|
|
|
|---|---|
|
Nån som har erfarenhet att byta den svarta metallskivan som täcker b.stolpen? Ett stenskott har gjort att den börjat rosta. Var litet hål i höstas men efter allt saltande i vinter är det hög tid att byta. Skulle gärna slippa lämna in bilen så om nån gjort det själv tar jag tacksamt emot alla tips. Nån som vet om/hur BMW's försäkring täcker detta? Gäller en 320 touring e46. | |
|
Du pratar om listerna som kallas "bländare". BMW tar inte på sig ansvaret för om dessa rostar, ingen rostskyddsgaranti alltså. Jag bytte fyra stycken i hösten 2005 på min touring men lät BMW göra jobbet. Jag fick betala 1500 kr inkl. materialet. Tror inte det är så svårt att byta själv. hissa ner rutan och bakom gummilisterna sitter det någon torx-skruv om inte jag minns fel. Tror delvis får ta bort den kromade listen i underkant på ruta också. Men be om ett najs-price av BMW för det är heldåligt att dessa skall börja rosta redan efter några år. |
|
TobbeBMW |
Jag fixade mina själv för 3 år sedan, hade också börjar rosta. Jag köpte svart mönstrad bodytape i ark o klistrade över efter att jag slipat ner rosten o fixat till under, blev faktiskt rejält bättre än orginal då tapen hade en lite annorlunda yta, totalnöjd med det o det sitter än. Som gjutet :-) Kostade ca 150:- för alla panelerna på hela bilen. |
| Vad är det för grej ni pratar om? Nån som har bild? | |
|
Vet inte hur man lägger upp en bild. Måste man ha ett pro-konto? "Bakom" sidorutan är den del som rutan glider i täckt av en (i mitt fall) mattlackad plåtbit. Denna har alltså börjat rosta. Letade upp en bild på nätet (vet inte vilka gubbarna är ;) ). Den vertikala biten som är lite matt på den öppna dörren menar jag. Länk |
|
|
Nu ser man lite bättre... Länk |
|
| Den där jättenyckeln på bilden är ju bara för kul. :) | |
| Jättenyckel? Hur ser era ut då? ;) | |
|
Bländarnas rosttålighet är under all kritik...Har begynnande rost på båda mina bilar och dom är inte direkt lastgamla... ___ //Ulf |
|
| Programmer: Det betyder att det inte bara är i salt-slask-sverige bilarna rostar för du har väl importerat din E46 rätt nyss? | |
|
Min polare bytte båda sidorna själv på 30 min. Han hade dock instruktioner hur man skulle göra. Kan va lätt att bryta sönder sakerna annars. Bländarna sitter med skruv, sen trycker man ner den i nederkant först. Kan kolla upp lite närmare. //Micke Min sida Länk |
|
|
Grandy: Helt klart kan man inte lägga skulden på svenskt salt när det gäller mina bilar. På 530'n hittade jag rostbubblor på bakluckan bara någon månad efter import och även början till rost på två bländare. På 320'n så var det inte många dagar i Sverige förrän jag såg att en bländare är på gång. Har däremot inte hittat något på baklucka eller motorhuv än men det kommer säkert...Detta är alltså bilar som är 4 respektive 3 år gamla. Båda har rullat i norra delarna av Tyskland (sydväst Hannover) så det är möjligt att det saltas mer där än på andra håll. ___ //Ulf |
|
| Ja det är superkasst. Tycker BMW borde fixa dom garantin och att rostskyddet inte blev bättre med åren är också helt otroligt. "Bländarna" sitter ju dessutom mitt framför näsan så man blir påmind om det hela tiden. Man kan ju trösta sig med att priset för nya inte är skyhögt och att man har fördel vid eventuell prisförhandling. | |
| Vore väldigt bra om någon kunde skriva en beskrivning på hur man byter dom. Ägaren innan mig försökte fixa rosten på "bländaren" med att måla halva så nu ser det för taskigt ut. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.