|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 320i -88 E30. Om jag "touchar" gaspedalen snabbt så hostar bilen till och sjunker ner till ca 300 varv och håller på att dö. Sedan återgår den till normal varv igen. Någon som har något tipps om detta? Kan vara lite svårstartad ibland. får hjälpa till med gasen. Har bytt födelare,rotor,olja,stift. Har rengjort gasspjället, letat efter spruckna slangar. hittade ett men är åtgärdat. Tacksam för alla tips. | |
| Kolla LMM, tändstiftgapet, tändspole ,och mät upp gasspjällgivaren | |
| Hur kollar du LMM? Hur mäter du upp gasspjällsgivaren? Och vilka värden ska den ha? | |
| LMM kollar du med en multimeter "voltmeter" ställ den på ohm dom två blecken i mitten efter du plockat kontakten på LMM alltså inte blecken på sladden. gasspjällgivaren får du kolla så du har utslag när det klickar till när du öppnar lite på spjället. värdet på LMM ska vara linjärt alltså inte studsa på onormalt mycket/lite. Du kan också kolla tomgångsventilen den svarta cylinder formade grejen vid spjällhuset plocka kontakten och rengör ha bilen igång så märker du om det blir någon skillnad i tomgång när du sätter i/ur kontakten. Annars kan det ju helt enkelt vara så att det är en gammal bil och den funkar inte längre som den gjorde när den hoppade av bandet från fabrik ;) | |
| Hade samma symtom på min då var det 4 av 6 insugspackningar som inte höll tätt. | |
|
Tack för tipsen, ska mäta upp allting till helgen. Men igår så provade jag att koppla loss både tomgångsmotorn och LMM när bilen var igång. När jag tog bort tomgångsmotorn så blev det ingen direkt skillnad på varvet. Men idag när jag gjorde det så sjönk varvet lite. Bilen gick jämnare på tomgång när jag tog bort LMM, men den blev slö när jag provade att köra med den bortkopplad. Går det att ställa om LMM? Står kanske fel inställd för just tomgången, är detta möjligt? Kan detta problem ha något med lamdan att göra? Ska ta och kolla över insugspackningarna också. |
|
| så länge du inte har separat sprut typ haltech, vems, dta osv så måste du ha LMM inkopplad den går att ställa om genom förspänningen av fjädern men så länge bilen är orginal så rekommenderar jag inte detta. om lambdan är kass så skickar han oftast på rätt mycket soppa då går bilen skit. | |
| börja med att kolla slangen mellan luftmängds mätarn o spjällhuset så att den är tät det gör du enklst genom att spruta startgas på den överallt ökar motorn i varv så är det hål o den suger tjuvluft o den får inte rätt värden till varken bränsle system som tändning | |
|
Jag har gått över bilen idag. mätte uppa LMM, tomgångsmotorn, kallstartsventilen, gasspjällsgivaren. + att jag har gått över lite slangar. Har inte mätt upp lamdan än. Men ska kolla den oxå. Det finns väl inte så mycket mer att kolla upp? Bilen går bättre men inte helt OK. hittade lite spruckna bensin slangar. så det blir väl å byta dom oxå, sen ska den nog fungera. Jag tackar för alla tips! |
|
|
kasta i lite "insprutnings rengörning" finns på en mack..liten svart flaska.. sen gasar du gärnet :) kan gå lite ryckigt men det är bara skit som lossnar i motorn som ska ut..sen går han fint igen :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.