AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.833

Varför är kopplingen så trög på BMW?

Sida 2 av 3
BMW-Yoda
TCG. Om vi ska snacka lastbil prova merca 1320 från 89 den är sadistiskt hård. Har kört rätt mycket tungt och kan inte hålla med dig att det skulle vara särskilt lättrampat. Så visst har det med kopplingen att göra till viss del. Men sen tror jag inte att M avdelningen anstränger sig speciellt för att göra det mer lättrampat, just för att det är manligt.

BMW-Yoda
BMW-Yoda,

Jah vet att BMW har hydraulisk koppling, smörjning avsåg upphängningen, oklart kanske ?

Bara för att man har en stor stark motor BEHÖVER inte kopplingen vara trögtrampad !

Min förra bil var betyligt starkare och snabbare, utrustad med just det, en LÄTTARE koppling, dessutom var det en Porsche, så dra inte alla Porschar över en kam.

Gasa på!

/Robert
BMW-Yoda
Har inte dragit porsche över nån kam. Säger inget om nåt jag inte har hum om. Skruvar du själv?

BMW-Yoda
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
TCG: Båda bilarna är vinterbilar.
En polare kör M5:an just nu.
Han är pedant med bilar så den är garanterat i bättre skick när (om) han lämnar tillbaks den.

Köpte Alpinan nyligen. M5:or är ju inte så trimvänliga.
Känner inte för att sälja Emma (M5:an) till nån annan än polarn.

Men Emmas koppling är hur lätt som helst.
Och de är inte Barbros (Biturbon).

Har 3.6:an själv och har inte märkt att kopplingen är så speciellt trög, å inte är jag nån muskelbyggare med ohyggliga benmuskler heller, varierar nog lite från bil till bil också...

Patrik L
Patrik L, kanske din koppling blivit bytt? Den blir ofta bytt mot en lättare vid byte.

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
NOMADS FINLAND
T_J
"Bytt mot en lättare vi byte" jamen hallå bayerischemotor, tror du på det själv eller?
Man inte du och många fler (de flesta) på det här forumet inse att era bilar från 89-90-91-92-93 osv är ena gammelbilar, givetvis tar milen på bilen.

En gammal bil är en gammal bil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ang lastbilars koppling. Det är vanligt att de har ett tryckluftsservosystem, utan det kan jag lova att du inte klarar av att pressa nere kopplingen speciellt många gånger innan du har RIKTIG kramp!

Annars tror jag nog att det mest handlar om känsla på BMW-bilarna. De skulle ha kunnat göra dem mer lättrampade utan problem--men de vill nog inte!
Bayrichemotor: Klart jag har en 3.6 l, den manliga M5an...

Mäkkinen: Jag bytte också kopplinen (M5) för ca ett år sen (på bmw) sen dess har den blivit mjukare, varför har de gjort så, har du nån aning ?? MVH

Philip
Philip,
Jag tror att folk klagar på att det är lite tungtrampat med standardkopplingen. Min ska ha varit bytt strax innan jag köpte bilen, men jag har inte skruvat isär och inspekterat det.
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
Jag måste be er klargöra en sak för mig....

Vad är det som är manligare med en 3,6l M5 mot en 3,8l.
???????????

Jag förstår inte vad som är så manligt med att komma till Göteborg från Stockholm en timma senare och 300:- dyrare.

B10Biturbo394 (snacka om udda namn...),
I mitt tycke är karaktären på motorn betydligt bättre på 3,6:an. 3,8:an känns mer anpassad för en gammal tant eller nåns farfar. Inte alls samma spets...
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
De måste va en fartglad gammal tant...

T_J:

Varifrån fick du luft?

: Philip:

Bra sagt. "manliga M5'an". Smaken är som baken men visst gillar jag en hård koppling mycket bättre än en "slapp".

-or else-
NOMADS FINLAND
T_J
Vem e så dum att tro bmw monterar i en lättare koppling när den byts ut? Självklart går en ny och fräsh koppling lättare än en gammal och nött?
T_J,
Det har hänt en hel del med teknisk utveckling sen BMW originalmonterade kopplingen på gamla M5:or. Just att den är tungtrampad är väl knappast ett självändamål? Skillnaden mellan min koppling och de som satt i nya 3,6:or är så stor vad gäller pedaltryck så det är alldeles enormt. Har absolut inget med slitage att göra.
Men T_J verkar igen vara en av dessa nya "killar" som har skäften på skaft och vet bäst. De byts ofta ut mot lättrampade, bl.a p.g.a. kundens önskemål. Då 3,8l M5 kom hade den en lättare koppling p.g.a. kundernas önskemål + att BMW själva insåg att M5 trots allt ofta är en bil som används som långfärder och för dagligt bruk. Då behövs komfort. M5 är ju en komfortabel bil i grunden åtminståne från -92b

-or else-
NOMADS FINLAND
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Förklara då varför <<Tobias320>> har en trög koppling på sin 320 '94 sedan fast både jag och <<Koffe>> har lösa kopplingar på våra 320iC '93.

T_J> Varför klingar äldre bilar falskt i dina öron?
T_J
Power kjell, "Klingar falskt" förstår inte rikigt vad du menar men gissar på min sista rad av inlägget?

Förklaring; Trist att när en person frågar varför hans koppling på bilen är så trög så får samme person till svar, "det ska va så, det är manligt!" uhm?
Visst har en prestanda bil som M5 en lite rejälare koppling så att den går naturligtvis trögare än en mod. 00 honda civic, MEN är den så trög att man måste vara boddybuilder (som någon sa) så är nått fel, vet ett fall där själva kopplings pedalen gick av p.g.a trög koppling. Den som påstår att det är manligt eller var så original förpassar jag direkt till okunskapens hylla.
Det verkar som att ingen vill erkänna (för sig själv oftast) att bilen börjar bli gammal och att fel/slitage med åldern uppstår helt naturligt, varför inte hjälpa den personen som vill veta varför kopplingen är så trög med FAKTA och hur han ska bära sig åt för att lösa det?
Vet man inte direkt fakta angående inlägget, ge tusan i att svara nått så korkat som "det är manligt!"

Ursäkta det långa inlägget.

T_J:

En M3 o M5 (3,6l) har verkligt tröga kopplingar (iallafall m5'an) från början. Hur ska vi då veta om det gäller den situationen jag upplever varje dag i min bil = trögt, men OK, eller om det är så som du beskriver det = kopplingspedalen brister.? Visst kan en koppling bli totalt slut å trög, men hur kan du vara säker på att så är fallet? Kanske personen i fråga just köpt en M3, M5 och inte har erfarenhet av tröga kopplingar och däeför frågar. Då är svaret lika enkelt som simpelt = manlig.
Jag fick själv chock då jag bytte från min förra "prestandabil" T4 till M5. Då hade jag tyckt att min T4 hade en manlig koppling jämfört med andra "svensson" bilar men då jag i bilbutiken satte mig i M5 å tryckte ned kopplingen, förstod jag varför T.ex bilsport skrivit om M5 (3,6l) koppling för i ett "begagnatguiden" test -96. Då skulle jag bara ha en 3,6l! Den är trög, vilken del av det hänger du inte med?

-or else-
NOMADS FINLAND
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.