AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.759

Problem med automatlådan 530 DA -02

5
Hägga
530 DA Touring -02
Hejsan! Blev medlem idag på Autopower (till och med PRO!). Tycker att denna sida är helt fantastisk och har hittat hjälp till många problem och många bra tips. Nu till självaste problemet som jag har. Min automat låda har krånglat under ett par månader. Det började med att när den växlade från 4:e växeln till 5:e så slog den i växeln hårdare än normalt. Nu har femmans växel "lagt av". den går fortfarande i men den hittar inte riktigt läget utan varven varierar 200-300 varv även om jag håller jämn gas o bilen går lite som en "känguru". Nu har jag kört med "manuellt" läge med fyrans växel istället, men det börjar låta mer och mer från lådan. Hade bilen inne på BMW på felsökning men datorn hittade bara att det är nått fel mellan övergången från 4:an till 5:an men inget mer specifikt. Dom raderade felmeddelandet och sa att det eventuellt kan börja fungera normalt efter det, vilket det inte gjorde. Nu kommer det även en text något i stil med "Transfer fail safe program" ibland. Tänkte om man skulle byta olja i lådan och kolla om det hjälper men man ska väl inte byta oljan i lådorna enligt BMW? Tänkte höra med er vad det kan vara för fel och ifall ni känner några duktiga killar som håller på med BMW automat lådor någonstans runt Uppsala eller Sthlm. Helst någon som inte tar jätte lång tid på sej för jag är ju beroende av bil trots allt. Hoppas att det finns någon här som har tips/idéer. Tack på förhand! /Janne
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr köpte BMW in automatlådorna till sina dieslar i E39/E46 från GM (General Motors) som inte har nåt vidare kvalitetsrykte.

Förhoppningsvis har det bara läckt ut olja så att endast nivån behövs återställas, vid ett oljebyte så får man bara ut 1/3 drygt - så det krävs 3-4 byten på raken för att få ut 70-80% av den gamla oljan...

Mvh
5
Hägga
530 DA Touring -02
Tack för informationen. Ska nog vänta ett tag till vad andra har att säga oxå. Så att jag inte gör några förhastade beslut...

//Janne
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Byt olja, rengör silen och byt filter på oljan snarast. Skulle tipsa dig om kontakta Bil&Motorteknik i Sthlm 087110687, Perre. De är den bästa verkstan jag känner till.
Är bilen chippad kan det slita en del på lådan.
Lycka till
Asken
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
HEj!
Enig med ovanstående. BMW säger att man inte BEHÖVER byta olja, pga sk. "livstidsolja". Dock finns ingen som säger att man SKA inte byta. Beklagar om det låter som fräkt efterpåklokskap men du borde iaf, fått oljenivån kollat länge sedan, iaf när det verkligen började krångla. Lådan kan ju läcka olja..... T.ex taxi chaufförerna byter olja regelbundet på dessa lådor för att öka hållbarheten. Hur många mil har bilen gått?

Som sagt, byt, olja filter etc om en verkstad inte hittar andra fel. (BMW:s diagnos ger ju inte utslag på mekaniska fel om det inte på verkar ngn sensor) Att växellådan går i nödprogram är et tecken att ngt inte står rätt till, jag skulle inte använda bvilen om jag vore du...

MVH:
Sakke
Jag har sökt information om GM-lådorna eftersom jag har en själv. Är bilen trimmad så kan det vara orsaken till problemet, GM specar max vridmoment för dessa lådor till 340 nm även om BMW anger 390 nm.

/Anders
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Hägga; Det spelar tyvärr ingen roll om det finns duktigt folk runt Uppsala...det finns inga delar till dessa GM lådor ifall detta skulle behövas..det är spärrat och endast ny låda som gäller eller en beg..ny ligger på ca 40 lapp monterat
5
Hägga
530 DA Touring -02
Hej på er! Lådan gick inte att rädda med oljebyte så det blev en ny låda från Novation i Uppsala. 42.000kr gick det på. Vad säger man? Det är dyrt att ligga på topp. :( Mvh Janne
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Herregud! BMW borde stå för halva kostnaden åtminstone, prata med Novation och om inte det hjälper med BMW Group Sverige/BMW AG i Tyskland, det är ju fan sanslöst...

