AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.360

Någon som har en bild på e34 m5 underifrån?

Sida 1 av 2
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Som rubriken lyder....

Det är avgassystemet som jag vill åt...

Bockar och bugar om jag slipper komentarer som "hissa upp bilen och titta själv" och dyligt för jag har inte bilen hemma just nu.

Så en bild under eller en genomskärningsbild av nåt slag

MVH

Alexander
Här borde du kunna få fram en sprängskiss. ---> Länk

Aliquando et insanire iucundum est.
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Har nu kommit på lite mer saker =)

Har tänkt byta systemet från kattarna och bakåt och har hittat en del rostfria dämpare och delar och har även en duktig svettsare till hands.

Vet någon nåt ställe där dom har slutdämpare med dubbla rör in och dubbla rör ut?

Har ju som sagt hittat dämpare men det ska vara lite crome i ena änden när det gäller slutdämpare ju =)

MVH

Alexander
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Nu glömde jag ju givetvis.....

vilken dimension är det på orginalrören?

MVH

Alexander
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Jag hade helt glömt bort den sidan ....

Nu kan vi väl mer eller mindre ta död på denna tråden direkt om ingen har lust att diskutera ett "amatörbyggt" bakre avgassystem med mig.

Hoppas nu att ni inte tar död på mig för att jag inte köper ett ss eller feritta system för 10 lax utan istället ger mig in på att bygga ett rostfritt bakre system själv.
Men är man rörmokare så är man =D

Det kommer kosta runt 4 lax för riktiga dämpare.
Rostfria rör, delar, svettsning osv har jag gratis.

Är det någon som överhuvudtaget tror på detta eller borden jag ta två lugnande och lägga mig i sängen?

MVH

Alexander
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
3" är dimensionen har jag för mig. Om du kan så varför inte? använd det gamla som mall. Se bar till att dämpare osv inte är för restriktiva så att du stryper motorn...

MVH:
Sakke
Dubbla 2.5" rör från grenrör (har jag för mig, kan vara mindre dim före kat...) o bakåt om du skall behålla original dimensionen...

To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Hej Sakke!

Jo det ser faktiskt ut och bli rätt hyffsat rent hypotetiskt.
Mittendämparen blir lite marig men jag tillgång till en hydrakisk rörbockare som tar upp till 3 tum så jag hoppas inte det ska bli några problem!

Det enda hindret just nu ser ut att vara infästningen mot katalysatorerna (vill inte skära i det gamla då jag ska behålla detta helt)

Är ju givetvis lite intresserad av katt ersättaren från supersprint också =) Men den lär väl kostar skjortan som alla annat som det står supersprint på.

Sen måste jag kolla upp lite hur stora dämparna får vara, typ längd och om dom ska vara runda eller ovala.

Finns det verkligen ingen här som har byggt från kattarna och bakåt?

Jag har inte tänkt att bygga nåt otätt, halvtaskigt "simons" system utan ett som är helt i rostfritt, svettsat och så när orginal man kan komma ... (med bättre flöde förstås)

Och sen vet jag inte om det är jag som är halvdöv men jag vill gärna att man ska höra det underbara 6:a ljudet lite mer! =)

MVH

Alexander
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Låt oss ponera att det är dubbal 2,5" tums pipor bakåt från kattarna, kommer det blir för grovt om jag går upp på 3"?

En sak jag kan är att räkna ut vattenflödet i ett system, men det är jag inte speciellt hjälpt av i detta fallet =D

Det hade ju varit jättebra om nån einstein hade kommit fram med det exakta gränsvärdet för hur mycket det ska få andas men tyvär så är det nog omöjligt =)

Sen är det ju det här med platsen under bilen, en dämpare med dubbla genomgående 3" rör tar en del plats och rör böjjar i 3" är inte heller speciellt snäva.. (Och det ska dom jue inte vara heller för flödets skull)

Jag har kört turbo innan och en överladdad bil är det ju väldigt tacksamt att bygga löjligt grova system därför känns 3" på en sugmotor lite overkill?

Rätta mig gärna om jag har fel... behöver bolla lite tankar =)

Alla synpunkter är bra!!

MVH

Alexander
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Låt oss ponera att det är dubbal 2,5" tums pipor bakåt från kattarna, kommer det blir för grovt om jag går upp på 3"?

