AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.365

Ta bort T-Listen i M-front E39

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Någon som har monterat bort den som kan ge lite tips på hur mycket man måste skruva loss. antar att man måste ner med hela fronten(kjolen)
Vill ha den där lite råare looken.

Min bil
Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det finns ett par trådar om detta om du vill veta mer.

Men som jag har förstått det måste hela fronten ner, den sitter med 4 skruvar tror jag att jag hört. Sen sitter det ju lite paneler i hjulhusen som måste skruvas loss och man ska väl vara försiktig med dimljusen och spolarna för eyesen med.

Men det ska inte vara nåt större bekymmer, har för avsikt att göra samma operation framöver men det har inte blitt av. Sen måste du köpa ett nytt M5 galler för gallret som du har är anpassat för T-listen och ser inte så snyggt ut utan själva listen. Det nya gallret kostar en 5-6 hundra på BMW. Glöm inte att be att få "clipsen" som håller fast det i fångaren bara.

Men om du söker så kommer du att hitta mer info om hur man gör exakt.

Niklas

Fransosen
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Tack Fransosen, jag har letat men inte hittat något som beskriver vad man måste lossa och var det sitter. Sökfunktionen här är inte alltid lätt att leta med:)

Nåja, det är väl bara att leta o skruva, sen kanske jag kan ge svaret till nästa som undrar.

mvh
Göran

Min bil
Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Du får gärna berätta hur du gjorde så ska jag göra likadant.

Jag är säker på att det finns här på forumet, för jag har läst mig till det mesta här, men ibland är det inte lätt med sökfunktionen.

Visste jag hur skulle jag skicka med länkar och sånt men ...

Lycka till och hör som sagt gärna av dig när det är klart. Självfallet kommer jag att posta dig om jag gör det själv så att du kan få tips.

Just nu väntar man mest på lite värme så man kan ta ut pärlan och börja köra riktig bil :-D

Sen måste man beställa den nya grillen, som f ö har artikelnummer 511 124 962 85 hos BMW.

Mvh
Niklas

Fransosen
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Ja, hinner ingen annan före så skriver jag:) Det är ju trots allt ändå ganska många som satt dit M5 gallret.
/Göran
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Ska se om jag kommer ihåg det rätt nu. Du måste lossa innerskärmarna, sitter skruvar undertill samt inne i hjulhusen. Sen lossar du "kofångaren", sitter med 2 bultar underifrån typ vid ytterkanterna av nummerplåten. Nu är det bara att dra hela paketet framåt, håll koll på yttertempmätaren som sitter höger fram samt spolarslangen till strålkastarspolningen som sitter på samma sida, dessa måste lossas. Tempmätaren är bara att trycka ur fästet och spolarslangen sitter det en koppling på. Sen kan du lossa t-korset från baksidan av nätet.

Dock är nätet gjutet för t-korset och det ser inte så snyggt ut med plasten bakom det. Ett alternativ är att köpa ett m5 galler och trycka dit men detta saknar luftintagen för bromskanalerna och dom vill man inte vara utan. Själv sågade jag ut nätet och behöll ramen med fästena för bromsluftkanalerna och sen klippte jag till ett eget nät som jag passade in i ramen.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Super Dojjan:)
Man tackar för en fin beskrivning. låter inte så slitsamt. Låter som ett bra alternativ som du gjorde..dvs sågade ur ramen, då får man ju "original" fästen. Jag tänkte också sätta ett vanligt galler.

Tack
mvh
Göran
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Så har jag gjort det idag, lättare än väntat.
Gjorde en blogg om jobbet så andra kan kanske vara hjälpt av den:)

Tack för tipsen
mvh
Göran

Min bil
Länk
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Forry: Kul att man kunde vara till hjälp. Kanonbra blogg, är som en kopia på mitt tillvägagångssätt, kunde inte gjort det bättre själv :)
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Vi kan kalla det för ett samarbetsprojekt:-)

Min bil
Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Snyggt! Måste kolla hur det ser ut på min!

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.