AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.278

AC problem igen?

Sida 2 av 2
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nej du som privatperson kan inte köpa köldmedium, dessutom krävs mer utrustning, t.ex en r134a bil ac anslutning, manometerställ (eller åtminstone slangar och lågtrycksmanometer). Dessutom kan vaccumpump krävas. Detta vill säga om systemet är tätt, annars krävs mer.

//Simon
Visa användare
243
McLarry
316 it-95 jobbarbilen
320im touring-98(frugans)
740ia e32 sommar bilen
Ja så var det säkert som han sade, har pratat med dom så ja fick en tid nästa vecka.
/McLarry
Visa användare
27
anpo
528i Touring -99
Eftersom en AC skall vara ett slutet system så finns det hårda regler på att man aldrig får fylla på utan att redogöra för vad som hänt med gamla köldmedlet. Desutom finns det i den byrokratiska världen ingenting som heter naturligt läckage.

Om du går till en seriös firma provtrycker dom din AC för ca en femhundring. Tycker det känns tryggt eftersom en fyllning kostar knappt 1500 och med lite otur läcker allt ut igen på en vecka. Jag betalar hellre 2000 för nåt jag vet är bra än 1500 för nåt som kanske bara fungerar.

Om den seriösa firman hittar en läcka på din AC kommer dom förståss vägra att fylla på den. Du har då två val; laga läckan eller fyll upp på garageuppfarten hemma hos någon kylmontör. Om dom däremot inte hittar någon läcka får dom faktiskt ändå inte fylla upp. Ingen läcka, ingen fyllning sådan är lagen. Hsh kommer då firman att skriva att man bytt en packning för tio kr och fylla ändå.

Själv har jag tid på onsdag och någon kanske vill hjälpa mig med en följdfråga. Om dom hittar läckage i kondensorn, ser man då på storleken hur gammalt det är eller kan man läsa felkoder nånstans och avgöra detta? Jag köpte bilen i februari och om ACn inte varit startad på över ett år så skall det väl ha varit säljarens skyldighet att upplysa om detta vid försäljning? Annars har väl jag rätt till kompensation eller nåt? Skulle ha prutat stenhårt om jag visste att ACn va kass.
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
anpo: Nu förstår jag inte alls, menar du att dem inte fyller på även om dem inte hittar en läcka dvs om systemet är tät? Klart att de ska fylla på då ju, den enga gången de inte fyller på är väl om systemet läcker!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Vad många kan missa är att schrader nålen i anslutningsventilen kan läcka, det läckaget hittar man inte när man kopplat på utrustning när man t.ex provtrycker, man måste lossa på utrustning och kolla, misstänker att långt ifrån alla tänker på det.

Man får inte fylla på ac:n om gasen läckt ut, läckaget måste åtgärdas innan man får fylla på. Men hittar man inget läckage så får man ju givetvis fylla på, kan ju inte täta läckage som inte finns. Men finns inget läckage så läcker det ju inte ut såvida ingen tryck på nålen i ventilen och tömt ut köldmediet.
Visa användare
27
anpo
528i Touring -99
Finns det inget läckage kan ju inte köldmedlet försvinna, åtminstånde inte enligt teoretiska matematiska formler. Reglerna tillåter nämligen inte att du kan ha ett naturligt genomsläpp i gummislangar, axeltätning m.m. Därför måste ett läckage åtgärdas för att dom skall få fylla på. Stelbent och byråkratiskt, jovisst men alla som arbetar med AC verkar förstå att verkligheten ser annurlunda ut. Dom lagar inget på bilen utan skriver bara ett papper sen fyller dom.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo, men som jag skrivit tidigare, vanligaste läckagestället är axeltätningen på kompressorn, den byter man inte i en handvändning, och det är mkt kostsamt. Därför skriver man så och fyller endast, kan hålla i flera år i bästa fall.

//Simon
Visa användare
27
anpo
528i Touring -99
Fint litet hål i kondensorn hittades såklart :\

ACn blev felsökt hos P&B Bilservice i Arboga som lämnat offert på 6343 kr inkl moms och fast pris för byte av kondensor och fyllning (kostnaden för tidigare felsökning dras av = 5873 kr). Verkar finnas ett litet behov på autopower att veta vad en kondensor kostar och vem som fixar sådana så jag tänkte dela med mig. Rep är bokad 5/6-06 (kond restnoterad) och om någon vill ha ett omdöme av verkstan så hör av er till mig efter det datumet. Hittills har dom uppträtt tillmötesgående, trevligt och proffsigt iaf..
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Jag bytade min kondensor själv,lätt jobb. Köpte den på Mekonomen dom har bra priser.Ca 2000kr.Tag ut kylaren. Lossa rören till kondensor samt rören till oljekylaren 4st.rörLyft ut kondenso med oljekylare. Kondensorn sitter med plast snäppe. 2 timmars jobb.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.