|
|
|
|---|---|
|
Tänkte vända på steken. Det finns ju en tråd som handlar om det snabbaste man ha kört och fått böter för. Jag tänkte vi skulle vi skulle kolla hur mycket över hastighetsbegränsningen man kan köra utan att få böter. Ex: jag fick böter för 55 på 50 väg alltså 5 km över. Ex: jag fick böter frö 32 på 30 väg alltså 2 km över. Jag vill veta vart gränsen går Sedan kan vi ju kolla på olika vägar 30, 50, 70, 90, 110 Mvh Jimmy Carlsson | |
|
vad var det för mätmetod? laser? --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
Låter ju sjukt. Jag trodde att man räknade med 10% felvisning. Borde ju isåfall inte gå att ge böter under 56km/h på 50-väg och 34km/h på 30-väg. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
J.Dredd: Det kan ju vara så att man körde i 40 och registrerades för 32? Jag har bara fått på 94 på 70-väg så jag har inte mycket att komma med själv. |
|
|
J.Dredd och Keyman: Det jag skrev var bara ett exempel ingeting jag har råkat ut för. Kanske ska förtydliga med att man kan ju även skriva vad hastighetsmätaren visade vid tillfället om man vet det. Mvh Jimmy Carlsson |
|
|
Aha.. Då förstår jag :) Har aldrig fått någon fortkörningsböter, så jag har inget att tillägga. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Dom jag har att 'skryta' med är 110 på 90-väg, 135 på 110-väg och 116 på 90-väg. Ska det vara ska det vara ordentligt.... däremot åkte jag igenom en laserkontroll förra veckan, 110-väg (E4 vid Mjölby), farthållaren inkopplad och verklig fart 119 km/h enligt GPS:en. Dom stoppade mig inte.... *Puh* /// Gunnar E. |
|
|
Poliserna i Finland bötfäller sällan under 20km/h över, mitt lägsta är 21km/h överhastighet, dvs 101 på 80. Högsta 115 på 80. Kör alltid ca 90 på 80. I städerna håller jag begränsningen, känns inte klokt att köra överhastighet där. |
|
|
101 på 90 väg förra sommaren. Otroligt surt då det hände i lule på traktens bredaste, rakaste tvåfiliga motorväg mitt på dagen med lite trafik.... Då var det ytterst nära att jag skällde ut poliserna, f-n kan de inte lägga pengarna på att jaga knarklangare istället. Så, då fick jag skriva av mig lite. /Martin |
|
|
Inte jag visserligen, men min pappa körde i alldeles för hög fart om en civilpolisbil där det dessutom var omkörningsförbud. Han fick rabatt och slutade på 700 kr. Det måste varit riktigt billigt för både hastighetsöverträdelse samt lagvidrig omkörning. |
|
|
Laserpistolen, som är den vanligaste och säkraste mätmetoden som polisen använder har ett säkerhetsavdrag på 3km/h emot uppmätt hastighet. Den hastighet som visas i displayen har redan denna marginal avdragen. Maxmalt tillåtet mätavstånd 400 meter. Andra mätmetoder är: -Policepilot. (i princip två tidtagarur som används i samband med motorvägspatrullering) -Radar buss med fotoutrustning. -Fast monterade kamera övervakning (Allt vanligare) -Efterföljande mätningar. (Används bara i nödfall och då mot riktiga trafikfaror. Har störst säkerhetsavdrag, brukar sluta på 20-30 km/h avdrag) Mätsträcka skall vara minst 800 meter. Säkerhetsavdragen är 5-7km/h, där inget annat angivits. Då de flesta hastighetsmätare visar lite för mycket, så innebär denna felvisning även denna en typ av säkerhetsmarginal. Om man "klarar" sig igenom en kontroll kan bero på flera saker, med de två vanligaste är att "fållan" är full eller att man helt enkelt satt ribban högre än den hastighet du körde. Är det mycket trafik, så tar man bara de värsta. 30+ tar de alltid in, då det även är en körkortsfråga aktuell då. Körkortet dras av vägverket och verkställs vanligtvis direkt, oavsett hur det går i en framtida tingsrättsförhandling. Dock finns det undantag, men de är inte vanliga. 2000 är det högsta penningboten i Sverige för ett trafikbrott. 30+ på 50 är ett exempel på ett sådant brott. Visste ni att det finns ett rabatt system för penningböter? Exempel: Du kör utan bälte (600) och för fort 105km/h på en 70-väg (1800). Då tar man först det största beloppet och lägger sedan till hälften av alla de andra bötesbeloppen. I detta exempel blir det totala bötesbeloppet 2100 om man blir fälld för båda brotten i tingsrätt eller om man erkänner på plats och betalar ordningsförläggandet från RPS. Rabatten är dragen redan då faktiskt. --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
