AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
950

bmw 5-serie smartare köp en 3-serie?

Hejsan! Har just nu en bmw 325i -94a som jag faktiskt är rätt missnöjd med! Den la jag 35000kr för!
Tänkte kanske uppgradera mig efter sommaren eller kanske nästa vår till en bättre bil i prisklassen 70000-80000kr! Tänkte höra om det bästa valet är en e39a då? har de bra motorer? är en 530 lika rolig att köra som en 328? håller de bättre? bättre skydd mot rost? smartare köp? många frågar, tacksam för lite svar =)
Hej
vad är du missnöjd med?
Kan ju vara så att de flesta BMW modeller har samma negativa erfarenheter du inte gillar.

Ang rostskyddet så har det varit mycket tal om att tidiga e39 har varig mkt drabbade. Sök förslagsvis på e39 och rost så har du några timmars läsning framför dig.

Jag har faktiskt inte kört e39 530 med 528 och 523 tycker de är ganska trevliga bilar men inga raketer. Motorkaraktären är lite tråkigare än i din nuvarande 325. De tappar orken tidigare men har kanske lite mer vrid i de lägre registret.
530 kan vara en positiv övraskning, de kom lite senare och ligger kanske kring eller strax över 100000. Finns 535 och 540 med v8 tidigare för kring de pengarna du nämner, ganska ovanliga som manuella. De är mkt trevliga maskiner, saknar dock ljudet från sexan, smaksak kanske.

-Phil
negativa EGENSKAPER skall där stå.

-Phil
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
1. Sök!
2. Ut och provkör!

För 80k finns det drösvis med E39or att välja mellan!

Rostmässigt verkar båda modellerna vara drabbade.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

E39 är väl mest för pengarna just nu och det finns många att välja på.

___
//Ulf
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Syftar du på e36 328:a? Antagligen om det är ca 70-80 lappar du hade tänkt punga ut med.

Så mycket problem som e39 har haft med rost, av det jag har läst här på forumet så skulle jag vara väldigt försiktig vid ev e39 köp. Jag tror nog bilen i helhet är en bättre bil än 328i e36 som börjar bli rätt gammal. Dock så har jag en 323:a -96 själv och har ingen rost alls, 21k mil på svenska vägar och ingen rost.

Om jag uppfattat det rätt så upplever jag rostskyddet på e36 >96 som bättre än på jämngamla e39.

En 523i/528i skulle nog framstå som lite seg kanske jämför mot din mindre 325:a med m50 spis. M52 har en annan karaktär, visserligen bättre men det är också en tolkningsfråga.

Jag hade valt e39 om jag hade behov av större bil osv men om jag var du skulle jag nog köpt en femma, e39 är en modernare bil och man tycker ju att den borde fungera bättre än e36 men den saken är inte så säker som man tror.

Hittar du ett fint ex som är rostfri, dokumenterad och i fint skick så är jag övertygad om att det är en kanonbil. Dock skulle jag rostskydda men extra..
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

530i är ju en riktigt trevlig bil men kan nog bli svår (för att inte säga omöjlig)
att hitta för dom pengarna. Själv har jag lite dålig koll på priserna på 540 men det är kanske inte omöjligt att hitta en tidig långmilare i rätt prisklass..

Undrar oxå vad det är du är missnöjd med..

Mvh Jimmy
E39 är överlägsen på allt utom den dagen du skall sälja den. E46 rostar i princip lika mycket / litet som E39 men har ofta ett lägre miltal. Rostproblemen på BMW är gravt överdrivna. Kräsna BMW ägare börja skrika rost så fort en liten mikroskopisk bubbla yppar sig. Nästan samtliga "moderna" 90-tals konstruktioner rostar idag tyvärr, dock så har ägarna av fordar med flera lägre krav på sina bilar. Men visst förekommer det rost på BMW...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.