AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.382

Vilka typer av cicilpolisbilar har ni sett?

Sida 1 av 2
wi
40
wigge
320 XD 2011.

Själv har jag sett en Saab 9-5 aero med Musse Pigg solskydd bak, det skulle jag aldrig trott att dom skulle ha på bilarna.
Ac
383
Acous
e21 318i -82
volvo v70
sett både silverfärgad och vitfärgad, de brukar följa efter en lite och kolla om bilen är stulen, ibland har de nån extra antenn.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
När det gäller Saab så har någon sagt att står det Trollhettan där bilhandlarens namn brukar stå så har bilen kommit som en specialare direkt från fabrik....

Mpower
Silver Nissan Armada, Mörkblå VW T5 Multivan är några fordon som förekommer.

Ett enkelt knep gällande Volvo V70N av modellår 2002 och senare är att statligt mängdbeställda, gäller även Tullbilar etc. Alltså" nästan alltid saknar rails, vilket alla andra Sv-sålda V70: s har.

Vissa bilar är uppenbara polisbilar, vilket jag blir förvånad över, när polisen beställer civila bilar bör detta vara på grund av att dom vill vara diskreta, vilket en Vit Volvo V70N T5-04 utan rails, mörka rutor, xenon, 17" alu "även på vintern" samt dragkrok absolut inte är.

Mvh Stephan
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Dom senare årsmodellerna av Saab 9000, särskilt cd modellerna. Med standardplåtfälg och flera antenner på taket är de möjliga civilfordon.
När jag hade en gammal 9000cd å pluggade på KTH, brukade vi handla fika på 7-eleven, massor av Taxis där å en gång frågade en taxi chaffis lite diskret om bilen va en civilbil!. Eh.. nae inte direkt.

Andra grejer som va lite lustigt att särskilt i storstäder så kunde det hända att bakomvarande fordon låg i omkörningsfil, för att helt plötsligt bromsa upp å lägga sig bakom mig. Hehe kul att dom trodde kärran var en civilpolisbil.

Mange
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Chevrolet Tahoe brukar rulla i närheten där jag bor,svart med tonade rutor samt blåljus bakom grillen!
Förr fanns det mycket olika roliga trafipax bilar!
Bla en silverfärgad Sierra Cosworth rwd med kamera vid backspegeln!

MVH Patrik
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Oftast svarta/silver Volvo v70 och Saab 9-5. Dem jag har sett har haft ett par gemensamma nämnare, extra backspegel på höger sida (över ordinare spegel) tonade rutor, extralampor i bakkofångens list och kollar man nog kan man se blå lampor. Även nån extra antenn har förekommit.

Om man kör en längre sträcka bakom en misstänkt civilbil så är det bara skicka ett sms med reg nr till 71 456 och då får man ett sms med ägaruppgifter på. "Polismyndigheten norrort" eller liknande har jag fått ett par gånger, då tar man det lugnt men står det nått annat brukar det vara lugnt.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
BMW 540 i (Säpo-kärra), stod parkerad utanför UD.

Freude am fahren
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Stod en gråmetallic 9-5kombi utanför verkstan häromdan. Mörka rutor bak och ett gäng antenner på taket. Förvisso alufälgar men "bara" 16" och inga spoilers. Körde en fax på den och då hade den 184kw alltså 250hk. Är det inte bara Aero som har det?
Polisen har valmöjligheter att välja motor friare än privata kunder har, jag minns den mörkgröna Volvo 245 turbo-82 i DL utförande som Teknikens Värld hade bild på i sin artikel om civila polisbilar för ca 22år sedan, "obs 245 turbo såldes inte reguljärt förrän 1984 årsmodell"

Mvh Stephan
VW Passat (förra modellen), Audi A4 och Mondeo har också förekommit som civilbilar.

När jag var inne i Malmö idag hamnade jag bredvid en gammal rostig vit VW Transporter på regementsgatan som rattades av en polisman i tjänstekläder. Ett ganska udda syn...
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Finns en Santa Fee (vinröd) i min hemort.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
wi
40
wigge
320 XD 2011.

Bra tips MD, jag har lagt in numret i mobilen, kan vara till hjälp ibland.

Skulle velat kolla en Passat som jag körde förbi idag, det såg väldigt misstänktsamt ut ovanför deras backspegeln, nästan som en kameralins. Och så satt det 2 stycken stela gubbar i framsätet, jag låg i 130 men saktade ner till 110.

Tidigare hade jag en mörkblå Volvo 850 GLT med tonade rutor, den skrämde nästan alla. Om det kom någon och blåste förbi drog jag upp i röven på dom och nästan varje gång sänkte dom farten till laglig nivå, det va kul :)
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
åkt baksäte på en 9-3...
roligare var det när en civilare i 945a, inte kunde hålla tempot uppe!
Hans lysen blev bara mindre å mindre i min backspegel =D
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Finns massor, en liten lista från 2005>>Länk

mvh
På min ort (Finspång) har dom fortfarande en Volvo 940, vit. Kanske lite ålderdomligt,vad vet jag!? Men en polis jag snackade med för ett tag sen erkände att den gick rätt skapligt i alla fall. Haha. :D

//Fredda
Gäsp, trista kärror. Skönt att man inte ät polis.
zupra1
Finns det ingen lista över Skånes civilare? ;)
Hade tidigare en champangnefärgad Saab 9000 cs som jag skrämde skiten ur en BMW 540 E:39 förare en gång med. Körde upp på E:4:an söder om Jönköping mot Hälsingborg, och såg då BMW:n i full fart ca 160-170 km/h och pressade då upp saaben i bortåt 200 km/h, och lade mig på behörigt avstånd bakom BMW, varpå de saktade ner till prick 110 km/h, och svängde av vid första avfart, men ser i backspegeln att de åker ut på vägen igen. Kör själv av vid nästa avfart, och kör ut igen när BMW:n kommer, och de ser mig och bromsar ner. De körde sen 110 km/h hela vägen till Värnamo dit jag skulle. Skulle bli skraj om jag skulle ha fått upplevt detta själv. Meningen var att jag skulle ligga en bit bakom BMW:n så att de skulle sikta på den med en ev laser pistol, det var inte meningen att skrämma den föraren, men det blev lite roligt när han blev skraj.

/Peder
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Rullar en S 80 silverfärgad i Högdalen.

BMW e lag
Hehe
Mina föräldrar hade för länge sedan en vit volvo 850 96a med blått skinn.
Mkt sura miner om man parkerade utmed vägen.

Tänk vad tiden går, då var jag inte gammal.

På E6 mellan Göteborg och Halmstad har jag sett ett flertal V70 som liknar ovanstående beskrivning. Dock sluppit bli haffad.

"
Vissa bilar är uppenbara polisbilar, vilket jag blir förvånad över, när polisen beställer civila bilar bör detta vara på grund av att dom vill vara diskreta, vilket en Vit Volvo V70N T5-04 utan rails, mörka rutor, xenon, 17" alu "även på vintern" samt dragkrok absolut inte är."

Har polisbilar dragkrok? Har trott att det är lungt om den misstänka polisen har det. Instämmer faktiskt en snygg bil om man nu får säga det här, snygga i vit och svart.

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.