|
|
|
|---|---|
|
En stund av obemärksamhet och jag råkade ställa in en plastpåse som fått tjära på sig i bilen. Fick tjära på baksätet som är ca 10cm i diameter. Det har torkat upp ordentligt nu. Nu undrar jag hur jag ska få bort det? Skrapa med kniv? Avfettning? Jag vill undvika att gnida ut det över resten av inredningen, som är av grått skinn. Tacksam för tips. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. | |
kilroy |
Om det är möjligt....pröva att frysa fläcken och området runt om. Det bästa är om du kan få tag i kolsyreis eller flytande kvävgas. Det näst bästa är att frysa isbitar i en plastpåse i frysen...När tjäran har frusit kan du förhoppningsvis peta bort den med en kniv. Undvik starka kemikalier är mitt råd dessutom... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Okej, kan man kanske ta vanlig kylspray? Kan man förstöra skinnet med dessa medel? Schnelle fahrt, Härliche fahrt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Startgas rekomenderade en skinnverkstad/sadelmakeri när man fick svart molycote fett på ljusbrun Mocka/skinnklädsel funkade bra enligt min kompis. ///MVH Hasso Länk |
|
Bräkleen eller liknande hade jag provat med. BMW CS #5139 |
|
|
Okej, tack för svaren. Ska prova era tips och se, jag har ändå inget att förlora. I värsta fall får jag försöka få tag på ett likadant baksäte. Montana grau... Schnelle fahrt, Härliche fahrt. |
|
|
Många bud.. Startgas = eter, löser nog en hel del, fett bl.a, samtidigt som avdunstningen kyler en del. Kylspray är ren kondenserad gas om det är kyla man vill testa med, kyler ner till runt -50 grader. Jag skulle annars inte vara rädd för att ta lite petroliumbaserad avfettning eller lacknafta på en sudd, bland det bästa för att lösa tjära och asfalt. Sen får man direkt fortsätta med lädertvål och konventionell rengöring. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.