AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.938

Rookie frågor angående oljebyte 525 e34.

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Ska för första gången ge mig på att göra oljebyte på en BMW. Har köpt olja och oljefilter idag.

1. Jag har förstått att man byter filtret uppifrån till skillnad från många andra märken. Men var sitter oljefiltret??

2. Var sitter oljepluggen? Jag antar att den inte går att missa. Men det vore jobbigt om man tömde ut fel vätska :)

Testade att köpa Biltemas 5w 50 olja. Ska bli kul och se om motorn håller ihop efter det :) Dock så köpte jag filtret på mekonomen.

Tack på förhand!
Visa användare
63
sexybeamer
bmw 320 -88 cab
hej filteret sitter åt höger i en burk allstå förarsidan längst fram.. sen pluggen sitter under på tråget finn bara en plugg är en stor plugg 19 nyckel ele nått.. går ej göra fel...

Bmw är beroendeframkallande
BMW=Beutiful More Women
Visa användare
63
sexybeamer
bmw 320 -88 cab
om du inte är duktig och osäker ett tips köp heins bok om bmw på mekonomen.. gör de själv bok.. den är guld värd

Bmw är beroendeframkallande
BMW=Beutiful More Women
Mi
289
MickeM
2002-73
Du ska nog börja med att tömma ur oljan via bottenpluggen innan du skruvar bort oljefiltret. När du fått ur all olja, stryck på lite olja på packningen på nya oljefiltret och skruva fast det med handkraft. Byt packning på bottenpluggen och skruva dit. Fyll sedan upp med olja enligt intruktionsboken.

//Micke

Min sida
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Filtret sitter på VÄNSTER sida i motorrummet.
Oljepluggen siiter på HÖGER sida av oljetråget.

Inget av dem går att missa.

*BAWORAK*
Sexybeemer: Haynes boken täcker väl inte M50 som sitter i LexComs bil? Men Bentley gör det, ett annat pris tyvärr, men en bra bok.
Bj
143
Bjarne
525i -91
Svar på nr 1.

-Du öppnar filterbehållaren från förarsidan den sitter alldeles bakom fläkten. Det är en rund "burk" med en 13mm bult på toppen. Se till att byta alla packningar som följer med det nya filtret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.