AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
772

Rökmoln vid gaspådrag

s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Hej

Har en 740iA -93 och har märkt att det kommer ett ordentligt ljust rökmoln när jag ger full gas vid t.ex omkörning. Spelar ingen roll vilket program jag har på växellådan. Har inga problem med att det skulle läcka in vatten någonstans. Har däremot läst att det kan bli så om det finns oljeavlagringar på cylinderväggarna som bränns bort när man ger järnet, för att om man upprepar gaspådraget så kommer det inget rökmoln. Kan tillägga att jag misstänker att bilen varit "gubbkörd" ett tag, så det kanske behöver sotas ur lite.
Vad tror ni?

/SF
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Förmodligen bara kondens i avgassystemet.

BMW CS #5139
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
J.L har helt rätt. Om rökmolnet är vitt är det bara kondensvatten som finns i avgasröret som blåser ur, det kan samlas ansenliga mängder vatten där i synnerhet vid rådande väderlek och med mycket start-stopp körning.

En långkörning (över tre mil) med några kickdowns och kondensen är ur, ta samtidigt och gör några rejäla inbromsningar från över 100-0 för att massera bromsarna och få ur fukten ur dem!

Passa backspegeln dock...
s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Hej

Tack för svaren. Låter mycket logiskt, var lite orolig för det är ett ordentligt moln som kommer. Ska vänta med att bromsa hårt dock för skivorna måste bytas först. Passar på att fråga en annan sak, vid skivbytet ska jag även byta bromsvätskan. Är det nåt annorlunda med dessa bilar att tänka på eller är det bara att pumpa ut som vanligt via luftnipplarna?

/SF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.