AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.132

Bytte bränslefilter idag. Resultat...

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Håller på med lite service på 525:an. Idag var det dags för byte av bränslefilter.

Har tidigare haft problem med att blir går oljämt och rycker på låga varv. Märks tydligast på de hägre växlarna. Det knepiga var att bilen gick bra när den var kall men gick sämre när den blev varm. Lamdan är bara 1 år gammal och gav utslaget 1,00 på besiktningen för en månad sedan så den kunde det inte vara som många här på forumet hävdat i andra trådar.

Nu när jag bytt bränslefilter försvann den ryckiga gången på låga varv! Bilen känns nu silkeslen i gången igen, både kall som varm... Dessutom försvann den effektpuckel jag hade vid 5000 rpm. Förut fick jag en "turboknuff" där men nu är acclerationen mycket jämnare på höga varv och den där knuffen jag hade innan har nästan förvunnit.

Tänk vad ett igengrott bränslefilter kan ställa till det :)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hur långt hade filtret varit med? min bil går konstigt (318) vid kall motor, kan liksom nästan dö, så man får gasa på lite mer om man lägger i 2ans växel direkt vid kallstart. Mitt filter har minst varit med 4100mil+stift också.
Det var högintressant!

Jag har ungefär samma problem på min bil och har bland annat skaffat ett nytt bränslefilter, mest för att undanröja alla ev felkällor, jag trodde inte riktigt det kunde vara det. Nu ska jag snarast byta filtret. Hoppas verkligen att jag blir av med problemet jag också, ojämnt på låga varv och effektpuckel är precis vad jag har.

Detta är ett härligt forum, man får svar på frågor man inte ens ställt.
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Skaffade filter och avsåg att byta. Konstaterade med bilen upphissad att hållaren delvis rostat sönder, skrinlade därför projektet till sommaren.
Någon som vet om den finns att köpa någonstans till rimlig penning?
Är ju en tämligen enkel konstruktion, men säkert svindyr för det!
mvh/Gunnar

tittade här: Länk

men fanns ju inga priser på det, jag får väl hoppas att min hållare är frisk.
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Hållare bör kosta ca 14:- på BMW (källa ETK)
Bytte mitt bränslefilter idag, min hållare var inte sönderrostad som tur var och jag tyckte bilen gick mkt bättre efter bytet. Körde bara en kort bit men motorn gick jämnt och jag tyckte den kändes lite piggare också, men det kan ju vara en placeboeffekt.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Måste vara ett problem på E34 eller är era filter alldrig bytta? Filtret lär hålla minst 10000mil normalt utan problem om inte längre.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag vet ej när mitt filter byttes senast. Jag har bara ägt bilen i 6 mån.

Mitt tips: E34 är en modell som är 11-18 år gammal och har ofta rullat över 30 000 mil. När en bil börjar bli gammal och ha gått långt så slutar många att lämna in bilen för service. Man gör servar själv istället och då är nog bränslefilter en sådan sak som ofta faller i glömska.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
JAg bytte filter+stift igår på min 318, 11600mil har det varit med och 11år, det kom svart bensin ur det :-). Tyvärr går inte bilen märkbart bättre för det!
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Bytte filtret på 525an idag, tidigare har den som misstänt lite på tomgång och ibland legat högt ett tag efter man släppt gasen och även tvekat ibland vid gaspådrag...efter filter bytet går den jämt och fint på tomgång och hänger med kanon vid gaspådrag...
vet inte när mitt filter var bytt senast men det såg ut att ha suttit där ett tag och det kom mycket skit ur det...

så ni som har bilar med halvkass tomgång och misständande, byt filtret om ni inte vet när det är bytt jag betalade 157kr på mekonomen och det tog väl 15 min att byta...

Mvh Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.