jobbet som komma skall (montera sänksats).. Hmm ser ut att bli svårt/jobbigt att byta fjädrarna bak. Tycker det ser väldigt trång ut för att få dit en "fjäderspännare". Antar att ni e ett helt gäng som gjort denna operation innan, så jag skulle blir mycket glad av lite information o kanske bilder på hur ni har gjort... MVH / Andreas | |
| På många bilar (har ej bytt på en touring)är det stötdämparen som stoppar fjädern från att gå isär fullt så då ställer man en domkraft under länkarmen och höjer litet sen lossar man stötdämparen i ena änden , efter det så sänker man försiktigt domkraften tills det ej går mer(kolla att det inte drar i kablar eller bromsslang) sen brukar det var lätt att plocka ut fjädern. | |
|
Om man har automatisk nivå reglering och vill sänka med kortare och styvare fjädrar bak måste man programmera om bilens höjdvärde annars så vill den väl höja till orginalvärdet. Är det något som Bmw gör med sitt DIS system. /Pulare |
|
|
nja jag har inte EDC (nivåreglering) på min... Och det är inte ett fjäderben bak utan fjäder sitter för sig själv. Men det ser som sagt trångt ut att få plats med fjäderspännare för att få loss/ut fjädern... |
|
|
Sitter fjädern för sig själv är det som Hewi skriver. Hissa upp bilen sätt en pallbock på domkrafts gummit på tröskellådan och skruva sen bort nedre stötdämpar infästningen så kan du sänka ner bärarmen och då släpper spänningen på fjädern så du kan lyfta ut den och sätta i en ny utan fjäderspännare. /Pulare |
|
|
Aha okej. Missuppfattade helt vad Hewi skrivit :) Tack för hjälpen boys!! / Andreas |
|
| EDC är förresten inte nivåreglering, utan electronic dampening control - dvs ställbar hårdhet på dämpare. Och för den som har nivåkontroll (som min touring) finns det inga fjädrar att byta bak, istället finns det luftbälgar. | |
|
Fel Det finns visst en fjäder där men du har en luftassisterad stötdämpare typ High Jakers som man körde med på 70 tals jänke bilar när man ville hissa dom där bak. Det är stötdämparen som man ökar trycket i för att hjälpa fjädern att lyfta tills rätt höjd är uppnådd. /Pulare |
|
| jag har bara gott att säga om solid av tidigare erfarenheter vid kollision med min förra v70....men nu när ja skullehel försäkra min 523a så var dom jävligt dyra så det fick bli länsförsäkringar för min del å jag bor ändå i lilla taberg | |
|
Pulare, du har tydligen inte koll på hur det ser ut på en E39 Touring med luftfjädring bak. Sitter inte alls några hijackers, utan fristående luftbälgar. Kolla nummer ett på bilden: Länk (du kanske tänker på en sedanmodell) /Mats J |
|
| jag bytte dämpare och fjädrar idag det var inte bara ett lossa dämpare å sänka ner jag var tvungen att tvinga och trycka ner bärarmen med hjälp av en annan kofot ut den gamla fjädern med hjälp av en kofot trots sänkfjädrar lossa krängningshämaren från bärarmen kapa fjäderspännaren å klämma ihop den nya fjädernå tvänga in den med en kofot och hålla ner bärarmen på en 523 e39 touring...... ungefär så | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.