AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.849

Chipad importbil - kan man få det godkänt?

kan man få sin bilgodkänd om den är chippad??? likaså tänkte kankse köpa en bil med kompressor hur ställer sig bilprovning till det nån som vet??
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om kompressorn är standard som på några av Mercedes modeller så är det inga problem. Eftermonterat trim kan du glömma för det får du inte igenom.

___
//Ulf
hej jag var tvungen att kolla dettta stod i kö länge i telefon till svensk bilprovning=/ där sa ,han som var där att jag har rätt att sätta i vad jag vill men de ska finnas papper på det,allså inte att glömma och värden på besktining ska hålla de krav som ställas=)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

jockess: vet inte vad det är för typ av bil du funderar på men jag råder dig att kotrollera detta igen...Att det skulle räcka med att ha papper på vad som är gjort är nog tyvärr bara något att drömma om. Du får gärna överbevisa mig...

Nyare bilar är helbilsgodkända och de får med ett certifikat som styrker detta. Man får inte göra förändringar (typ chip, kompressor, etc) på bilen för då är inte bilen längre helbilsgodkänd. Det finns ju en anledning till att det inte går att importera BMW som blivit "förädlade" av t ex Hartge och Schnitzer. De som finns här är oftast hittagna som flyttgods för då är det andra regler.

Nu kommer säkert ett antal skriva att dom importerat bilar med chip och det är säkert så men dom har knappast berättat för Bilprovningen att den är chippad. Kompressor lär ju vara svårt att missa.

___
//Ulf
nej jag säger bara vad han sa,
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Här är ett utdrag från Importguiden som jag antar att du läst:

För att bilen ska gå igenom registreringsbesiktningen kräver SBP att bilen är i orginalskick, vilket innebär att alla specialutföranden kan ställa till problem. Även bredare fälgar/däck, sportavgassystem, vingar osv kan ställa till problem. Alla former av trimning ej godkänt av generalagenten är totalt omöjligt att få igenom. Detta beror på att bilens helbilsgodkännande ej gäller när bilen är ändrad. För att ändra tillbaka en bil till orginalutförande i Sverige krävs dessutom ett intyg från generalagenten att bilen är i orginalutförande efter ändringen. Observera att detta bara gäller förändringar som är införda i "Briefet" eller syns.....

___
//Ulf
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Finns några som helst förändringar inskrivna i bilens fahrzeugbrief så är det TVÄRNIT för registrering. Bilen kommer aldrig att godkännas. Vet en kille som köpte en chippad bil där tysken varit så vänlig att införa förändringarna i fzb. Han fick åka tillbaka till tyskland, chippa om bilen till original, införa detta i fzb och sedan besikta bilen. Inte roligt.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
jockess: Jag hoppas verkligen att du inte fick en sådan upplysning från Bilprovningens tekniska upplysning...?
Kan det konstateras att bilen har ett annat chip än orginal (om det står i det utländska registreringsbeviset) ska bilen underkännas, tveklöst.

Jag tror att du antingen ställt frågan på ett konstigt vis, eller missuppfattat svaret...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

jag bugar å bockar för alla svar=) fan kolla på mobile å autoscout vaffö trimmar de vad ända bil för=/??? finns inte orginal längre ,man kan ju plocka chippet å sätta i orginal innan besktning=)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

jockess: merparten av bilarna på de annonssajterna säljs ju inte till svenskar som ska importera till Sverige utan till tyskar...

som du kan läsa ovan så är det vanligt att när man i Tyskland chippar sin bil så väljer man en Tüv-godkänd produkt och får detta inskrivet i bilens registreringshandling. Det är bar för tysken om någon skulle hände dvs bilen är godkänd med chippet. Om du då köper en sådan bil så räcker det inte att du själv sätter tillbaka originalchippet utan du måste få det infört i de tyska handlingarna att bilern är återstäld till original. Bilprovningen utgår ju från de tyska handlingarna och dessa får inte säga att bilen skiljer sig original.

Sen vet jag inte vilka bilar du tittar på för jag spenderar mycket tid på mobile och autoscout24 och ser sällan BMW som är trimmade.

___
//Ulf
kolla m3or samt 328 325 cab samt coupe kanske du kan hjälpa mig hitta en kanon bil har suttit framför datan nu ett par månader å hittar bara trimmade=(
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

E36 eller E46?

___
//Ulf
ja e36 tack=) e46 är nog för dyrt=(
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
En fråga bara vad händer om man tar in en bil som inte går att besiktiga men ändå så kör man med den....

vilka uppg får polisen då om de stannar en , står bilen på den som köpt den direkt lr måste den va besiktigad isverige först ???

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kollade på ett 10-tal 328:or och hittade i alla fall ingen som är trimmad. Har ingen riktigt koll på vad en 328 ska kosta för det är några år sedan jag själv hade en. Hittade i alla fall en lågmilare som säljs av en auktoriserad BMW-handlare Länk M Sportpaket, sportstolar i halvskinn, taklucka, mm dock så saknar den eventuellt AC då inget står nämt om detta i annonsen. Kan kanske vara värd att kolla upp?

Den här Länk ser också ut att vara i fint skick.

Här Länk är en i en snygg färg. Trist ratt men han skriver i annonsen att det ska vara en M-ratt i den. Kanske lite dyr?

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

nikke25: du behöver ju skyltar på bilen och de du får från Tyskland har ett datum hur länge dom gäller och det brukar vara 2 veckor. Med dessa skyltar har du också trafikförsäkring som gäller samma tid. Det är klart du kan fortsätta köra med bilen det blir i så fall utan försäkring och med en skylt som tydligt visar utgånget datum.

Du får alltså inga svenska skyltar förrän du registreringsbesiktigat bilen och kan inte heller försäkra bilen här hemma förrän du har ett svenskt regnr.

___
//Ulf
tack för hjälpen bugar å bockar=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.