|
|
|
|---|---|
|
Hur presterar Runflat däcken t.ex. BMW levererar med/på sina nya bilar om man jämför med traditionella däck? En klar fördel att man inte behöver byta däcket direkt om man får punka, och dessutom spar man en hel del utrymme (och vikt) då man slipper ha ett reservdäck. Men hur presterar de egentligen? Nån som kört samma bil med/utan dessa däck? /Jocce | |
| Dom är inge vidare, stutsar och hoppar runt på vägbanan. Även greppet sägs vara sämre därav älgtestproblemet som BMW E60 uppvisade i TV. Praktiskt, tja kanske... Men om man kör runt på "vanliga" däck i fint skick med rätt ringtryck så skall det mycket till innan man får punka. | |
|
Tjena Jocce, Du när det gäller Run-flats så kan jag bara säga att jag är besviken. Körde på Pirelli Euforia i höstas, när bilen var ny och jag gillar det inte alls. När jag byter till sommardäck nu så blir det vanliga sulor. Om du absolut vill ha Run-flats så skall Michelin eller Bridgestone vara bäst, enligt test i tyska Auto Motor & Sport. Men då i jämförelse med andra Run-flats. Det jag stör mig mest på är vägljudet och spårkänsligheten. Nä vänta hellre tills den här tekniken förfinats och däcktillverkarna fått koll på läget. Själv kommer jag att gardera med M Mobility System II, punkteringsvätska och kompressor, så att man inte blir stående... Zach |
|
|
Pirelli Euforia ska ändå vara bland dom bästa run-flat däcken. BMW är för tidigt ute med dessa däck, man borde få välja vid beställningen om man vill ha run-flat eller inte. Att låta ÅF köpa in däcken blir ju väldigt sällan en bra affär för kunden. Keep Your Distance! |
|
|
Run Flat-däck är ett högst ofärdigt koncept, som har lååångt kvar till att vara ett acceptabelt alternativ. Mina sommardäck på E87:an är Run Flat, och maken till stötiga, spårkänsliga, bullriga och trögrullade däck har jag aldrig åkt på.... Varken styrrespons eller grepp är något att skryta med heller. Mina vinterdäck (dubbade Nokian Hakka 4), av 'konventionell' typ, är markant bekvämare, tystare och rullar lättare(!) än sommardäcken.... Jag ser inte alls fram emot att få på sommardäcken på bilen, skönt att det fortfarande är vinter ;-)) Har gjort som Zach, införskaffat ett M Mobility System II, för att kompensera frånvaron av reservhjul. /// Gunnar E. |
|
| Hur verkar livslängden vara på run-falt däcken? Det verkar som om en kort livslängd vore att föredra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.