|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
fyllecaj |
är det watten som polerar heltsonika det är många som provat den och som är nöjda den är på 350w/3200 rpm om det är speciellt intressant står på hemsidan vad det handlar om är dess verkningsgrad/utväxling inget annat det är i utväxlingen kraften sitter egentligen precis som i bilen din kraften finns där du behöver den |
|
Delvis är det watten och varven som är viktigt. Man vill inte ha en maskin som varvar för mycket eller är för svag. Helst ska den vara på mellan 1000-2000 varv och ha en bra effekt, cirka 700w. Man vill ju att den ska orka polera också... Men jag har inte provat den maskinen på rusta. Jag köpte en på Micro som hade 350W och den är helt obrukbar. |
|
fyllecaj |
det skiljer mycket på roterande och oscillerande maskiner heltsonika det har jag fått lära mig av min polerare han är kung aeg-maskinerna som tommy the polishman säljer är på 460w är dom inte bra då eller det handlar nog om den som håller i den.....och vilka krav man ställer på maskinen |
| Du kan få min maskin :) Men visst skiljer det en hel del på maskiner! | |
|
Är det en roterande du menar så stämmer det att effekten ska vara högre.En oscilllerande ska du ju inte trycka mot lacken.Så 350 w räcker. |
|
|
Som sagt den på Rusta har sina svagheter.... Du har variabel reglering..... Ju mer du trycker desto mindre orkar den... Om du inte ökar varvet....Så den är as svag på låga varv. Och för guds skull kapa av trissan som är 20- 25 cm...vet inte exakt.. Jag har kapat den så jag får plats med den biltemas polertrissa. Den är väl ca 15 cm.... Och använd mycket vatten.... Dock skvätter den mycket....så perfekt är den inte...lycka till ... |
|
|
Cazzler: Ett par frågor bara? "Använd mycket vatten"? Vad menar du? Polerar du med vatten? De trissor jag använder till dubbeltrissemaskinen är orginal 106 m.m så inga 15-20 centimeter där inte.. Jag tror att Rusta's och Micro's trissor är på 95 m.m eller så... (För det är väl dubbeltrissemaskinen du talar om?) 160 m.m och 200 m.m trissor är ju trissor som används till de flesta roterande maskiner, men de är ju alldels för stora för att någon någonsin skulle få för sig att stoppa dit 2 st på en cyclo-kopia ;) /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
|
Ok. Jag ber om ursäkt för mitt förra inlägg...som inte alls har att göra med Dubbla polertrissor... Skyller på trötthet. Jag menade den polermaskin/Vinkelslip som de säljer.Så glöm det där om trissor. Och till det andra!!! Jag använder 3m polermedel som jag under åren kommit fram till vara den bästa...(För mig). Och jag har alltid en sprayflaska med vatten till hands. För du polerar effektivast när du kommer upp i hög värme....Det som skiljer från beginner till att vara proffisionell. Man kan lätt bränna sönder lacken om man bara använder polermedel. Nu till den dubbla polermaskin. Jag har inhandlat en Toptool från Lahega ( säljer bara till företag). Den har dubbla trissor och kostar ca 7000 kronor. Den är väldigt bra för den har bra vridmoment. Vilket Rustas, Micros och de andra billiga maskiner INTE har..... Prova att trycka med polermaskinen och se hur hög belastning den klarar av??? ( Dock inte på din Bmw ) Vilket som då. Dör den på en gång, så tar det en evighet att polera en bil. Sen blir det inget bra resultat... Skulle kunna ge demonstration om du bodde söder om stockholm. he he. |
|
|
Jag har aldrig varit med om att rusta maskinen tappar varv när du lägger tryck på den. Vissa polermedel kräver fuktade trissor för att fungera bra, Lahegas Brightguard är ett av dessa medel. Du kan köpa hela Lahegas sortiment genom Autoexperten, eller på plats i Helsingborg där de har sitt säte. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Ang. värme: Det finns olika skolor där. Många tillverkare säger att värme inte tillför någonting alls. Dessutom är det väldigt olika beroende på trissor. De trissor jag har från Meguiar's (inte de stenhårda utan W8006) kan jag inte få varma alls, de är jäkligt bra på det viset faktiskt, de kyler och leder bort värmen från lack och trissa... Jag hade tidigare besvär med att polermedlet torkade ut för fort, alternativt brände fast mot lacken men efter att jag bytt trissa flyter det på så fint så :) /M /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
porta |
Darklight: När du skall finpolera med roterande så är en svart våfflad trissa min favorit. Jag kör med högt varvtal(1600-1900) blir klockrent resultat. Just för att den är våfflad gör att du får mindre friktion, mer luft och därmed så blir polermedlet mkt enkelt att torka av. Testa själv, jag kan verkligen rekommendera det. |
|
wendtan: Lahega har slutat sälja till privatpersoner från deras säte här i HBG. Var och snackade med dom för nån vecka sen. De bad mig kontakta Helsingborgs Bilrekond AB då dom e deras återförsäljare här.. Beställde lite där men dom har inte hört av sig än iaf :/ // M.v.h. Daniel |
|
|
porta: har kollat den sidan. Typ samma priser som jag fick där på HBG's Bilrekond AB när jag beställde. Var förbi där nu precis o frågade om mina saker var på G. Han skulle ringa så fort han fick in dom.. // M.v.h. Daniel |
|
|
Köpte Sonax Pro polish med vax, det ska man egentligen bara torka av med trasa, men kan man köra det med maskinen istället :S, hilfe ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.