AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
856

Dumt att byta oljan innan man startat upp efter vinterdvala?

Mi
289
MickeM
2002-73
Hej,

är det någon som vet om det kan vara dumt att byta olja på bilen när den stått hela vintern eller om motorn måste vara varm innan man tömmer?
Tänkte alltså inte starta upp den förrän jag bytt till ny olja i så fall?

//Micke

Min sida
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Byt olja innan. Synd att rassla igång med dålig olja med bensinrester och kondens o shit. Då får du ju bara upp allt skit i motorn som ligger i tråget och som du helst blir av med.

Byt olja INNAN du ställer av nästa gång. Men det tipset har du förmodligen redan hört. :)
Mi
289
MickeM
2002-73
Ok, tack för svaret! =)

//Micke

Min sida
Länk
Att byta olja utan att starta bilen kan vara lite kinkigt annars..
Man vill ju få upp tempen i oljan så att lätt och smidigt rinner ur oljepluggen. Kan tänka mig att om man byter olja då motorn inte är varm kan innebära att en mängd gammal olja stannar kvar i systemet...

/M
Mi
289
MickeM
2002-73
Annars så tycker jag att avlagringar och annat skräp kan lägga sig på botten ochn rinna ut med oljan när man tömmer. Annars åker ju skräpet runt igen.
Innan jag ställde av bilen så märkte jag att det nästan låg på min sträcket på stickan. Så jag har ju fyllt upp med ganska mycket ny olja. Men så klart, jag skulle ju bytt oljan istället.

//Micke

Min sida
Länk
om man låter den stå över natten och droppa tex, så rinner nog allt ut, och eftersom den stått länge så är det nog ingen olja någonannanstans än i tråget

/Peder
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Eller så tömmer du oljan utan att starta sen häller du i nån billig olja som typ biltema för att "skölja" ur... kör med den en stund sen byter du till din kanske finare olja.
Hur du än gör så kommer det gå lika bra. Tur va... :) En 2002:a skall ha lite skitig olja för att nå den rätta sjuttiotals kultstatusen. Gärna lite Penzoil single grade ur plåtdunk. Eller var det Castrol GTX när det begav sig. Länk Länk Länk Länk

Aliquando et insanire iucundum est.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.