Jasså?! Jag vart stoppad våren 2004 på e18 i rissne, körde 110-115 km/h mätarfart när polaren bredvid gapar: -polis! Kör snällt in på en liten väg i en korsning 100 meter framför mig där halva norrorts styrkan stod typ :) Kvinnan som kommer fram bemöter mig vänligt & påpekar att jag kört fort, nämligen 107 på 70 väg. Men detta var min lyckodag enligt henne då hon valde att skriva 100 på boten och sa att kameran har en felmarginal på 7 km/h och hon drog således av det från 107 km/h och jag fick mot förmodan behålla kortet, vilket var väldigt bra då jag hade det på prövotid ! :) Annars så åkte jag igenom en fartkontroll härom veckan 53 på 50 väg, fick en tillsägelse men inget mer, även då var polisen sjyssta :) |
|
| Det som "keyman" säger är korrekt. Hörde en lång intervju med Ruben Börjesson på p4. 3 km/h säkerhetsavdrag gäller och det finns ingen undre gräns för när fortkörningsböter kan delas ut. Så i praktiken kan man bli bötfälld för 91 km/h på 90-väg. | |
| M.a.o så var det min lyckodag när den kvinnliga polisen sa det, hon drog ju av 7 km/h :) Så istället för 107 km/h fick jag böta för 100 km/h, men kortet i behåll! | |
|
MD, du lär få en varning från Länsstyrelsen om några veckor. 25-30 km/h fartöverträdelse på 50-70-90-110-väg betraktas som 'grov fortkörning', och då utdelas normalt en varning. Det innebär att du måste ta det jäkligt försiktigt de närmaste två åren, eftersom två varningar inom en tvåårsperiod automatiskt innebär indraget körkort.... (fråga mig inte hur jag vet!). Även en varning + 2-3 mindre förseelser kan leda till körkortsindragning, så kör försiktigt! /// Gunnar E. |
|
|
Körde runt 158 på 90 väg, det skall tilläggas att det är ett helt folktomt avsnitt som vid just detta tillfälle inte hade någon nämnvärd trafik så då brukar jag köra lite. Poliserna stannade mig såklart och var lite barska, eftersom det var varmt ute var herrarna törstiga, de bad om pengar till förfriskningar vilket egentligen betyder att de vill ha pengar. Var precis på väg till banken så jag hade inte en spänn på fickan så de släppte iväg mig. Köpte dock 2 coca till dem på vägen tillbaka, så totalt kostade denna böter mig ca 5 skr. Dessutom blev jag lite kompis med dem som tyckte att jag var trevlig som inte bara blåste förbi på tillbakavägen. Som du kanske klurat ut hände det här inte i Sverige, utan i Nicaragua. |
|
| 80 på 70-väg, kameraskåp på E4 norr om Piteå. | |
| 80 på 70-väg, kameraskåp på E4 norr om Piteå. | |
| gunnare: Du måste ha missat där jag skrev att detta var en dag i april 2004, dvs exakt 2 år sen ungefär. Men jag fick inget beundrar brev från länsstyrelsen då, nu har ju prövotiden passerat med dryga året så det är rätt lugnt, dessutom har jag inte haft nå mer med trafikpolisen och göra direkt, som tur är. | |
|
Det där med varning vid fortkörning är någonting som länsstyrelsen har slarvat ganska kraftigt med. Det SKA delas ut varning vid fortkörning 26-30 km/h över gällande hastighet. Har man dessutom haft körkortet indraget de senaste 2 åren skall körkortet återkallas igen i 2 mån. Har varit med om kompisar som sluppit undan varning och indraget körkort i ovan nämda fall. Man läser ju oxå ganska mycket påolika forum om folk som klarat sig :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.