|
|
|
|---|---|
|
Hej! Detta inslag kanske ej hör hemma här...vet ej... Någon vecka kvar tills man tar ut bilen ... Jipi! Finns det då något man kan diskutera innan man börjar med alla inlägg om körning. Det är ju alltid trevlig att ha en diskusion gående och lycka när man öppnar mailboxen. Hmmm, något jag funderat på ett längre tag är hur det blir i framtiden. När man nu börjar bli mer och mer fäst vid sin bil börjar en existentiell fråga sakta komma krypande. ;) Bensinpriser bara går upp och upp. Hur högt kan det gå? När tar bensinen slut? Har hört att oljan räcker ca 20 år? Kommer då bilen vara död? Helt utan värde...! Kanske kan man bygga om så den går på etanol alt. byta motor till etanoldrift? Skall man sälja ögonstenen innan bensinpriset går upp så mycket så bilen osäljbar? Kommer kanske bilar med andra drivmedel med schysst drag eller är sportbilseran snart över... Vad vet ni / tror ni om ni får spekulera? Mvh - FMZ3 | |
|
Ja hmm det är med att oljan ska ta slut om 20 år sa dom för 20 år sedan =), tror ingen vet egentligen. Hörde om att det funnit ett olja i Canada som ligger i sanden, var tydligen riktigt mycket olja. Dock stora procedurer att ta fram oljan. Men tar det slut så funkar väl etanol. Får helt enkelt konvertera..eller? |
|
|
Kan trösta dig med att jag har tankat etanol i flera år nu utan att konvertera mina bilar, funkar alldeles utmärkt. Har en Audi 80 som har kravlat sig fram över 9000 mil nu med ren e85 i tanken, totalt har den gått 30000 mil och den rullar finfint. Tankade Etanol två ggr i min Z3 förra året och det funkade bra, startade utan problem alls. Man kan väl säga att det finns två läger, dom som svalt etanol=totalt motorhaveri sagan med hull och hår och så finns det dom som kör så det bara ryker(!) :-) Jag tillhör den senare kategorin och garvar lite gott varje gång jag tankar bilen för 7:- litern. En nätt liten förtjänst på 1-2 Kr beroende på vilket bensinbolag man jämför med. Men ok jag måste väl erkänna att under denna seeega vinter har jag blandat i lite bensin för den blir ju lite svårstartad när tempen ligger alldeles för långt under nollan.... Läs mer på www.etanol.nu. Mvh PG |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.