AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.923

Resultat efter besiktning

Sida 1 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vi va inne idag och besikta en bil jag ev ska köpa.
Fick nedslag på bla att Lambda-värdet,de va för lågt?!
Ska ligga i mellan 0,97-1,03 men fick 0,93 så vad kan vara felet? Lamdan är ganska ny.

Fick även nedslag på CO & HC-halt tomgång,för hög
Men de borde ju bara bero på att bilen inte va riktigt varm?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Skulle vänta med att köpa tills ägaren fixat felet , kan bli dyrt , troligen har alla de dåliga värdena ett gemensamt fel.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
De där är inget problem,vi är arbetspolare så de löser sig...
Grejen är att ingen av oss vet vad fel är,speciellt inte de konstiga lamda-värdet som blev...ingen som har en idé om vad de kan vara?

De här med dom andra halterna borde vara för att den inte fick köras varm innan dom tog värderna...körde bara ett kort varv i väldigt lungt tempo...
Bilprovningens personal brukar väl vara snälla och varmköra extra om avgasvärdena strular... om inte så är det ju bra att ombesörja det innan man åker in i hallen. Lågt lmbdavärde betyder att motorn går fett, vilket de andra förhöjda värdena säkert också beror på. Om det visar sig att värdena är inte är okej även med varm motor - kolla efter läckage mellan luftmängdsmätare och lambdasonden, på både insug o avgassida alltså. Annars är det kontroll av tänddelar samt ev. diagnostest för att se om lamdasonden är kass.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
För de hade tydligen vart samma sak förutom lambdan på tidigare besiktning,och då hade de iaf hjälpt att åka nåt extra varv...borde va samma sak nu tycker man.

Jaså,de är för fet blandning då,trodde de skulle vara tvärtom....Men lambdan är ganska ny så den borde va okej.
Känns lite kass att bara åka in på en efterkontroll för att kolla om de blir bättre när den är riktigt varm.

Bilen fick dessa fel,om de hjälper nåt:

1.CO-halt förhöjd tomgång,för hög
2.CO-halt tomgång, för hög
3.HC-halt tomgång, för hög
4.Lambda-värde förhöjdtomgång,felaktig

Känns som allt beror på en och samma grej,alla fel låter ju liknande...

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
byt olja o filter o varmkör ordentligt innan bes!
Hur höga var Hc/Co värdena?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
CO: 2,4 (0,5)
HC: 360 (100)
CO 2500: 2,7 (0,3)

In
126
Ingmar

BMW X3 3.0iA -05
Vet ej hur det ser ut på E 34 men på min E 39 523 så fick jag dessa avgasvärden på besiktningen och det var vevaxelgivaren som var kass , efter byte så var alla värden kanon . Tilläggas kan att bilen hackade lite också och betedde sig konstigt i starten.

Mvh Ingmar

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ja,sånt kan de ju också vara,men den har inte dom problemen du hade med hackande å så...
Men körde dom nån/några extra vändor för att försöka värma upp den yttligare?
Sl
13
Sleadge
520D Touring -08
323iA -81
Jag hade en 525 -93 som hade liknande avgasvärden vid ombesiktning, med en ny lamda. då fick jag åka iväg för att "blåsa" ur den, så 525'an skulle bli riktigt varm. Kom tillbaks efter 5-10 minuter och fick perfekta avgasvärden.

\\Sleadge

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Både lambda och co visar ju på att den får alldeles för mycket soppa. Vad det beror på är svårt att säga.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tror faktiskt de har lite med att göra att den inte fick bli riktigt varm innan dom mätte,hade ju stått ett tag i kön innan den fick komma in,sen stå där inne ett tag för att sen köra ett lungt varv...
Men de kan lika bra vara nåt större fel,som man säkert har oturen med att de är.

Enligt värderna ska den få för mycket soppa/lite luft...den har ju ett öppet filter,kan den kanske spöka lite? då den har suttit på under vintern..
Fråga nån verkstad som har utr för att kolla co och hc halt.Ta sedan och kör med bilen en stund så att den blir riktigt varm.Kör sen tillbax till verkstan och kolla värdena.
Så gjorde jag när jag fick nedslag på min 525 24v med co och hc halten.Den där rundan hjälpte för mig =) och kostade 50:- inne på verkstan för att han sprang ut och kollade värdena.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ja,de kan man ju i försej göra,ska man ju bara hitta nån verkstad som kan/vill göra de....
Ringde en bmw-aktoriserad verkstad igår och kolla,dom skulle ta 580:- för ett diagnos-test,känns ganska mycket...
Vad går dom exakt igenom på ett sånt test?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En DIS för 580kr låter ju nästan billigt...Vad de går igenom på ett dylikt test vet jag iofs inte men de lär väl iaf kolla hur lambdan jobbar, div andra givare osv...Men en garanti att de ser någonting utifrån detta test ger jag inte..

Men om lambda värdet är så lågt(indikation om för rik bränsleblandning) så byt luftfilter o övrigt serva bilen innan nästa bes..Felaktigheter i bränsleinsprutningen lär(jaja) det ju vara iaf..
Hur ser stiften ut?

Vad är det exakt för bil?

Mvh Janne.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Detta gäller en 525-93
Har inte kollat stiften än,men ska göra de när jag ändå ska byta olja innan den går in på om.bes.
Sitter ju ett öppet filter på den,ska tvätta de också.

Men brukar dom flesta verkstäder kunna mäta halterna?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

När du nu skrev att den har ett "öppet filter" ringer "lite varningsklockor"..

KAN vara så att insprutningen får "lite felaktiga värden" pga detta öppna filter..Lmm kan ytterligare vara en felkälla.
Misstänker bara det pga att ett öppet filter i många fall släpper in lite för mycket partiklar som ev. KAN skada bl.a. då lmm..I förlängningen naturligtvis även motorn om man ska vara ärlig.
De flesta verkstäder klarar ju av mätningar av avgashalterna hur som helst..Sedan om de hittar felet är ju skrivet "i det blå".

Innan du köper så MÅSTE bilen gå igenom besiktningen...Prio 1 anser jag..
Går icke detta så leta annan bil.

Mvh Janne.
Dem flesta lite större verkstäder skall kunna göra ett Co test till dig.Tycker inte det skall kosta 580:- för att han skall stoppa en pinne i avgasröret och kolla värdena.Fråga nån annan verkstad!!
Kan hjälpa med att byta olja och stift som du skulle göra.Gammal olja o stift kan också ge dessa symtomer med värdena ibland.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jo,vet att de öppna filtret kan skada lite sådär,och ge lite fel värden...ska kolla de lite mer noga.
Kan ju vara så att LMM kan ha fått lite stryk me tiden,för lambdan är ju rätt så ny,så den borde ju va okej tycker man..?
Vad kan en LMM kosta på Bmw?

Grejen med denna bil är att på förra besiktingen så fick den också höga värden,men dom sjönk och blev godkända efter man blåst ur den lite och fått upp värme..

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Visst,en rejäl varmkörning är ju det som besiktningsteknikern i princip är skyldig att utföra om värdena i en första koll icke är godkända..

Lmm är ingen direkt billig pryl OM nu den skulle vara den som felar(var säker på att det verkligen är denna som felar innan byte)...Kanske 3'-4' om man köper den ny.

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.