|
|
|
|---|---|
|
Vad tror ni om det, är det bara nys? Länk | |
| Lär knappast skada i vart fall, eftersom luften ändå innehåller nästan 80 % kväve. Annars är det rätt enkelt att kolla lufttrycket vid tankning. Det känns som om kvävgas är en lösning på ett problem som det redan finns en enkel lösning på. | |
| En naturlig fortsättning på Run Flat conceptet som inte heller behövs enligt mig... Kreativiteten är oändlig så länge som någon kan tjäna en slant på det hela. | |
| Min far fick sina nya däck till en s80 fyllda med kvävgas för ett par år sedan. Hade annan färg på ventilhattnarna. Mkt fult bör tilläggas. | |
|
Varför inte pumpa i helium... Tänk bara ved det skulle göra med vikten på hjulen. ;) ///BMW - Was sonst! |
|
|
"Inom flygindustrin har nitrogen använts länge, främst på grund av att risken för däckhaveri minskar. I många hamnar måste fordon som transporterar farligt gods använda nitrogen eftersom den inte tillför syre om det skulle uppstå brand." Känns ju inte direkt som ett problem vid vanlig trafik. Allt annat på sidan handlar ju om vikten av rätt däcktryck, det är ju inte direkt någon omöjlighet att uppnå med vanlig luft direkt... Nja, jag ser inte riktigt fördelarna för vanlig trafik. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Ännu en kreativ lösning på ett icke-problem..... suck! /// Gunnar E. |
|
|
Kvävgasen påverkas inte av temperaturskillnader i samma utsträckning som vanligt luft... Alltså får man en lägre tryckförändring vid användning av kvävgas. Därav det stora användandet av detta inom motorpsorten.. /Anton |
|
|
Det är kanske inte så viktigt för normalbilisten, men inom motosporten så ger det fördelar som man gärna vill ha. Just det att däckstrycket håller sig mycket mer stabilt trots att däcket ändra temp under racen är viktigt. Det används inom F1 men är förbjudet i STCC. Nitrogen som det också heter används även mer och mer av långtradaråkerier, då det ger jämnare däckstemp och tryck vilket ger bättre säkerhet och ekonomi på däcksfronten. Dr Tinnitus |
|
|
En annan väldig stor fördel, är att kvävgasmolekylerna är större, gasvandringen genom gummit minskar. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Det öppnar ju upp möjligheten att köra med mycket sämre kvalite på materialet i däcken. De behöver ju inte vara så täta tex. |
|
kilroy |
olja* Varifrån har du fått att kvävgasmolekylerna är större...?? Håller med flertalet...låter som en komplicerad lösning på ett icke-problem... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Det är faktisk sant det där med att molekylerna är större eller nåt sånt, så det blir mindre läkage med kvävgas än vanlig luft. Mindre gasvandring som det heter på finare språk. En uppskattad fördel av lastbilsåkare. Dr Tinnitus |
|
|
Mer fakta för de vetgiriga. Länk Dr Tinnitus |
|
|
Är det någon som har testat detta? Finns det någon som helst möjlighet för en vanlig bilist att fylla på med nitrogren och vad kostar det i så fall? //Stenback |
|
| Länk | |
|
Oj, jag var lite väl snabb. Däckteam erbjuder nitrogen, jag har dock inte testat själv. här kommer länken igen: Länk /Kylarn |
|
|
Nu blir jag fundersam, varför betala för något som är gratis....... "Luft" är ju ca 80% kväve 0ch 20% Syre. Som sagts så diffunderar ju syre lättre genom gummit än kvävet. Så efter ett tag så är det ju mest just Kväve kvar i däcken helt av sig själv. Så varför betala för något som händer helt av sig själv. |
|
kilroy |
Länk Som det står i artikeln så gäller de allmänna fysikaliska gaslagarna även för däckbranschen trots att det finns däckhandlare som tror på motsatsen.... Diffusionshastigheten hos gaser beror på molekylstorleken hos gasen, tryckskillnaden mellan gasen och det omgivande mediet samt temperaturen. Kvävgasmolekylen är faktiskt mindre än syrgasmolekylen. Ett av däckbranschens argument är minskad korrosionsrisk på fälgarna. Min erfarenhet är att att om vanliga plåtfälgar rostar så beror det på den omgivande miljön, framförallt smuts och vägsalt. Fyllningskostnaden borde bli avsevärt högre med kvävgas, jag vet med säkerhet att någon däckhandlare i Norrköpingsområdet tog 25:-/däck förra året. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.