|
|
|
|---|---|
|
Fick stötdämpare och fjädrar fram bytta på min 540 E34 igår. Hann med någon mils körning innan ASC-lampan började lysa och strax därefter även ABS-lampan. Varken antispinn eller ABS fungerade (testade). Problemet kvarstår även om ABS-felet uppstår först efter någon minuts körning (fungerar således strax efter start). Jag sökte lite här på forumet och fann det troligt att någon av givarna fram upphört att fungera i samband med stötdämparbytet. Åkte tillbaka till verkstan idag och kontakterna som mekanikern lossade på i samband med bytet såg fina ut. Han mätte även motståndet i respektive ABS-sensor fram och det hamnade på ca 980 ohm på båda sidor. Vi tolkade det som sensorerna fungerade. Han försökte även göra en felsökning via diagnosuttaget men lyckades inte riktigt få kontakt med styrenheten. Fick tips om en annan verkstad som jag besökte och felsökningen där renderade i felen "ADS 2" eller "ADS Ställmotor". Det var dessvärre för sent för mekanikern att ringa sin "support" för att få klarhet i vad detta innebär. Någon här som vet? Måste besikta bilen snart och med ABS'en ur funktion blir detta svårt... | |
|
tja, var det med carsoft du läste ut de koderna? Aldrig hört om dem... om det inte var med carsoft och du är sugen på att pröva med det kan du maila mig. /M |
|
|
bmwtouring, jag vet faktiskt inte vilken apparatur/programvara mekanikern ifråga använde. Hans "stora dator", som han uttryckte det, var på reparation så han använde någon äldre modell med sladdar som han manuellt kopplade till två av stiften i diagnosuttaget. Jag har monterat loss de främre ABS-sensorerna. Ska rengöra dessa och montera på dem igen imorgon. Fungerar inte det och mekanikern inte fått ytterligare information från sin "support" så får jag nog höra av mig till dig om det går bra. |
|
|
absolut... jag bor på m.hem. De e bara att maila! martin_lewell@yahoo.se /Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.