AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.279

AC problem igen?

Sida 1 av 2
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Hejsan! Jag reparerade min AC för ca 1,5 år sedan då systemet läckte pga en O-ring som byttes ut. Jag har haft på AC:n lite då och då under vintern men inte hela tiden. Idag när jag satte på AC:n bara för att testa den så lät det som att allt fungerade som vanligt, men det blev inte sådär jätte kallt i bilen som det brukar med en AC så min fråga är nu om det ska vara så pga att yttertemperaturen fortfarande inte är för varm? Temperaturen ute idag var ca 5 grader.

Ni andra som har AC på eran E39 har ni upplevt samma sak? Jag hoppas att jag inte ska behöva reparera AC igen i alla fall.

Tacksam för svar

mvh
bmw39
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kan vara brist på gas, eller så är det pga. den låga temperaturen utomhus, blir en alldeles för låg kondensering då.

bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Hmmm ja kanske det men gas borde väl inte läcka ut på 1,5 år? Hoppas det inte är något som måste repareras bara inte kul när den varit på AC reparation för 1,5 år sen och det händer nu igen.

mvh
bmw39
har för mig att den inte går igång om det inte är varmare än 5grader...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det blir ingen "effekt" på ACen när det är enbart + 5 grader, vänta med funderingarna tills det blir varmt ute.

///MVH Hasso
Länk
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Hejsan! Ja nu har det blivit extremt varmt och AC:n kyler inte alls! Det möjliga är att gasen läckt ut? Jag lagade AC:n som sagt för 1,5 år sen så gäller garantin på AC lagningen även nu tror ni? Känns tråkigt att behöva laga AC:n igen efter en bara så kort tid...

mvh
bmw39
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ett år brukar det vara på ubytta delar.
Den kan vara nått helt annan läcka denna gång tex kondesorn som är den vanligaste felkällan.

///MVH Hasso
Länk
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Jo jag förstår...går det att endast fylla på gas utan åtgärd? Jag har för mig att det pratades om detta men kan inte hitta var?

mvh
bmw39
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Man får inte fylla på gas utan att veta var läckan finns och den åtgärdats, detta gäller ju inte i praktiken, oftast läcker det på kompressorns axeltätning, oftast pga. att man inte använt ac, t.ex vintertid, därför ska man "motionera" ac:n ibland, helst nångång i veckan om man är petig, så håller sig tätningen fräsh. Många (däribland jag) fyller bara på ac:n när den slutar funka, om den bara läcker på axeltätningen, kan hålla i år, då tätningen tätar sig helt eller delvis när ac:n börjar användas igen.

Finns en massa info om du söker
Är det någon som vet när det nya kylmediet började användas på BMW?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Är inte helt säker, men skulle gissa på kring 93-94, varför undrar du?
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Xtracrispy: Jag är nog mer ute efter att bara fylla på så det håller i år, kommer att fixa detta senare ordentligt. Vart fyllde du på din? Svart då eller?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ett hett (!) tips: Länk

Länk

Länk

Jag beställde 2st.

Mvh
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
I 9 fall av 10 så brukar det vara kondensorn som läcker. Den är i lövtunn aluminium och blir blästrad av grus och salt som fräter.

Att bara fylla på är olagligt, men det skiter väl de flesta i. Men lite miljösamvete tycker jag man kan ha i alla fall.

Om det har läckt ut på kortare tid än 1,5 år så HAR du en läcka, sorry.

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
bmw39: det funkar bara om du har ett mkt mkt litet läckage, har du ett större så håller fyllning kanske bara nån sekund. men en erfaren kyltekniker kan lätt kolla upp det

Jag fyllde min själv, jobbar nämligen som kylmontör

Visst har han en läcka om det läckt ut på 1.5år, men 1.5år är ändå en långstund, d.v.s. om just den läckan har funnits hela tiden, har den det så gissar jag på axeltätningen, då kan en fyllning hålla lika länge igen. Men som sagt det är olagligt. Dessutom kan det ju ha blivit ett nytt och betydligt omfattande läckage, då går det ej att endast fylla.

//Simon
Visa användare
243
McLarry
316 it-95 jobbarbilen
320im touring-98(frugans)
740ia e32 sommar bilen
Min ac funkade inte förra året så jag tryck testade den å den läckte inte
så dom fyllde den. sen har bilen varit avställd i vinter, har startat å kört
med bilen med jämna mellan rum men nu när jag stängde på ac n
så funkade den inte. Jag tryckte på ventilen som man fyller på med
& det pös där. Går det bara å fylla på då?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Du har säkert inte nåt större läckage eftersom du har tryck kvar, visst kan det funka ett år till med en fyllning, men det är som sagt olagligt, och det kan vara svårt att hitta nån som gör det åt dig, du har lagen emot dig, man får aldrig fylla på utan att ha åtgärdat läckaget

Men hittade de inget, och de verkligen sökt överallt, ¨så är det nog med största säkerhet axeltätningen, du har nog helt enkelt inte startat och kört ac:n med tillräckligt täta mellanrum under vintern.

//Simon
Visa användare
243
McLarry
316 it-95 jobbarbilen
320im touring-98(frugans)
740ia e32 sommar bilen
Tyvärr så startade jag väl bilen lite för sällan i vintras, men förra året så
tömde dom(en firma i Vimmerby) min ac å fyllde med kväve å det var helt tätt. Så jag får väl åka dit igen. Å i år kör jag nog med bilen på vintern
dä mår nog hela bilen bäst av. Tack för svaret.
/McLarry.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Är inte helt lätt att hitta läckage i bil med kvävgas, beror ju på bilmodel såklart, men generellt. Bättre med lite köldmedium och kvävgas samtidigt och söka läckage med elektrisk läcksökare.

//Simon
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Går det att köpa gasen och fylla på själv då??? Isåfall vart och hur? Någon som vet på en E39?
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
rob_t_j72: Vad är det för produkt du länkade till? Vad har den för funktion?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.