AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.375

Funktion på knappen för intensivrengöring?

Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Pumpen till intensivrengöringen ärgade ihop helt så den är nu utbytt mot en ny. Trycker man till på knappen för intensivrengöring så sprutar det spolarvätska nån sekund, dock sprutar bara intensivpumpen så länge jag håller inne knappen medan den vanliga spolarvätskan fortsätter ett tag efter det man släppt knappen.

Undrar nu om det ska vara så eller om även intensivpumpen ska fortsätta gå efter det man släppt knappen? Tänkte att om den styrs av något relä så kanske detta gått sönder i samband med att förra pumpen gick sönder? Finns det något relä för intensivpumpen och var sitter det isf?
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
På de bilar jag kört med intensivrengöring så räcker det med ett knapptryck för att bilen först tömmer ledningarna på spolarvätska och sen doserar en bestämd mängd intensivrengöring om jag inte minns helt fel...

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Håller med Andersson..

Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Ok, så då borde det alltså sitta ett trasigt relä någonstans. Får försöka lokalisera det.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp:)

Min intensivrengöring fungerar enligt följande.

När man trycker på knappen, så sprutar endast intensivrengöringsmedel så länge som man håller den intryckt. Detta för att man själv skall kunna dosera mängd. När man sedan släpper upp knappen så sprutas det en mängd vanlig spolarvätska (automatiskt, alltid lika lång tid) på rutan för att skölja rent. Fungerar klockrent:)

Vh/Kermit.
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Då har jag samma funktion som grodan kermit, kanske inte är nåt trasigt... lite förvirrande det här :)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Dojjan: Jag tror nog inte ngt är fel på din intensivrengöring. Koncentrerad intensivrengöringsvätska är frätande, inte bra att få på lacken men löser upp intorkade insektsrester/smuts bra. När rutan har spolats av med detta, så sköjs den ren (intensivmedlet späs ut) med vanlig spolarvätska/vatten.

Vh/Kermit.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Dojjan: Glömde skriva att jag, precis som du, också har bytt intensiv pumpen. Samma funktion innan som efter bytet:) Tydligen inte helt ovanligt att dessa pumpar ärgar igen. Ska felsöka min pump för strålkastarspolningen så fort det blir lite varmare ute....

Vh/Kermit.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Kan det då vara fel på min pump också eller tro ni det ligger i spaken? Ibland får jag trycka och trycka och trycka till förbannelse innan intensiven startar. Ibland typ klicka till 25 ggr. Sen rätt var det är så fungerar den.

*BAWORAK*
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Då verkar ju allt vara i sin ordning då :)

SvanteE: Du kan ju testa pumpen genom att koppla den direkt mot 12V och se så den går som den ska.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
SvanteE: Jag skulle göra precis som Dojjan föreslår, koppla bort pumpen och prova den direkt mot 12V. Om pumpen snurrar som den ska så bör problemet vara ngt annat. Kan vara fel på själva knappen, kontakt fel, då den fungerar ibland, men det kan också vara så enkelt att det är pumpen som håller på att ge upp.

Lycka till:)

Vh/Kermit.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Mange tack
/Svante

*BAWORAK*
le
224
leifeugen
540IA -02
Det onödigaste extrautrustningen som finns,så klart kan du ha någon tvätt/metanolbandnig där som reserv, men bmw dyra bandning alldeles onödig. en annan specialutrustning är dessa burk hållare av plast fullkomligt skit förstår ej bmw hur de kan installera sådana burkhållare i en bil av standard rena skiten håller ingenting och beställer du nya håller du på att falla på baken, ett rent ockerpris för en ny.För samma pris får man regela mugghållare har inte sett en ända bmw som inte har en mugghållare sönder eller nästan färdig,skall de hållas hela skall man inte använda dem.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Otroligt vad du tillförde matnyttig information leifeugen...

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.