|
|
|
|---|---|
|
Hej. Nyligen bytt olja i växellådan på min pansarvagn, köpte oljan på BMW så jag litar på att de visste vilken som var rätt (den var dyr också). Efter bytet upplever jag att växellådan är mycket trög när motor och låda är kalla. När man rullat iväg och lägger i tvåan går det särskilt trögt, det nästan skrapar lite. Har jag fått i för lite olja i lådan? Eller fel olja? tack för tips /mvh Mikael | |
| väldigt vanligt problem på bmw, har haft många e28 med samma symptom, ibland räcker det med att byta olja, jag provar mig fram ibland, har hällt i vanlig motorolja nån gång med bra resultat, lita inte bara på bmw. ibland hjälper bara att byta låda tyvärr, tror bla att det beror på att det finns olika sorters synkringar i lådorna, finns bra med en solid beläggning och med spår.kanske en orsak men inte helt säker. | |
|
TwiceaMan, precis som du åkte jag till BMW för att vara säker att få rätt olja... Men väl där så vart de väldigt osäkra och tydligen säljer de knappt olja där... Köpte hur somhelst oljan från Castrol och eftr bytet upplever jag mer eller mindre precis det du gör! I början när man lägger in tvåan och trean går det trögt, man får nästan "vänta in" växlarna ibland... Och gör jag det för snabbt så gör den ett litet miniskrap eller vad jag ska säga. Om jag får byta igen kommer det att vara dyraste oljespolningen jag gjort... Löste det sig för dig? // MVH Jocke |
|
|
Min gamla 3.0S -72 har alltid varit likadan som ni beskriver här ovan. När den hade gått 50- 55.000 mil hade den blivit så trög att det var nästan omöjligt att få i 2:an vid kallt väder (om man inte stannade först förstås). Dock alltid utan skrap oavsett hur hårda tag jag försökte med för att få i växeln. Till slut bytte jag till en annan låda som också är lika "normaltrög". I BMW:s verkstdadshandbok står det att oljan man skall använda är "växellådsolja SAE80, ersättningsvis samma olja som i motorns vevhus"! Är det någon som hällt i motorolja (tex syntet 5W/40) och kört ett långt tag och verkar det vara OK (med växlingen och smörjningen)! Per L |
|
| Saab har vanlig motorolja i sina lådor åtmistånde på 900 modellen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.