AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
943

Kylarvätskeläckage, vilken del skall bytas?

Hej!

Nu tror jag att jag hittat den sista delen som droppar kylarvätska. Det är den övre slanganslutningen i kylaren, den som går direkt till expansionskärlet. Själva plastanslutningen verkar läcka vatten men även anslutningen mot gummislangen var fuktig (vilket kan ha orsakats av den andra läckan, annars är det väl bara att dra till hårdare)

Här är två bilder på den delen jag talar om:
Länk
Länk

Nu till min fråga:
Kan det räcka med att byta ut själva slanganslutningen?
Jag tyckte det kändes som att det lika gärna kan vara infattningen i kylaren som kan vara boven i dramat.

Någon som pillat på den här delen tidigare?

Mvh
Marcus
Paap Reeder
Vad menar du med att byta slanganslutningen??
Ny kylare är det som gäller!

Att laga i detta plastmaterial går aldrig. Du kan inte limma, gjuta, plastsvetsa eller eljest vidtaga ngn reparationsåtgärd.

Vad man kan göra är att byta hela gaveln om man hittar en annan kylare med hel gavel.

MVH /// Paap R
Hmm, men om man tittar på bild två så ser man ganska tydligt att det ser ut som att den övre delen (den som går ut i vinkel mot slangen) går att dra ut.

Alltså som att den skulle vara instucken i resten av kylargaveln?

/Marcus
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
ofta är själva materialet som kylaren är gjord av inte så mottagligt för reparationer tyvärr, men att byta hela kylaren för en sån sak känns ju ganska hemskt, tror man får prova sig fram beroende på vilken sorts plast det är tal om!
Paap Reeder
... jo dd!
Jag skrev kanske litet brutalt inledningsvis och det går tyvärr inte att mer än ana av bilderna att det är fråga om en kylare så jag uttalar mig bara i största allmänhet.
Vet att jag kämpade med min kylare till M70 och där handlade det om att pressa ihop en glipa. No chance!
Fick inhandla en annan kylare.

TROR att eftersom det där svarta gegget kylaren är gjord av innehåller silikon så är det helt omöjligt att åstadkomma nått resultat på kemisk väg.

Skulle var isf om man lyckades smälta om smeten men det är näst intill ogörligt även det.

Har du möjlighet så kanske en bättre bild kanske skulle trigga ngn ytterligare vägledning.

MVH /// Paap R
Jag skulle faktiskt kunna försöka använda någonting annat än min mobiltelefonkamera från 10 centimeters avstånd ;)

Problemet med mob. kameror (som ändå är 2 mpix) är ju att man inte ha en enda aning om var fokus ligger!

Återkommer så småningom!

/M
Scheckheft
Hej
Jag är också inne på Paap Reeders linje. Plastskiten är en katastrof. Vill minnas att Asken i något inlägg tipsade om Larsson Bil o. Motorteknik angående kylarproblemet med E38:an. Kollar med honom.

Mvh
Scheckheft
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.