En sak jag kan är att räkna ut vattenflödet i ett system, men det är jag inte speciellt hjälpt av i detta fallet =D

Det hade ju varit jättebra om nån einstein hade kommit fram med det exakta gränsvärdet för hur mycket det ska få andas men tyvär så är det nog omöjligt =)

Sen är det ju det här med platsen under bilen, en dämpare med dubbla genomgående 3" rör tar en del plats och rör böjjar i 3" är inte heller speciellt snäva.. (Och det ska dom jue inte vara heller för flödets skull)

Jag har kört turbo innan och en överladdad bil är det ju väldigt tacksamt att bygga löjligt grova system därför känns 3" på en sugmotor lite overkill?

Rätta mig gärna om jag har fel... behöver bolla lite tankar =)

Alla synpunkter är bra!!

MVH

Alexander
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Kör på 2,5". Det lär räcka och det kommer att låta tillräckligt. På m5an jag kör var slutdämparen utbytt mot bara rör och det lät som fan. Bonnigt om du frågar mig. Det är en fin linje mellan mustigt motorljud och raggartrim...
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Jag håller med dig Frapp... Det får inte låta för mycket!

Byggde ett turbosystem för ett tag sen som seriöst lät för lite .. 3" med dubbla dämpare plus katten dämpade mer än orginal så det blev jag inte helt nöjd med.

Känns ju lite jobbigt om man lägger antal tusen på fina rostfria dämpare och när allt väl är på plats så låter det för lite!

Var det nån som visst nåt ställe som sålde slutdämpare med 2+2 rör?

MVH

Alexander
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej
Hadde visst en liten blockering där.... skall vara 2,5"....

MVH;
Sakke
Jag hade skitsvårt att hitta dubbla 2,5" fullflödesdämpare när jag letade.

Det som finns som "bygg-själv" tycks vara Raka rör (skit enligt många) och Magnaflow. Dalhems säljer vissa Magnaflowgrejer så de kanske kan ordna. Förut tillverkade Borla dubbla 2,5" fullflödes men de verkar ha slutat med det.

Bifogar några länkar:
Länk
Länk
Länk
Länk

Är det såna du menar?
Ser nu att Dalhems tycks sälja hela Magnaflows sortiment. Är det någon som vet något om kvaliten på deras prylar? Är ju lite blandad flora på Dalhems...
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Jasså raka rör är skit?

Det var mer än jag visste! Men å andra sidan har jag inte gjort några vidare efterforskningar på ämnet!

Det är därför det är så jewla bra med detta forumet där man kan ha ett mycket andvändbart utbyte.

Tittade lite på Magnaflow nu och det ser ju faktiskt ytters intressant ut, frågan är hur de ligger i pris?

Börjar man närma sig 10 lax för amatörbygge så kan man lika gärna lämna bilen till ferrita eller köpa supersprint, som är anpassade för bilen från början.

Funderar du också på att bygga Matte?

MVH

Alexander

To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Finns det verkligen INGEN tillverkare som har en "muffler" med dubbla inn och dubbla ut?

Det finns alternativ till det, genom att sätta två likadana dubbel-dämpare men dra tillbaks den ena vid bakkjolen och svettsa på två lösa utblås som sticker ut där bak.
Problemet med detta är att man måste S:a in båda utblåsen mot vandra för att få dom så tätt mot varandra så dom går ut snyggt från bakkjolen....
Troligtvis finns det inte nog med plats under bilen för att utföra denna mannöver (det skulle inte förvåna mig)

MVH

Alexander
Mmm, när jag letade för några år sedan fick jag höra att Raka Rör var skräp. Någon mer utförlig förklaring om varför gick dock inte att få...

Burkarna tycks ligga runt 1400-1500 på Dalhems. Gå in på deras nya sida så kan du söka på artikelnummer. Det är samma siffror som på Magnaflowsajten.

Nix, har ingen sådan bil längre men när jag körde E28 med M5-snurra var jag på jakt efter ett nytt avgas. Nuförtiden räcker det med en pipa för mig...
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Nån som kan tala om for mig om man gick från 2*2,5" till 3" till en slutdämpare med 2*4" om det kan bli nån direkt förlust då?

MVH

Alexander
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Ja jag kollar lite på det nu ... Det verkar faktiskt som det går att lösa...

Måste bara få hem bilen från verkstaden nu så ska jag börja planera lite för hur jag ska göra.
Med två fullflödes 2*2,5" dämpare borde ljudet bli ganska lagom?

MVH

Alex
Två fullflödes, tror du ska ha den längsta ovala, i gott skick kommer nog låta perfekt. Oval framburk och en rund i slutet. Det jag hade lät riktigt elakt innan ullen brann, spottades ut och ljuddämparen sprack...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.