AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.012

Bygga bandpasslåda

Ry
50
Ryckert
BMW 535D Touring "M" -06
Tjenare! Har sökt runt lite här i forumet om bandpasslådor. Killen på lokala ljudbutiken sa att jag borde köra med bandpasslåda i min M3 E36 Coupé... Firman han äger tävlar i billjud så han borde ju veta vad han pratar om :)

Nu till frågan/frågorna... Jag har kikat på DLS IRIDIUM 12" till mitt DLS A6 steg och den ska ju funka med bandpasslåda enligt DLS. Har även kikat på Kicker L7 12" men kan inte hitta nån info om bandpass på den...

Verkar ju vara ett jävla jobba att få till en bra bandpasslåda, speciellt eftersom jag vill ta upp basrör/basrören genom hatthyllan då tillverkaren egentligen räknar med att man ska bygga in det i lådan. Man ska räkna bort volymen på rören som är utanför lådan så långt är jag med, men sen får man bara ha en viss storlek och längd på dem... vill man ha längre måste man gå upp i dimmension för att få samma frekvens?

Någon som kan detta? Kanske rent av har ritningar?

Hoppas någon gör sig mödan ;P

// Jocke
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Det är inte speciellt jobbigt att bygga bandpasslådor, det viktigaste är att det är tätt mellan kammrarna. Bygger du med ett element så går det i princip till så att du räknar fram en låda som är lagom stor för din valda f-3dB punkt vilket borde hamna runt 40hz med 12". Sedan placerar man 33% av volymen framför basen och 66% bakom. Räkna med ungefär 1cm portdiameter per tum på elementet, ska du ha fler portar per kammare så får du räkna på arean av rören. 7e ordningens bandpasslåda, bägge kammrarna är portade, borde vara lämpligast eftersom den spelar ett bredare register vilket är trevligt om man ska lyssna på musik och inte bara spela högst. Din ljudsäljare bode ju kunna ge dig en grundlig förklaring i hur du ska bygga och ge dig lådritningar.

Min bil: Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Vad jag har hört är det mkt viktigt att lådvolymerna stämmer i dom olika kammarna för att bandpass skall bli bra , det är nog inte bara att höfta till volymerna. Till min bas rekommenderas t.ex 29L basreflex med 3" port 30cm lång medans slutenbandpass ser ut så här=19+12L samt 3" port på 17.7cm lång i 12L kammaren , i en bandpasslåda har du olika F3 i dom olika kammarna.Du lär hur som helst inte behöva ändra på de rekommenderade portstorlekarna då dom med råge räcker upp igenom hatthyllan om du bygger en låda som har samma höjd som bagage utrymmet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.