|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. I morse när jag skulle starta min 318i -89 gick det inte alls som planerat. Jag vred om nyckeln bilen började starta och sedan just när den skulle tända dog allt. Jag vred tillbaka nyckeln och skulle pröva starta igen, men det var fullständigt dött. inte något på instrumenpanelen lyste och så klart klickde inte motor ens. Jag testade att vrida fram och tillbaka, ut och in med nyckel men ingen skillnad... Sedan helt plötsligt så funkade allt igen och bilen small igång. Sedan när jag var ut och körde så dog bilen helt under farten när jag kört ner i en mindre grop och startade sedan efter 1 sekund igen(allt på instrumentpanelen började lysa, ex. servericlampor, oljelampa m.m.). Det gjorde den ett par gånger efter första gången(då ingen grop utan helt plan väg), sedan rullade den på som vanligt utan något problem alls.(hade stannat en gång innan detta, stängt av motoron och den startade som vanligt då) Någon som har ide på var man kan börja felsöka? Kan det var oxid i kontakterna på larmet och/eller styboxen? Glapp i någon säkring, relä eller hela säkringshållaren? Eftersom jag är relativt ny på BMW så har jag ingen direkt erfarenhet i om var man bör börja kolla på efter fel. Tack för svar. Ps. har tidigare uppmärksammat att bilen hostat till, trodde det var vatten eller misständning. Men nu med detta så börjar jag tro på att det varit även liknande tidigare, att bilen dött helt men den startat upp fortare. | |
|
KAN vara defekt/glapp i själva tändningslåset.. Mvh Janne. |
|
| kontakten bak på själva tändlåset med andra ord! går sönder ibland. | |
|
Tjena! Min 318i-89 har samma problem, den hackar till och tvärdör! Ibland bara några tiondelar, i bland upp till flera sekunder och det har även hänt på tomgång varpå den varit lite trög att få igång igen! Tipsen jag fick på forumet handlade framförallt om att det glappar i relät till bränslepumpen (ett av de tre som sitter under plasten mot vindrutan, bredvid serviceuttaget) Vet inte ännu om det hjälper, har inte testat än, men jag ska definitivt! Mvh |
|
|
Tack för tipsen. ska ta i slutet av veckan och börja felsöka ordentligt. Ska börja kolla på tändningslåset sedan även larmet(måste ändå kolla upp det och motorn för centrallåset i förardörren p.g.a. att det i bland vägrar låsa med hjälp av fjärrkontrollen. Även i bland med nyckeln också..). Ska även kontroller och smörja upp reläerna manne74 skriver om. Om jag nog is så tar jag och kollar styboxen också när jag ändå håller på river. Det enda jobbiga är att man inte har ett eget garage utan måste gör det ute, och då kräver det någotsånär bra väder. Men har någon mer tips så är det bara komma med dem, aldrig fel att ha flera trådar att dra i... när man ska felsöka. |
|
| Det är säkert DME reläet, ett av de tre relän som sitter mot torpedväggen till standard fel på 318i, bilen hackar och rycker i bland. Starta bilen sen knackar du på reläerna med en skruvmejsel så ska du se att bilen stannar eller att bilen går dåligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.