Mvh
Vad är det som är sanslöst?
Att en bil kräver en reparation motsvarande kanske 10% av nypriset efter 4 år och okänt antal mil känns inte som "herregud!" för mig?
Det är bara att inse att saker går sönder och kör man in på aukt verkstad så tar de betalt för att fixa felet om det inte täcks av garanti eller annat. Dyr bil = dyr reparation oftast.

Skulle jag köpa beg 530da idag skulle jag värdera ett kvitto på monterad ny låda på aukt verkstad ganska högt, kanske + 10-15kSek mot samma bil med obytt eller beg låda. Kör man ochippat och sansat ska man väl få ut 15-20kmil ur en låda iaf?

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Vad var orsaken till haveriet? det är säkert många här som vill veta det. Och hur många mil på bilen? chippad?
Om bilen är inte trimmad och med dok. låga mil så borde det vara ngn sorts av garanti....

MVH:
Sakke
5
Hägga
530 DA Touring -02
hej hej! Dom visste inte riktigt varför det har blivit så. Dom trodde att det var nån ventil som hade börjat kärva o sen har det utlöst andra faktorer. Dom kunde inte se felet via datorn i alla fall. Enda som den sa var att det är nått fel på överföringen från 4:an till 5:an. Bilen har gått 13.500mil och är inte chippad. Den är importerad med full dokumentation. En begagnad växellåda ville dom ha 28.000kr för, inkl. byte. Den lådan hade gått 15.000mil så jag tyckte inte att det inte var nån idé, för garantin på en sådan är väl max 3 månader. Den nya har ju 2år i alla fall. Jag orkar inte bråka med dom om garantier eftersom alla verkar vara så mycket emot import bilar.

//Janne
pe
3
petpt
528i-86 530D touring-00
Har precis köpt en 530D med steptroniclåda och har även köpt en Eco-booster dieselbox. Men efter vad jag läst här vågar jag väl knappast montera dieselboxen, eller? Min bil är en -00 med 10 000 mil. Hur pass vanligt är automatlåde problemen?

Problemen är lika vanliga som 530d -00 med 10000 mil är ovanliga ;-)
530d har OK kraft från fabrik, autlådan har fullt upp med standardvridet = montera ej boxen om du inte söker spänningen med stora oplanerade verkstadsräkningar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
42tkr är egentligen ganska "billigt" för en ny låda även om det självklart är väldigt mycket pengar, jämnförelsevis skulle MB ha 100tkr för byte på en långmilad MB kombidiesel runt 95-96 årsmodel där bilen knappats var värd den pengen. Nu kunde lådan lagas istället för 7000 kr vilket inte MB inte behärskade utan skulle enbart byta.

petpt: Är du hundra på att bilen bara rullat 10.000 mil och att du servar lådan med oljebyte o filter innan du testar med chip så kan den hålla ett tag.
Har du inte verifierat miltal från Tyskland om bilen är relativt nyimport så glöm chipning.

///MVH Hasso
Länk
pa
182
paa
530DA Touring -02
Hur byter man olja i dessa omtalde lådor som enligt BMW inte ska behövas?

Pelle
BMW 530DA -02
Mustang -65 Cab
Ha
110
Habul
530dA -99
Min bil har en GM låda och den har gått 23000 mil. Jag har inga problem än. Bilen har bakgrund som tjänstebil och jag kör den också ganska hårt (annars är det inte roligt med en bmw) Fast den är svensksåld och inte chiptrimmad.
Så grejerna håller, jag vet inte varför dyker up då och då komentarer att lådan kommer att hålla max 15-20k mil.
By the way, varför är sugljudet från motor kraftigare när det är varmt ute?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Habul:

GM-lådorna är bara specade för 360Nm/390Nm, motorn ger 390Nm från vevaxeln så det finns ingen säkerhetsmarginal.

Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.