|
|
|
|---|---|
|
Ettan hoppar ur när jag lägger i den om jag inte lägger i den när bilen rullar framåt. Besvärligt när man parkerar till exempel... Låter som slitna synkringar eller gaffelväljare eller likn utifrån tidigare inlägg. Har hittat en beg. låda att sätta in. Behöver jag se till att få med nån del för att vara säker på att problemet fixas? | |
| En erfarenhet jag har, iof sig från ngn sorts sketbil och inte en BMW men i alla fall är att det kan vara bra att se till att motor och växellådsfästen är bra, om drivpaketet rör sig för mkt kan det få märkliga effekter på växelspaken och dess länkage. | |
|
Testa att först lägga i tvåan sen ettan. Om du blir ettan inte hoppar ur nu så är det skiftgaffeln till 1:an som är dålig, ett byte på en bra verkstad kostar 2200 men då vill dem ha lådan demonterad och skickad. Ett annat alternativ är ju att byta rakt av. Jag skulle nog bytt kopplingen också om jag ändå var där och skruvade. |
|
| Menar du att det mina problem kan bero på att t.ex växellådsfästet är löst? | |
|
ska testa det men är rätt övertygad om att den kommer hoppa ur ändå. Det är inte alltid den hoppar ur, ibland nöjer den sig med att skorra som fan när man inte får i växeln. Både hoppandet och skorrandet kan komma ett par gånger direkt efter varandra innan man får i växeln ordentligt och kan köra iväg Mitt förra svar var riktat till Mikael |
|
| Nja jag tycker iof sig att det låter som att du har något fel på lådan, men det är ju enkelt och billigt att kolla om fästena är bra, lådan jag hade problem med blev inte helt problemfri efter byte av motorkuddar men växeln stannade i vart fall i. | |
| Har hittat en beg låda för 2000 och det verkar som om det kostar ung lika mkt att sätta i den så det lutar åt att jag byter skräpet istället för att få det ur världen. | |
|
Jag har kört med samma fel i 1,5år man vänjer sig. Startar alltid på tvåan samt lägger i ettan när bilen rullar frammåt, då går den alltid i. Det är defenitivt skiftgaffeln i lådan. Det verkar inte vara ett helt sälsynt problem?? Jag kommer troligtvis att byta låda. PeterB Länk |
|
| Ja det låter som skiftgaffeln. Funkade fint när man började med tvåan. Synd att jag inte listade ut det för ett år sen när det började krångla... Nu byter jag nog låda ändå för att bli av med problemet. Tack för hjälpen alla! | |
| Jag har samma skit med min. Men jag har vant mig vid det. Har hört att att det räcker att byta olja i lådan och köra 200mil sedan byta olja igen. Låter ganska så osannolikt i mina öron. | |
| Jag har provat oljebyte utan framgång. Är det nån särskild sort jag borde provat? | |
|
Jag tror inte att en utsliten eller böjd del i lådan blir bra av någon olja. Det går därimot att fixa överväxlar på gammla vålvobilar med en annan olja (trögare tror jag). Men det är ju en annan histora. PeterB Länk |
|
|
Att lägga i tvåan hjälper inte. Det enda som gör att man köra någorlunda smärtfritt är att man lägger i ettan när bilen rör sig framåt (det räcker med nån decimeter). Är nu på jakt efter en beg. låda att stoppa in i stället. Har lagt in en annons på Powerbörsen men om det är nån som sett eller hört nåt om nån som kan passa får ni gärna hojta till här (jag är osäker på vilken mailadress jag har kopplad till mitt userID så skicka inte nåt meddelande via den). Har kollat blocket och Powerbörsen men det verkar inte finnas några ute just nu som passar. Om jag förstått allting rätt så måste det vara en låda som suttit i just en 320 och den ska helst inte vara mycket äldre än min |
|
| Hur länge har du haft problemet ? Jag har kört så i ett år nu och orkar inte bry mig längre! | |
|
Nja jag menar att man startar på tvåan för att få rull på bilen och sedan kasta i ettan. Men jag orkar inte heller bry mig längre jag startar alltid på tvåan, eventuellt sliter det lite på kopplingen men den byter jag ju ändå i samband med att jag byter lådan. PeterB Länk |
|
| sorry missade att ni svarat. Smart att starta i tvåan och sen lägga i ettan. Borde funka (även om det nog sliter på kopplingen en del...) . Mitt problem är att jag ska sälja bilen och jag tror inte nån vill köpa en bil där man inte kan lägga i ettan på ett normalt sätt... Jag byter hellre lådan till en fräsch | |
|
Det är nog den enklaste lösningen. Jag kommer oxå att byta lådan. Dock är min låda lite anorlunda på Touringen än alla dom andra (svår att hitta). Min mekaniker sa dock att lådorna på skroten är av hög kvalitet. PeterB Länk |
|
| Nu har jag fixat min låda. Lämnade den till mobimech i gbg. Bilder på utsliten växelgaffel i bloggen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.