AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.181

Oljebyten...kostnad och gör de själv!

Visa användare
214
oset_olholm
525 IA -95
Läste här på forumet nån stans att de kostade nästa 3000 att få olja och filter i automaten bara bytt...är detta något man kan göra själv till en billagre peng...lika så motoroljan ??
Visa användare
54
MR.B
Bmw 525 TDSA Touring -93
Tjenar....
Jag bytte oljan å filtret på min 525 tdsa i helgen, Filtret kosta runt 300:- å oljan kosta 89:- litern (atf) olja, men titta i instruktionsboken va du skall ha för slags olja till din automat, det kan skilja i mellan dom, å det underlättar om man har en bil lyft när man skall byta oljan å så, det är inte så svårt, men har man inte gjort det förr så ta det lite lungt bara så löser det sig skall du se, å motor olja är det bara att lossa olje pluggen, låta den rinna ut. byt även koppar packningen runt oljepluggen på motorn, å har du ett "löst" oljefilter, så fyll det filtret innan du skruvar tillbaks det. så att motorn har olje tryck direkt när du startar motorn igen.... å sen vilken slaggs olja du skall ha i motorn, så finns det säkert 1000 "trådar" =) här på forumet om olika oljor å så, men läs instruktionsboken även där å se va du skall ha för slaggs olja.
Eller va tidigare ägare har kört på för slaggs olja, om det är hel/halv syntetisk olja

Niklas

Riktiga män luktar DIESEL
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
skall du ha bytt oljan i lådan måste du köra till verkstad som har rätt utrustning, det ända du kan byta själv är oljan i sumpen, ca 3 liter, men lådan rymmer mycket mer!
Visa användare
214
oset_olholm
525 IA -95
vad för utrustning är de dom har då??
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
eftersom du inte har nån påfyllning på lådan så måste du pumpa i oljan, tror att dom pumpar i ny olja samtidigt som dom pumpar ut den gamla! om din olja verkar frisk,alltså inte luktar bränt och ser bra ut så tror jag ändå det räcker med att byta 3 liter och köra ett tag och göra om det, blir säkert mycket billigare än att lämna in den, kolla gärna vad det kostar att få bytt! hade varit kul att veta!!
Visa användare
54
MR.B
Bmw 525 TDSA Touring -93
Jag bytte bara olja i sumpen jag, 3 liter, för skall du byta all olja så måste du väl riva ner lådan, för att komma åt convertern, eller har jag fel nu...

Niklas

Riktiga män luktar DIESEL
To
17
Tompal
530IA Touring -93
Kolade med Novation i Uppsala igår ang. oljebyte ca 3000kr inkl. olja o filter. Precis som dd skriver så "överfyller" dom lådan med nya oljan. Ingen ide att bara byta 3liter det är bara att skjuta upp problemet. Han förklarade också att om lådan krånglar så är det förutom elektriskfelsökning den enda sättet man kan göra en felsökning på.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
För att tömma hela lådan så gör du så att du efter det slutat rinna startar motorn i några sekunder och sedan slår av , då kommer mera olja , upprepa ett par gånger tills du ser att du fått ut ung så mkt som lådan skall rymma. Olje påfyllning finns men du behöver en oljespruta att fylla på den nya oljan med(finns hos biltema el mekonomen) , det finns ett mått för hur hög oljenivån skall vara men det kommer jag inte ihåg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.